Změny ve vztahu státu a církve na území nových spolkových zemí Dr. Karl Eugen Schlief
Přednáška pronesená v rámci kolokvia "Třetí pražské rozhovory o církvi a státu, 6-8. 9. 2000, Praha", pořádaného Společností pro církevní právo.
1. Úvod Svoji přednášku o změnách vztahu státu a církve na území nových spolkových zemí bych rád začal jedním citátem. Tento citát pochází z preambule evangelické státněcírkevní smlouvy se spolkovou zemí Meklenbursko-Přední Pomořany, tzv. Güstrowské smlouvy a je ji možno chápat jako shrnutí hlavních principů náboženského práva v Německu. Oba smluvní partneři uznávají jako společné cíle individuální i korporativní náboženskou svobodu s právem církví na sebeurčení, pojmenovávají rozdílné úkoly státu a církve, přihlašují se ke kooperaci mezi oběma společenskými jednotkami a významu církve pro společenské blaho. To vše je výrazem moderního chápání vztahu státu a církve. V preambuli státněcírkevní smlouvy stojí, že strany smlouvu uzavřely
1 Odkazuji na navazující literaturu: Sjednocení Německa a německý systém stát-církev, in: Essenské rozhovory na téma stát a církev, sv. 26, vyd. Heiner Marré a Johannes Stüting, Münster 1992, s příspěvky od Scholze, Rüfnera a Meyera. Hans Ulrich Anke, Nová ustanovení státněcírkevních smluv o vztahu státu a církve v nových spolkových zemích, Tübingen 2000. Guido Burger, Konfesní právo v Sasku, Lipsko 1998. Axel von Campenhausen, Konfesní právo v nových spolkových zemích, in: Slovník státního práva, sv. IX, s. 305 nn. Alexander Hollerbach, Smluvní konfesní právo jako nástroj německého znovu- dříve zaměřit na to, co se změnilo. Pro moji přednášku to znamená, že se nejprve pokusím vylíčit vztah státu a církve v bývalé NDR, ovšem jen několika odkazy. 2. Výmarské články týkající se církví v Německé demokratické republice po druhé světové válce Doslovné převzetí církevních článků Výmarské říšské ústavy z roku 1919 do bonnského Základního zákona neznamenalo pro staré spolkové země SRN restauraci vztahu státu a církve z doby Výmarské republiky. Zařazení výmarských ústavních článků o církvích do znění celospolkového Základního zákona mělo jiný důsledek: Konfesní právo SRN je poznamenáno v tom smyslu, že má podíl na svobodném právním řádu, který zaručuje Základní zákon. Tato účast na svobodném právním řádu poskytla církvím plnou svobodu samostatně řídit a spravovat své záležitosti, samozřejmě v mezích zákona platného pro všechny. Typické pro konfesní systém Západního Německa bylo, že záleželo na církvích, jestli se chopí svých veřejných úkolů. V částech Německa obsazených Rusy - pozdější Německé demokratické
republice - bylo možno od počátku pozorovat zřetelnou tendenci ke striktní
odluce, nepřátelské vůči církvím, i když zemské ústavy po roce 1945, jakož
i celostátní ústava ze 7. října 1949 obsahovaly
v široké míře církevní články Výmarské
ústavy.2 Základní rozdíly mezi NDR a Spolkovou republikou Německo jsou
v ústavních textech ztěží postřehnutelné. Odluka státu a církve se
uskutečnila v praktické činnosti moci
výkonné.3 NDR totiž neměla ústavu, "která by
svazovala a mírnila moc státu a dávala společnosti v podstatě
svobodu".4 Z časových důvodů se zde nemohu dále zabývat každodenními problémy tohoto
napjatého vztahu a musím odkázat na
literaturu.5
2 Nová ústava NDR z 6. dubna 1968, a zrovna tak její znění ze 7. října 1974 výmarské církevní články neobsahovaly. 3 Hans Maier, Náboženství vpletené do státu - k historickému vývoji církve a státu, in: KuR 120, s. 48 nn. 4 Paul Kirchhof, v diskusi k přednášce Wolfganga Rüfnera, Německá jednota v konfesním právu, in: Essenské rozhovory (pozn. 1), s. 144. 5 Shrnující vylíčení vztahu státu a církví v sovětské okupační zóně a v pozdější NDR
viz Burger, (pozn. 1). Burger zobrazuje také různé zacházení s církvemi během různých
období NDR.
