Pojetí zákona podle Tomáše Akvinského
Mgr. Ivan Kolesár
Jedním z hlavních představitelů přirozenoprávní školy je Tomáš Akvinský. Tento největší křesťanský teolog a filosof začlenil svoji nauku o zákonu a spravedlnosti do II. dílu Theologické summy.
Tomáš definuje zákon jako "zařízení rozumu k obecnému dobru, prohlášené od toho, jenž pečuje o společnost" (Th. summa, 1. část II. dílu). Zákon je zde nutné ovšem chápat nejobecněji, ne tedy pouze jako označení pro pozitivní právní normu, která má sílu zákona.
Pojem zákona obsahuje esenciální znaky:
Tomáš rozlišuje, jak bylo ve středověku zvykem, zákon věčný (všeobecný, věčný mravní řád), zákon Božský (Starý a Nový zákon), zákon přirozený a zákon lidský.
Zákon přirozený chápe jako podíl mravního řádu v mysli člověka. Jde o morální zásady dané člověku, například vědomí, že není dovoleno páchat zločiny apod.
Zákon lidský je to, co se dnes běžně chápe jako pozitivní právo.
Zákon a spravedlnost
Zde se dostáváme k jádru přirozenoprávní Tomášovy nauky, kterou lze shrnout do vědy: Nespravedlivý zákon není zákonem.
"Zákon" může být nespravedlivý dvojím způsobem:
Litera a účel zákona
Jak už bylo řečeno, podle Tomáše je zákon zařízení k obecnému blahu lidí. Pokud se však míjí tímto účelem. nemá sám o sobě závazné moci, protože není zákonem.
Zákonodárce nemůže vidět všechny jednotlivé případy, proto stanoví zákon k obecnému užitku podle těch případů, které nastanou většinou. Může však nastat výjimečná situace, kdy nějaký zákon, který je jinak prospěšný, není vhodný pro konkrétní osob nebo konkrétní případ, protože by jednání podle litery zákona způsobilo nějaké zlo, neboby se tím zabránilo nějakému vyššímu dobru. V takovém případě Tomáš rozlišuje dva typy situací:
Zvláštní část
Tomáš se ve zvláštní části zabývá nejen spravedlností a soudem obecně, ale analyzuje také loupež, krádež, vraždu, postavení soudce, žalobce, svědka, obhájce a viníka při soudním jednání.
Například zastává názor, že obhájce nesmí vědomě hájit nespravedlivou věc, protože by tím spolupůsobil při konání zla. Obhájce, který přijme nespravedlivou kauzu, nespravedlivě ubližuje tomu, proti komu poskytuje zastání. Proto advokát tuto věc nemá přijímat, nebo pokud se tak již stalo, má opustit věc nebo přimět nespravedlivou stranu k ustoupení či k narovnání bez škody protivníka. Obhájce nesmí ale ani v takovém případě zradit svého klienta a nechat druhou stranu vyhrát, stejně tak nesmí nikdy lhát.
Zajímavý je názor Tomáše na udělení milosti. Vládce, který má plnou moc ve státě, může dovoleně viníka osvobodit, pokud to není škodlivé prospěchu státu a jestliže poškozený s tím souhlasí. Z tohoto zjevně plyne, že amnestii, na rozdíl od milosti, odmítá.
Pokud jde o trest smrti, uvádí zde, je-li nějaký člověk nebezpečný společnosti, je chvalitebně a prospěšně zabit, aby se zachovalo společné dobro. To však pochopitelně nenáleží soukromí osobě.
Akvinský T.: Theologická summa, 2 část, Red Soukup P E. Olomouc, Bohov+dné učiliště řádu dominikánského, 1938
Dacík, R M: Mravouka, Olomouc, Krystal, 1946
O autorovi
Mgr. Ivan Kolesár, nar. 1966 v Praze, studium na PF UK ukončil v roce 1991, pracuje jako právník ve státní správě.