Konference „Náboženská svoboda a státní ideologie,

Die Konferenz „Religionsfreiheit und Staatsideologie,
The Conference „The Religious Liberty and The Ideology of the State,
La conferenza Libertŕ religiosa e ideologia dello Stato

Ve dnech 9.-11. srpna 2000 se v prostorách někdejšího Federálního shromáždění, nyní sídla rozhlasové stanice Rádio Svobodná Evropa (Radio Free Europe/Radio Freedom) na Vinohradské třídě, uskutečnila v pořadí již třetí mezinárodní konference pořádaná Becketovým institutem (The Becket Institute) a Becketovým fondem pro náboženskou svobodu (The Becket Fund for Religious Liberty byl představen našim čtenářům v č. 2/97 Revue církevního práva). Již předchozí mezinárodní symposia konaná v prosinci roku 1995 v Římě a o 2 roky později v Jeruzalémě se vyznačovala bohatým programem spojeným s přítomností význačných osobností.

9. srpna po slavnostním zahájení konference presidentem Becketova fondu Kevinem J. Hassonem, mj. někdejším poradcem Reaganovy administrativy ve věcech vztahu státu a církve, a vystoupení Prof. Dr.h.c. Wolfharta Pannenberga D.D.(Mult.) F.B.A. z Mnichovské university, věnovaném problematice sekularizace západní společnosti, následovaly v odpoledních hodinách přednášky Prof. Dr. Tomáše Halíka z pražské Karlovy university a Prof. Dr. Ryszarda Legutka z krakovské Jagellonské university, které shrnovaly v širší perspektivě zkušenosti z pokusů komunistického režimu o ateistickou indoktrinaci širokých vrstev obyvatel zemí býv. sovětského bloku (téma „State-Imposed Atheism„) .

Přednáškový cyklus pokračoval příští den dopoledne na téma státem vnuceného náboženství („State-Imposed Religion: Neo-Theocracy and the Universality of Religious Liberty„) vystoupením Prof. Mary Ann Glendonové z Harvardské university a kanonisty Rev. Dr. Davida-Marii A. Jaegera, OFM, z římského Antoniana. Zatímco v případě Prof. Glendonové šlo o doložení podílu osobností stojících mimo civilizační rámec křesťanského světa na formulování principů náboženské svobody obsažených ve Všeobecné deklaraci lidských práv (1948) jako reakci na současné výtky adresované tomuto dokumentu zvláště ze strany islámských zemí, napadajících jeho příliš „západní„ pohled na problematiku lidských práv, Dr. Jaeger se ve svém příspěvku zamýšlel nad otázkou svobody vyznání včetně práva na jeho změnu v souvislosti s novou konfesněprávní úpravou v Rusku a situací v blízkovýchodní oblasti. Na odpoledne byl k diskusnímu panelu vedle Prof. Glendonové přizván i rabbi Alan Mittleman z Muhlenberg College a ředitel Keston Institute Lawrence A. Uzzell.

Závěrečný třetí den konference - pátek 11. srpna 2000 - se nesl v duchu zamyšlení nad patrně nejaktuálnějším nebezpečím hrozícím opravdu svobodnému projevu práva na náboženské přesvědčení, tedy nad úsilím o „privatizaci„ náboženství, o jeho vytěsnění z veřejné sféry. Na téma „State-Imposed Secularism as a Potential Pitfall of Liberal Democracy„ pohovořily Prof. Jean Bethke Elshtain z Chicagské university a zástupkyně chicagského arcibiskupa, Jeho Eminence Francise kardinála George, jenž se symposia nemohl osobně zúčastnit. Závěrečné shrnutí zásadních myšlenek, které v průběhu konference zazněly, provedl absolvent Harvardské a Oxfordské university a přední současný americký teolog a znalec právní filosofie Prof. Robert P. George přednášející dnes na universitě v Princetonu.

Mnohé výroky, které jednotliví přednášející v průběhu svých výstupů pronesli, se staly v průběhu otevřené diskuse předmětem dotazů či nesouhlasných vyjádření. Proč hovořit v souvislosti s ruskou konfesněprávní úpravou o nové teokracii? Je „privatizace„ náboženství skutečně negativním jevem? Je útokem na náboženskou svobodu právní personalismus uplatňující se ve veřejné správě a soudnictví některých blízkovýchodních zemí? Každá taková otázka pak ale zpravidla vedla řečníka k zpřesněnému či vytříbenějšímu podání svého stanoviska a zároveň k oživení atmosféry v sále. Úspěch pražské konference je pak v neposlední řadě i stimulem pro pořadatele z řad Becketova fondu k dalšímu pokračování v jejich užitečné práci.

Mgr. Jiří Georgiev