Ústup konfesního práva v NDR může být demonstrován na vývoji
důležitých institutů konfesního práva. Jmenujme např. právní postavení církví
jako korporací veřejného práva, církevní daň, státní dotace, ústavní
a vojenskou duchovní službu a vneposledku též výuku náboženství ve
školách.6 Jedná se o právní instituty, které se vyskytují v Spolkové republice běžně a jsou
rovněž považovány za zcela bezproblémové. V konfesněprávní vědě je odlišně
pojednávána otázka, zda církve v NDR ztratily svůj status korporací veřejného
práva.7 Připomeňme, že ústava NDR z roku 1949 ještě obsahuje výmarské
církevní články a církve jsou zde ještě označeny za korporace veřejného práva,
v nové ústavě z roku 1974 (1968) tak již označeny nejsou. Z dnešního pohledu je
zodpovězení této otázky zbytečné, neboť se v zákoně o církevní
dani8 v souvislosti se smlouvou o sjednocení uvádí: Církve jsou korporacemi veřejného
práva.9 V NDR církve vybíraly daň, která nesla označení
církevní.10 Výběrčí formuláře farních úřadů - k jejichž tisku bylo nutné povolení
státu11 - obsahovaly výzvu k uhrazení církevní daně. Daní byla ale jen podle názvu, nikoliv daní
skutečnou, spojenou se svrchovanou mocí a odpovídajícími prostředky státního
vynucení. Je to s podivem, ale až do znovusjednocení poskytovala NDR státní
příspěvky, i když jen v omezeném
rozsahu12 a bez uznání právního
nároku. Institucionalizovaná duchovní služba v ústavních zařízeních neexistovala
stejně jako v armádě. Ve školách se nevyučovalo náboženství. Konala se jen
farní katecheze v prostorách církevních budov. Církevní vlastnictví pozemků
a budov zůstalo v podstatě zachováno a bylo uchráněno před vyvlastňovací vl
7 Viz různé příspěvky do diskuse k přednášce Wolfganga Rüfnera, Německá jednota v konfesním právu, in: Essenské rozhovory (pozn. 1); Fuchs, (pozn. 1), s. 109 nn. přináší různé postoje. 8 Zákon upravující problematiku církevní daně v NDR z 31. 8. 1990, BGBl. II, s. 1194. 9 Církve nebyly v NDR ani socialistickými organizacemi ani soukromými sdruženími, nýbrž byly považovány za právní společenství svého druhu, jejich majetek byl majetkem církevním: srov. NDR - příručka, vyd. Spolkovým ministerstvem pro vnitroněmecké záležitosti, 3. vyd., sv. 1, Melsungen 1985, s. 726. 10 Karl Eugen Schlief, Vývoj církevní daně od konce druhé světové války, in: Časopis Savigny - Stiftung pro právní dějiny, sv. 116, Kanonické oddělení LXXXV., Vídeň-Kolín-Výmar 1999, s. 466 nn. Schlief zde (s. 467 nn.) pojednává o vývoji od církevní daně k církevnímu příspěvku v sovětské okupační zóně a pozdější NDR. 11 Theodor Schmitz, bývalý generální vikář východní části biskupství Berlín, diskusní příspěvek in: Essenské rozhovory (pozn. 1), s. 91. 12 Podle NDR - příručky (pozn. 9), s. 727 nn. mají roční příspěvky na platy farářů činit
pro obě církve 12 miliónů marek.
4. Areligiózní NDR Na tomto místě bych se rád krátce zmínil o statistické a sociologické situaci náboženství v NDR. Jen několik čísel nám připomene odcírkevnění, které nastalo v letech 1946-1990. Při sčítání lidu v roce 1946 se označilo 82 % obyvatelstva za evangelíky a 12 % za katolíky, z hlediska Katolické církve to byla situace podobná diaspoře. K roku 1990 se uvádí už jen 25-30 % obyvatelstva jako evangelíků. 2-5 % se označilo za katolíky.15 Církve byly ve velké míře odkázány na pomoc ze Západu. Pomoc z prostředků Díla Bonifáce, Německého charitativního spolku, Svazu německých diecézí, jakož i příspěvky Ministerstva pro celoněmecké resp. vnitroněmecké otázky umožnila duchovní péči katolíků žijících v diaspoře, provozování 33 nemocnic a několika pečovatelských domovů a školek.16 Nejedná se přitom o odcírkevnění, nýbrž se hovoří o areligiozitě, která se znepokojujícím způsobem rozšířila v NDR. Areligiozita proto, že absence náboženství není považována za nedostatek, ale za normální jev.17 Další rozvádění tohoto fenoménu by překročilo rámec tohoto příspěvku. Na konci éry vlády NDR se naskytl deprimující obrázek stavu církve v NDR: Církve bez zajištěné právní pozice v ateistickém státě, jehož obyvatelstvo, které se stalo velkou měrou areligiózní, nepostrádalo kontakt s církví. 5. Shrnutí konfesněprávní situace v NDR do roku 1989 Podíváme-li se na postavení církví v NDR před znovusjednocením, není
od věci zjištění, že se zde nevyskytovalo konfesní právo v užším slova smyslu,
ale, jak víme, napjatý vztah mezi státem a církví. Spolu
s Alexandrem Hollerba
14 Theodor
Schmitz, Církevní finance v sovětské okupační zóně/NDR 1946-1989, in:
Dějiny života církví v německy mluvících zemích od počátku 18. století, sv. VI Církevní
finance, vyd. Erwin Gatz, Freiburk-Basilej-Vídeň 2000, s. 327 nn.
