Stanislav Přibyl
Poznámky jsou umístěny na konci textu
1. Rozdíl mezi právem církve a státu
Právní řád demokratického státu na rozdíl od právního systému církve nikdy nemůže upravovat předávání určité nauky. Musí naopak občanům zajišťovat náboženskou a světonázorovou svobodu. Proto se státy ve svých ústavách definují jako konfesně a ideologicky neutrální3. Ve vztahu státu k předávání náboženských a světonázorových učení nacházíme tedy především negativní sebevymezení úlohy státu: nezasahování do činnosti církví a náboženských společností i představitelů jednotlivých filozofických a světonázorových směrů4. Stát má ovšem v této oblasti také pozitivní úlohu. Ta nespočívá v ingerenci do samotného obsahu nauk, jež jsou hlásány a předávány, nýbrž v poskytnutí institucionálních záruk jejich skutečného předávání. Většina strukturálních prvků náboženské svobody odkazuje na pozitivní úlohy státu. Jako projev svobody svědomí klade náboženská svoboda na demokratický stát tyto požadavky:
Již podle samotného titulu De Ecclesiae munere docendi náleží podle CIC/1983 úkol učit celé církvi. Nový kodex ani v nejmenším nepopírá úlohu učitelského úřadu v nauce (srov. cc. 749 - 755) a v hlásání Božího slova - c. 756 § 1: "Úkol hlásat evangelium pro celou církev je svěřen hlavně (praecipue) papeži a sboru biskupů." ( § 2: " V místní církvi plní tento úkol jednotliví biskupové, kterým byla svěřena a kteří v ní řídí (sunt moderatores) celou službu slova..." Učitelský úřad církve získává v této normativě vnitřní rovnováhu a je uveden do vnějšího kontextu. Vnitřní rovnováha je vyjádřena integrací učení II. Vatikánského koncilu o biskupské kolegialitě14 do kanonické normy. Zatímco CIC/1917 uvádí v c. 1327 § 1 jako hlasatele víry především papeže pro univerzální církev a biskupy pro církve partikulární (diecéze), c. 756 CIC/1983 sem vkládá velmi důležitou zmínku o biskupském sboru - kolegiu, jež vykonává úkol hlásat evangelium pro celou církev společně s papežem15. Navíc je služba magisteria uvedena do vnějšího kontextu. Při hlásání nauky není magisterium samo: c. 757 uvádí kněze jako spolupracovníky biskupů v tomto úkolu, c. 758 členy společností zasvěceného života a c. 759 připouští možnost spolupráce laiků, neboť ti "jsou skrze křest a biřmování svědky evangelijní zvěsti slovem i příkladem křesťanského života". "Z toho plyne, že před jakýmkoli dalším pověřením hovořit nomine Ecclesiae má každý věřící mocí svátosti křtu - která ho začleňuje do společenství svědků - hlásat nikoli sebe sama, nýbrž Ježíše Krista (2 Kor 4,5)..."16
Zdařilé je telogicko-právní uspořádání tematiky církevního hlásání v rámci celého kodexu. Kniha III logicky správně předchází knihu IV o udílení svátostí. Základní biblický výrok pro takto vytčené pořadí lze spatřovat v Mt 28, 19: "Jděte ke všem národům, (1.) získávejte mi učedníky a (2.) křtěte je ve jméno Otce i Syna i Ducha svatého". Důsledné dodržení této posloupnosti bylo jedním z hlavních požadavků reformace a Katolická církev na něj pozitivně zareagovala, byť s odstupem staletí, na Druhém vatikánském koncilu. CIC/1983 normativně fixuje výsledky koncilu, zatímco CIC/1917 zachovává ve své knize III - De rebus opačné pořadí. Její první část pojednává o svátostech, zatímco magisteriu je věnována až její čtvrtá část. Na obranu CIC/1917 je třeba pochopit záměr jeho zákonodárce. Hlava III je věnována nesmírně široce vymezené tematice "věcí" - c. 726 CIC/1917: "Věci, o nichž se jedná v této knize a jež jsou tolik co prostředky k dosažení účelu Církve, jsou jednak duchovní, jednak časné, jednak smíšené". Řazení věcí má spíše jiné priority. Zákonodárce chtěl uvést nejprve ty z nich, které jsou nejvznešenější, nejryzeji duchovní, a to jsou bezesporu svátosti.