15 Eberhard
Tiefensee, "Nábožensky nemuzikální"? - Východoněmecká mentalita mezi
agnosticismem a proměnlivou religiositou, in: Znovusjednocená duchovní péče, vyd.
Joachim Wanke, Lipsko 2000, s. 27 nn., Joseph
Listl, in: Essenské rozhovory (pozn. 1), s. 165 n.
16 Schmitz, (pozn. 14) s. 320 nn.
17 Tiefensee, (pozn. 15), s. 28 n.
6. Vývoj konfesního práva v NDR po znovusjednocení
S provedením znovusjednocení k 3. říjnu 1990 byla zavedena i nová
organizace vztahu stát - církve v nových spolkových
zemích.19 K tomu je zapotřebí přistoupit k pramenům našeho konfesního práva. Právní prameny
konfesního práva jsou v Spolkové republice Německo jednak spolkové a zemské
ústavní právo, jednak státněcírkevní smlouvy, resp. konkordáty. Je zvláštností
německého konfesního práva, že vykazuje dvojí prameny práva: ústavní právo
a z něj odvozené pozitivní zákonné právo a smlouvy a dohody s církvemi
a náboženskými společnostmi. Alexander
Hollerbach shrnuje tento fenomén
v pregnantní formulaci: "Tak vytváří teprve ústavní právo resp. zákonné právo spolu
se smluvním právem příslušný Corpus německého konfesního
práva."20
7. Ústavněprávní význam přístupu NDR k Spolkové republice
Nejprve osvětlím ústavněprávní význam přístupu NDR k území Spolkové
republiky. Poté budu hovořit krátce o ústavách vydaných novými
spolkovými zeměmi a nakonec o státněcírkevních smlouvách, které uzavřela Katolická
církev a nové spolkové země.
Článek 23 Základního zákona měl následující znění: "Tento Základní zákon
je platný nejprve na území zemí Bádensko, Bavorsko atd.
V ostatních
částech Německa vstoupí v platnost po jejich přistoupení." NDR se po pokojné
revoluci z přelomu roku 1989 a 1990
rozhodla21 uskutečnit přístup k státnímu
uspořádání a společenskému systému Spolkové republiky. Poté, co byla 31.
srpna 1990 uzavřena smlouva
o sjednocení22, vstoupily v platnost 3. října 1990
na území dosavadní NDR Základní zákon a spolkové právo s několika výjimkami
19 Listl, in: Essenské rozhovory (pozn. 1),s. 162 nn.;
Listl popisuje názorně znovuobnovení konfesněprávního řádu od roku 1989.
20 Hollerbach, Smluvní základy konfesního práva, in: Příručka konfesního práva
(HdbStKirchR), vyd. Joseph Listl a Dietrich Pirson, sv. 1, 2.vyd., Berlín 1994, s. 254 nn.
21 Hans Joachim
Meyer, Duchovní předpoklady a konsekvence přístupu NDR k řádu
Základního zákona, in: Essenské rozhovory (pozn. 1), s. 112 nn.
22 Smlouva mezi Spolkovou republikou Německo a Německou demokratickou
republikou o nastolení jednoty Německa - smlouva o sjednocení -- z 31. srpna 1990, BGBl. II., s. 885.
8. Konfesněprávní ustanovení zemských ústav
K tomu jen krátkou poznámku: Ústavy nových spolkových zemí
obsahují zpravidla vedle záruk náboženské svobody také výroky o vztahu státu
a církve. Tyto musí být v souladu se Základním zákonem. Pokud jsou
konfesněprávní ustanovení zemských ústav bližším rozvedením a konkretizací spolkového
ústavního práva, jsou platné a mohou zakládat i procesní příslušnost. Když ale
ustanovení tohoto druhu nejsou slučitelná se spolkovým právem, má
spolkové ústavní právo podle čl. 31 Základního zákona přednost.
9. Nová ustanovení vztahu stát - církev v nových spolkových
zemích prostřednictvím státněcírkevních smluv
Není to tak ústavní právo Základního zákona, jako spíše státněcírkevní
smlouvy s církvemi v nových spolkových zemí, které představují právní
a skutečnou přeměnu vztahu stát - církev na území přistoupivších zemí.
Věnujme tedy pozornost státněcírkevním smlouvám, které uzavřel Svatý
stolec se spolkovými zeměmi Meklenbursko-Přední Pomořany, Sasko, Sasko-An
24 Viz k tomu
Rüfner, in: Essenské rozhovory (pozn. 1), s. 61 nn.
25 Listl, in: Essenské rozhovory (pozn. 1), s. 166, Listl popisuje v jednotlivostech
konfesněprávní účinky smlouvy o sjednocení v oblasti konfesního práva.
27 Smlouva mezi Svatým stolcem a Zeměmi Braniborsko, Sasko-Anhaltsko
a Svobodným státem Sasko o zřízení Biskupství Magdeburk z 13. 4. 1994, mj. in: GVBlSAnh
1994, s. 202; Smlouva mezi Svatým stolcem a Zemí Braniborsko, jakož i Svobodným
státem Sasko o zřízení Biskupství Zhořelec z 4. 5. 1994, mj. in: GVBlSa 1994, s. 215;
Smlouva mezi Svatým stolcem a Svobodným státem Durynsko o zřízení Biskupství Erfurt
z 14. června 1994, mj. in: GVBlThür 1994, s. 790; Smlouva mezi Svatým stolcem
a Svobodným hanzovním městem Hamburk, Zemí Meklenbursko-Přední Pomořany a Zemí Šlesvicko-
-Holštýnsko o zřízení Arcibiskupství a církevní provincie Hamburk z 22. 9. 1994, mj.
in: GVBlHbg 1995, s. 31.
28 Státní smlouva mezi Zemí Braniborsko a evangelickými zemskými církvemi
v Braniborsku z 8. 11. 1996, GVBl I. 1997, s. 54. Smluvními partnery jsou z církevní strany
Evangelická církev v Berlíně - Braniborsku, Evangelická církev církevní provincie
Sasko, Evangelická církev slezské Horní Lužice, Evangelicko-lutherská zemská církev
Meklenburska, Evangelicko-lutherská zemská církev Saska, Pomořanská evangelická
církev a Sjednocená evangelická církev. Smlouva mezi Zemí Meklenbursko-Přední
Pomořany a Evangelicko-lutherskou zemskou církví Meklenburska a Pomořanskou
evangelickou církví z 20. ledna 1994, GVBl 1994, s. 559 (tzv. Güstrowská smlouva). Smlouva
Svobodného státu Sasko s evangelickými zemskými církvemi ve Svobodném státě Sasko
z 24. března 1994. GVBl. 1994, s. 1252. Smluvními partnery jsou z církevní strany
Evangelicko-lutherská zemská církev Saska, Evangelická církev slezské Horní Lužice,
Evangelická církev církevní provincie Sasko, Evangelická církev v Berlíně-Braniborsku
a Evangelicko-lutherská církev v Durynsku. Smlouva Země Sasko-Anhaltsko s evangelickými
zemskými církvemi v Sasku-Anhaltsku z 15. 9. 1993, BVBl. 1994, s. 172 (tzv.
Wittenberská smlouva). Smluvními partnery jsou z církevní strany jsou Evangelická zemská
církev Anhaltska, Evanglicko-lutherská církev v Brunšvicku, Evangelická církev církevní
provincie Sasko, Evangelická církev v Berlíně-Braniborsku, Evangelicko-lutherská
církev Saska a Evangelicko-lutherská církev v Durynsku. Smlouva Svobodného státu
Durynsko s evangelickými zemskými církvemi v Durynsku z 15. 3. 1994, GVBl. 1994, s.