Velmi četné jsou také obsahové změny nové úpravy služby slova oproti CIC/1917: "Zrušena je např. celá otázka zákazu knih( pojednání o misijní činnosti bylo rozšířeno( byly objasněny a rozšířeny úlohy laiků v kázání, v katechezi, v evangelizaci a v užívání hromadných sdělovacích prostředků( poprvé v zákonném textu zaujaly velmi významné místo hromadné sdělovací prostředky( obzvláště jsou zdůrazněna práva a zodpovědnost rodičů při výchově vlastních dětí"17.
Kniha III CIC/1983 obsahuje celkem 86 kánonů, z toho 9 úvodních a 77 dalších, rozdělených do pěti titulů: I - Služba Božímu slovu, II - Misijní činnost církve, III - Katolická výchova, IV - Hromadné sdělovací prostředky a zvláště knihy, V - Vyznání víry. 37 kánonů je zcela nových, nemajících obdobu v předcházejícím kodexu. Z toho plyne, že kromě CIC/1917 čerpá nový kodex ještě z jiných pramenů a těmi jsou především dokumenty II. vatikánského koncilu, konkrétně Lumen gentium, Dignitatis humanae, Gravissimum educationis, Dei verbum, Apostolicam actuositatem, Ad gentes a navíc také z některých dalších pokoncilních dokumentů. Naopak specifická tematika kněžských seminářů, tedy výchovy kleriků, kterou CIC/1917 zařadil do části o učitelském úřadu církve (cc. 1352 - 1371), vyjímá CIC/1983 z normativy De Ecclesiae munere docendi a vkládá ji do knihy II o Božím lidu, titulu III De ministris sacris seu de clericis. Tam získala tematika výchovy (formace a vzdělání) kleriků svoje pravé místo v logickém sledu: vzdělání duchovních (cc. 232 - 264), jejich inkardinace (cc. 265 - 272), jejich povinnosti a práva (cc. 273 - 289) a případné pozbytí duchovního stavu (cc. 290 - 293).18
Je zřejmé, že právní úprava církevního zvěstování se nevyčerpává pouze v kánonech III knihy kodexu. V samotném CIC/1983 nalezneme ještě mnoho významných norem, týkajících se dané problematiky:
c. 211 o právu a povinnosti všech křesťanů spolupracovat na evangelizaci
c. 218 o studiu posvátných věd
c. 225 o apoštolátu laiků
c. 229 o právu laiků získat znalost křesťanské nauky
cc. 232 - 264 a c. 279 o vzdělání duchovních
c. 386 o povinnostech biskupa v oblasti služby slovu
c. 519 a 528 o obdobných povinnostech faráře
c. 673 o apoštolátu řeholníků
c. 1032 o náležité studijní přípravě kandidátů kněžství,
c. 1364 a 1369 o deliktech proti víře19.
Kánon 747 § 1, který uvádí celou knihu III, má ráz teologické proklamace. Pro CIC/1983 je příznačné, že usiluje o formulaci teologických důvodů, kterými se řídí dílčí úseky kanonickoprávní regulace. Pokoncilní kanonická jurisprudence se nerodila snadno - musela nacházet své místo prohloubenou teologickou reflexí. Okružní list Kongregace pro katolickou výchovu o vyučování kanonického práva pro kandidáty kněžství z 2. 4. 1975 o tom poznamenává: "Při vyučování je třeba uvést teologické základy kanonického práva ve všeobecnosti a každého právního institutu zvláště. Takové způsoby a zásady ozřejmí, jakým duchem žije právo církve: odlišným od jiných druhů práva a naplňujícím jeho pastorální funkci"20.