509. Smluvními partnery jsou z církevní strany Evangelicko-lutherská církev
v Durynsku, Evangelická církev církevní provincie Sasko, Evangelická církev
z Kurhessen-Waldecku a Evangelicko-lutherská zemská církev Saska.
10. Základní otázky státněcírkevních smluv
Nejprve bych rád poukázal na základní otázky, abych se pak věnoval
obsahu jednotlivých smluv. Je nápadné, že smlouvy nejsou označeny jako
"konkordáty", nýbrž prostě jako smlouva nebo státní smlouva (italsky "accordo").
Důvod je třeba hledat ve skutečnosti, že spolkové země jsou jako dílčí státy
podstátními celky Spolkové republiky Německo. Označení "konkordát" přísluší jen
státněcírkevním smlouvám s centrálními státy. Přes označení "smlouva" se
jedná v případě smluv uzavřených s novými spolkovými zeměmi o mezinárodní
smlouvy s důsledky z toho
vyplývajícími.30
10.1 Preambule smluv
Pozornost si zaslouží preambule smluv, v kterých jsou vysloveny
základní otázky, zejména cíle sledované smlouvou a společné chápání vztahu
státu a církve. Preambule obsahují zpravidla posílení ústavněprávních záruk
náboženské svobody a práva církví na sebeurčení. Dále bývá vyzdvihováno, že
obě strany usilují o partnerský vztah a že vztah mezi státem a církví by měl
být veden v přátelském duchu. Pozornost si zaslouží též vyjádření smlouvy se
Zemí Meklenbursko-Přední Pomořany, podle které je smlouva uzavřena "
s vědomím, že křesťanská víra, život církví a jejich charitativní působení představují
příspěvek pro společenské blaho a povědomí občanů v pluralitní společnosti".
Též zdůraznění "samostatnosti státu a církve" (Meklenbursko-Přední
Pomořany) a "vzájemné nezávislosti státu a církve" (Sasko-Anhaltsko) je nápadné. Zde
se ukazují zkušenosti získané v letech útlaku církví.
10.2 Platnost říšského konkordátu a pruského konkordátu?
Jmenované formulace z preambulí mohou v prvé řadě dokumentovat
politickou vůli smluvních stran usilovat o dobrý vztah mezi státem a církví
a nečinily při vyjednávání o obsahu smluv žádné těžkosti. Ve všech čtyřech smlouvách
30 Weber, (pozn. 1), s. 466.
Zdůraznění tohoto nesouladu preambulí má svůj zvláštní význam.
Všichni smluvní partneři - Katolická církev i nové spolkové země - usilují
o rozsáhlou smluvní úpravu vztahu státu a církve. Je nápadné, že smlouvy obsahují
úpravu téměř všech jednotlivých otázek vztahu státu a církví. Stát se chtěl opřít
o texty, které jsou obsaženy ve smlouvě a odmítal odkazy na ustanovení Říšského
31 Konkordát mezi Svatým stolcem a Německou říší z 20. 7. 1933 (RGBl. II. 679),
otištěný mj. v Joseph Listl, Konkordáty a smlouvy s církvemi v Spolkové republice Německo,
sv. I. 1987, s. 33 nn.
32 Smlouva Svobodného státu Prusko se Svatým stolcem z 14. 6. 1929 (s. 152), mj.
u Listla (pozn. 31), sv. II. 1987, s. 707 nn.
33 Ohledně platnosti obou konkordátů viz např.
Listl, in: Essenské rozhovory, (pozn. 1), s. 168 nn.,
a Heiner Marré, Státní náboženské právo v Německu, in: Státní
náboženské právo v evropském srovnání, vyd. Richard Puza a Abraham Peter Kustermann,
Freiburk, Švýcarsko 1993, s. 99 nn.; Rüfner, in: Essenské rozhovory (pozn. 1), s. 62 nn.,
a na Rüfnerovu přednášku navazující kontroversní diskuse, s. 88 nn.
34 Ovšem je tu souvislost s rozsudkem o konkordátu Spolkového ústavního soudu
(BVerfGE 6,309 nn.), podle kterého nemá Spolek pravomoc, jak přimět země k dodržování
povinností vyplývajících z Říšského konkordátu. Viz
von Campenhausen (pozn. 23), čl. 140, bod 224.
35 Weber, (pozn. 1), s. 469 nn.
36 Ke vzniku a významu kompromisní formulace viz
Stefen Heitmann, Katolická církevní smlouva Sasko, in: NJW 1997, s. 1420 nn.
37 Smlouva o zřízení Arcibiskupství Hamburk jde dále: "uznávajíce další platnost
Konkordátu mezi Svatým stolcem a Německou říší z 20. července 1933 a nezpochybňujíce další
platnost Smlouvy Svobodného státu Prusko z 14. června 1929."
10.3 Obsahy jednotlivých státněcírkevních smluv
Pozornost si zaslouží snaha o kooperaci v podobě ujednání stran, že se
zemská vláda a diecézní biskupové budou pravidelně scházet, aby projednali
otázky, které ovlivňují jejich vzájemný vztah, a aby se navzájem
informovali o důležitých výhradách. Záměry zákonů budou církvím dodávány
v dostatečném předstihu, aby bylo možno se vyjádřit nebo přijmout stanoviska, pokud
by byly dotčeny církevní zájmy. Diecézní biskupové jmenují vždy jednoho
společného pověřence a - v Sasku a Sasku-Anhaltsku - zřídí Katolický úřad.
V ostatních částech se dají obsahy jednotlivých smluv rozdělit do různých celků:
39 Je zde zaprvé skupina záruk, které požívají již ústavněprávní ochrany, jako
např. ochrana náboženské svobody v návaznosti na charitativní činnost církve,
výuka náboženství na školách, duchovní péče v ústavech, právo na
samostatnou organizaci, úřady a obsazování míst, ochrana církevního majetku. V druhé
řadě se jedná o právní způsobilosti církví
a jejich součástí vystupovat
z hlediska státního práva ve formě korporací veřejného práva, s čímž je mj. spojena
i otázka práva na zdaňování. Zájem státu jakožto právního státu se projevuje při
územních a organizačních změnách, při majetkoprávním zastupování církevních
korporací a samostatných ústavů a nadací veřejného práva, při zřizování
církevních vysokých škol, teologických fakult na státních universitách a při
zajišťování vzdělávacího standardu duchovních. Důležitými společnými záležitostmi
jak státu, tak církve jsou zřizování katolických škol, zřizování církevních
vysokých škol, teologické studijní programy na státních univerzitách včetně
spolupůsobení církve při jmenování profesorů a vysokoškolských docentů katolické
teologie. Církevní daň, dotace a státní příspěvky, otázky břemen péče
o stavbu, péče o památky, církevní hřbitovy, přihlašování osob, osvobození od
poplatků, to vše je smluvní matérie, jejíž jednotná úprava má velký praktický význam
pro církev. Klauzule o paritě, vzájemném přizpůsobení se a přátelství, jakož
i o nabytí účinnosti smlouvy patří k pravidelným součástem smluvních textů.
Při prohlédnutí obsahu jednotlivých smluv je nápadné, že ve vztahu
k starším státněcírkevním smlouvám jsou v nich obsaženy nejen ustanovení matérie
standardních konkordátů, nýbrž jsou, ve snaze nalézt shodu pro možná co
nejvíce otázek vztahu státu a církve, smluvně zajištěny
i otázky, které byly až doposud
39 von
Campenhausen (pozn. 23), Čl. 140, bod 53.
Celkový obsah smluv nemůže být předmětem této přednášky. Vybírám
proto postup při obsazování biskupských stolců, výuku náboženství
a Nihil obstat při jmenování profesorů teologie na státní teologické fakulty.
O obsazování biskupských
stolců (včetně s tím spojené politické
klauzuli) a o přísaze věrnosti diecézních
biskupů mohu referovat jen rámcově, protože příslušná ustanovení jsou různá v různých smlouvách Svatého stolce
s tou kterou zemí, což způsobuje jistou nepřehlednost. Tak např. čl. 5 Durynské
smlouvy obsahuje ustanovení o obsazování biskupských stolců v Erfurtu,
Fuldě a Drážďanech-Míšni.40 Smlouvy o zřízení biskupství pro Erfurt, Zhořelec
a Magdeburk odkazují bez omezení na čl. 6 Pruského konkordátu. To má za
následek, že v případě biskupské sedisvakance Svatý stolec podle článku 6 odst. 1
Pruského konkordátu po vyhodnocení došlého seznamu kandidátů jmenuje
dómské kapitule tři osoby, z kterého kapitula zvolí biskupa. To platí
i pro arcibiskupství Berlín na základě klauzule ve smlouvě se Zemí Meklenbursko-
-Přední Pomořany (Přední Pomořany patří k Arcibiskupství Berlín).