Pro zákonodárce CIC/1917 znamenalo sice právo církve nepochybnou danost, avšak i on vyjadřuje teologický princip, který řídí jeho úpravu v našem konkrétním případě církevního zvěstování, a to ne příliš odlišně od CIC/1983: "Kristus Pán svěřil poklad víry Církvi, aby za stálé pomoci Ducha svatého zjevenou nauku svědomitě uchovávala a ji věrně podávala" (c.1322 CIC/1917). Nový kodex v c. 747 § 1 začíná pojednání o téže tematice obdobnými slovy: "Kristus Pán svěřil církvi poklad víry, aby za stálé pomoci Ducha svatého posvátně uchovávala zjevené pravdy, hlouběji je zkoumala, věrně sdělovala a vykládala". Teologický pokrok je zřetelný v tom, že zjevená pravda má být podle CIC/1983 nejen uchovávána a podávána (vykládána)21, nýbrž také hlouběji zkoumána (intimius perscrutaretur). Poklad víry - depositum fidei - zde není chápán staticky, jako něco již hotového a definitivně ukončeného. Současně však poklad víry není něčím, co by sama církev vytvořila vlastní mocí. Proto c. 747 § 1 říká, že Kristus svěřil poklad víry církvi22.
Přestože dnes chápeme poklad víry jako její objektivní naukový základ, zpočátku se nemohl projevovat jinak, než skrze dílčí subjektivní zkušenosti apoštolů a prvních křesťanských generací. Vyjádření "za pomoci Ducha svatého" (Spiritu Sancto assistente) chce teologicky zdůvodnit legitimitu procesu objektivizace a fixace dílčích "pravd" pokladu víry v závazných dogmatických vyjádřeních církve23.
Ústřední výpovědí v. 747 § 1 však není vznik, vnitřní struktura a záruka "pravosti" pokladu víry, nýbrž zákonné stvrzení povinnosti a práva církve hlásat evangelium všem národům. CIC/1917 hovoří v c. 1322 o tom, že církev má právo a povinnost učit všechny národy nauce evangelia - evangelicam doctrinam docendi. Zde bylo evangelium chápáno jako ustálená nauka, doktrína, nikoli jako živá a stále aktuální událost. Povšimněme si také obrácení slov právo (ius) a povinnost (officium). Pro zákonodárce CIC/1917 bylo důležité vytyčit především právo církve předávat svoji nauku, a až na druhém místě uvedl totéž jako povinnost církve. Pro CIC/1983 je evangelizace především povinností církve, neboť plyne z Kristova příkazu24, a teprve následně se církev domáhá vůči světské moci práva hlásat evangelium. Toto právo je .vrozené a nezávislé:
"- vrozené, neboli původní, protože není odvozeno od jakéhokoli povolení státu, jiné lidské autority nebo od dějinného uznání (ius aquisitum), nýbrž je úzce spjato s povahou a posláním Církvi vlastním
- nezávislé na jakékoliv lidské moci, takže nikdo nemůže zakazovat, omezovat nebo podmiňovat jeho výkon"25.
C. 747 § 1 zmiňuje také možnost, využívat při evangelizaci hromadné sdělovací prostředky. Konkretizace tohoto ustanovení je obsažena v titulu IV knihy III, cc. 822 - 832. V této věci reaguje zákonodárce na faktický vývoj techniky, kterou církev může užívat pro účely jí vlastní, a proto "pokládá za povinnost, spjatou s jejím úkolem, kázat poselství o spáse i pomocí hromadných sdělovacích prostředků a poučovat lidi o jejich správném používání" (dekret Druhého vatikánského koncilu o hromadných sdělovacích prostředcích Inter mirifica26).