Obsazování biskupského stolce Drážďany-Míšeň se řídí čl. 14 Říšského konkordátu,
který zase odkazuje na úpravu Bádenského konkordátu z roku
193241, v kterém je obsažen postup trojího návrhu Svatého stolce. Smlouva o zřízení
Arcibiskupství a církevní provincie Hamburk stanoví pro obsazování arcibiskupského
stolce stejný postup jako Pruský konkordát.
Politická klazule (čl. 6 odst. 2 Říšského konkordátu) stanoví, že Svatý
stolec jmenuje zvoleného biskupa jen tehdy, když na dotázání kapituly
u příslušné zemské vlády zemská vláda nebude mít proti zvolenému biskupovi
pochybnosti politického rázu. To platí pro všechna biskupství v nových spolkových
zemích. Politická klauzule je ale v případě Hamburku omezena na
povinnost informovat Senát o zvolené osobě.
Čl. 16 Říšského konkordátu vyžaduje, aby biskupové před nastoupením
do úřadu ve své diecézi složili přesně formulovanou státní
přísahu věrnosti. Tento právní institut se stal mezitím z důvodů ústavněprávního vývoje překonaným.
41 Konkordát mezi Svatým stolcem a Svobodným státem Bádensko z 12. 10. 1932,
GVBl. 1933, s. 20, mj. u Listla (pozn. 31), sv. I. 1987, s. 136 nn.
Výuka náboženství je ve čtyřech státněcírkevních smlouvách určena za
řádný předmět ve veřejných školách, zrovna tak stanoví i ústavy zemí, které
tyto smlouvy uzavřely. Ústava země Braniborsko, s kterou ještě smlouva
uzavřena nebyla, nemá žádný odpovídající ústavní článek. Smlouvy též upravují
předpoklady spojené s poskytováním výuky náboženství jako
missio canonica, vázanost výuky na zásady katolické církve, spoluúčast církve na učebních
osnovách a plánech, výběr učebních pomůcek, ustanovování pedagogů a jejich
vzdělávání apod. Tím jsou dány podmínky pro výuku náboženství. I když
smlouvy zohledňují těžkosti při znovuzavádění výuky náboženství, naráží její
provádění na těžkosti v podobě minimálního počtu žáků, chybějících pedagogů
náboženství, komplikací s rozvrhem hodin, politického odmítání apod.
Státněcírkevní smlouvy se Saskem a Saskem-Anhaltskem upravují
oprávnění diecézních biskupů v procesu jmenování univerzitních
pedagogů katolické teologie na teologickou fakultu státní univerzity. Země má povinnost se
před jmenováním nebo pověřením profesora diskrétním způsobem u diecézního
biskupa ujistit, že ohledně nauky a osobního života jmenovaného nepanují
žádné pochybnosti (Nihil obstat). Odejmutí
Nihil obstat je možné s tím
důsledkem, že dotyčný nesmí vykonávat svoji pedagogickou činnost. V takovémto
případě - odlišně od západoněmecké
úpravy42 - začne stát jednat s diecézním
biskupem o způsobu a rozsahu nápravy. Zda dojde v Erfurtu (Durynsko) ke
zřízení teologické fakulty na univerzitě, si musíme ještě počkat.
11. Závěrečné shrnutí
S přístupem NDR k Spolkové republice Německo platí veškeré ústavní
náboženské a konfesní právo i v nových spolkových zemích. Druhým
významným pramenem práva jsou státněcírkevní smlouvy, které byly uzavřeny
jednak s evangelickými zemskými církvemi, jednak se Svatým stolcem. Smluvní
právo má přitom za úkol vytvářet právní jistotu pro možné působení církví,
realizovat vyrovnání zájmů spojením církevních úkolů se společenským blahem
a přispět ke konsolidaci mladých spolkových
zemí.43 Hermann Weber konstatuje:
"Se znovusjednocením nastala nová epocha smluvního konfesního
práva."44
(přeložil Štěpán Hůlka)
42 Hollerbach, Teologické fakulty a státní pedagogické vysoké školy, in: HdbStKirchR, sv.
2, 1995, s. 579 nn.
43 Anke, (pozn. 1), zkoumá funkce, které jsou vlastní státněcírkevním smlouvám.
44 Weber, (pozn. 1), s. 463.
Weber poukazuje na průkopnickou roli smluv
s evangelickými zemskými církvemi.