C. 747 § 2, který nemá obdoby v CIC/1917, přináší více než pouze formální novinku. Rozšiřuje úlohu církve do oblasti, která překračuje bezprostřední rámec zvěstování evangelia a výkladu nauky obsažené v pokladu víry. Jedná se o potvrzení kompetence církve hlásat všeobecně platné morální zásady a pronášet soudy o "lidských záležitostech", týkajících se základních lidských práv nebo spásy. V pozadí normativní deklarace c. 747 § 2 stojí dva významné texty Druhého vatikánského koncilu. V otázce výslovně zmíněného sociálního učení byla inspirací pastorální konstituce Gaudium et spes o církvi v dnešním světě: "vždy a všude jí (církvi) má být dovoleno opravdu svobodně hlásat víru, učit svou společenskou nauku (= sociální učení), bez překážek plnit svůj úkol mezi lidmi a posuzovat z hlediska mravního i ty věci, které patří do oblasti politiky, vyžadují-li to základní práva lidské osoby nebo spása duší"27. Také deklarace o náboženské svobodě Dignitatis humanae zdůrazňuje právo církve "vyhlašovat a potvrzovat zásady mravního řádu, vyplývající z lidské přirozenosti"28
Zatímco v oblasti hlásání evangelia má výlučnou pozici církev (rozšiřme zde v ekumenickém duchu pojem církve na všechny křesťanské církve), v oblasti "společenského pořádku" a "posuzování kterékoliv lidské záležitosti" je církev pouze jednou z mnoha instancí. Bezprostřední úlohou církve není nabízet konkrétní "technická" řešení společenských problémů a již vůbec ne vměšovat se do politiky. Církev formuje svědomí věřících, kteří vnášejí do světa evangelního ducha: "(Laici) mají ještě zvláštní povinnost, aby každý podle svého postavení ovlivňoval a zdokonaloval pozemský řád duchem evangelia a tím zvláště v péči o tyto věci a v plnění svých úkolů ve světě vydávali svědectví Kristu"29. V tomto ohledu není současná pozice Katolické církve příliš vzdálená od tradičního luterského učení o dvojím regimentu (Zwei-Reiche Lehre).
Zde se nejvýrazněji projevuje to nové a specifické, co přinesl Druhý vatikánský koncil. Předkoncilní pojetí, které formuluje CIC/1917, staví do středu svého zájmu pravdu Krista a jeho církve. Jedině tato pravda má právo. Koncil se však zajímá o člověka, který má právo na pravdu30, a tím ovšem také povinnost ji hledat31. Vnější příznivé podmínky, které k tomu potřebuje, nejsou ničím jiným, než podmínkami náboženské svobody: "Tato svoboda záleží v tom, že všichni lidé musí být prosti nátlaku jak ze strany jednotlivců, tak ze strany společenských skupin a jakékoli lidské moci"32.
Sama církev se ze své strany zříká jakéhokoli nátlaku ve věcech přijetí víry, jak v deklaraci Dignitatis humanae, tak v CIC/1983 c. 748 § 2: "Proti svému vlastnímu svědomí nesmí být lidé nikým nuceni k přijetí katolické víry". Nejedná se pouze o vnější fyzické donucení, známé z některých historických případů, nýbrž také o svobodu od jakéhokoli psychologického nátlaku, který by jednotlivci odejmul možnost volby a odpovědnost za vlastní rozhodnutí33. V c. 748 § 2 vyjadřuje Katolická církev princip svobody svědomí sama za sebe. Jistě by bylo možno nahradit "přijetí katolické víry" formulací "přijetí jakékoli víry". Katolická církev však chtěla sama před sebou i před světem definitivně vyjasnit nejednoznačnosti ve vztahu dvou pro ní určujících principů: hlásání evangelia a respektování svobody svědomí.
Autor se zamýšlí nad specifikem předmětu právní úpravy předávání nauky, jímž se kanonické právo liší od práva sekulárního v demokratickém, ideologicky neutrálním státu. Všímá si podstatné změny koncepce CIC/1983 oproti CIC/1917: zvěstování již není chápáno pouze jako úkol církevního magisteria, nýbrž celé církve a každého věřícího. Nové pojetí učitelské služby církve dokládá autor také kvantitativními údaji o změnách v kodexové úpravě. Za největší proměnu v pojetí evangelizace považuje kanonickoprávní recepci nauky II. Vatikánského koncilu o svobodě svědomí v c. 748 CIC/1983.
Stanislav Přibyl se narodil roku 1966 v Praze. Právnickou fakultu Univerzity Karlovy absolvoval v r. 1989. Nyní studuje na právnické fakultě Lateránské univerzity v Římě. Je členem pracovního výboru Společnosti pro církevní právo v Praze.