V nových spolkových zemích SRN jsou vztahy mezi státem a církví
ovlivněny novým právním řádem sjednoceného Německa, ale i nepříznivým vývojem
posledních 40 let před sjednocením, který se projevil i v současné areligiozitě
obyvatel těchto zemí. Totalitní režim nastolil v NDR systém striktní odluky , i když
formálně byly po nějakou dobu platné příslušné články Výmarské ústavy. Napjatý vztah
mezi státem a církví této doby byl charakterizován potlačením konfesního práva
a jeho běžných právních institutů, jakými jsou výuka náboženství ve veřejných
školách, církevní daň nebo zvláštní duchovní služba. Nové konfesní právo představují
z hlediska pramenů práva jednak spolkové a zemské právo v podobě ústavních
norem (zejm. články 4,7 140 a 141 Základního zákona, včetně výmarských ústavních
článků a jednotlivé zemské ústavy) a běžného zákonodárství, jednak státněcírkevní
smlouvy uzavírané mezi spolkovými zeměmi a církvemi a náboženskými společnostmi
a starší konkordáty. Mezi základní principy konfesního práva patří zásady neutrality,
parity, neidentifikace a odluky, ale i potřebného spojení a kooperace.
V 90. letech byly uzavřeny státněcírkevní smlouvy mezi všemi novými
spolkovými zeměmi (kromě Berlína a Braniborska) s Katolickou církví, zemskými svazy
evangelických církví a svazy židovských obcí. Tyto smlouvy obsahují prohloubení
záruk práv a svobod obsažených v platném státním právu, principy a konkrétní
podobu spolupráce mezi státem a církví, otázku vztahu k dřívějším konkordátům.
Z jednotlivých předmětů smluvní úpravy jmenujme úpravu postavení církví jako
korporací veřejného práva, výuky teologie na státních vysokých školách, výuky náboženství
na veřejných školách, zvláštní duchovní služby, obsazování biskupských stolců,
církevního zdaňování a majetku apod.
Charakteristická je pro státněcírkevní smlouvy metoda, prosazovaná ze
strany spolkových zemí, usilující o úpravu co největšího počtu jednotlivých prvků
vztahu státu k příslušné církvi nebo náboženské společnosti.
Abstract
The Changes of the Church-State Relation in the Area of New Federal States
The relation between the state and church in the new states of the Federal
Republic of Germany is influenced by the new law of united Germany as well as by the
negative course of the last forty years before unification, which is also traced in
present irreligion in these new states. In the People Republic of Germany the
totalitarian regime constituted the system of strict separation, although for some time the
enactments of the Weimar Constitution were formally valid. Tense relation between
the state and church was characterised by oppression of state ecclesiastical law and
its usual legal institutes as religious education at public schools, a church tax and
special forms of pastoral service. Federal and state constitutional law, especially the
articles 4,7,140 and 141 of the Fundamental Act, the articles of the Weimar Constitution
and other legislation as well as state-church agreements, concluded by individual
states, churches and religious societies, and older concordats create new state ecclesiastical
law. For this law the principles of neutrality, of parity, non-identification and
of separation but useful connection and cooperation are essential.
In the 90's all the states (without Berlin and Brandenburg) concluded
church-state agreements with the Catholic Church, the provincial unions of Protestant
churches and the provincial unions of Jewish communities. These agreements deepen the
guarantees of the rights and freedoms given by state law and contain the principles
and concrete forms of church-state cooperation and the queston of relations of
these agreements towards older concordats. Let's mention the regulation of churches
as public law corporations, theology studies at universities, religious education at
public schools, the special forms of pastoral service, the appointment of bishops,
church taxes and property etc. as individual points of these agreements.
The method to regulate all the possible segments of relation between the state
and any church or religious society, claimed by states, is characteristic for these
state-church agreements.
Zusammenfassung
Änderungen des Verhältnisses von Staat und Kirche auf dem Gebiet der
neuen Bundesländer
In den neuen Bundesländern werden die Staat-Kirche Beziehungen von der
neuen Rechtsordnung des vereinigten Deutschlands, als auch von der ungünstigen
polititischen Entwicklung der letzten 40 Jahre vor der Vereinigung beeinflußt, deren
Auswirkungen in der heutigen Areligiosität der Bevölkerung spürbar sind. Das
totalitäre Regime in der DDR führte ein strenges Trennungsystem, obwohl noch gewisse
Zeit die Kirchenartikel der Weimarer Reichsverfassung noch in Geltung geblieben
waren. Die spannungsreiche Beziehung Staat-Kirche aus dieser Zeit wurde durch
Unterdrückung des Staatskirchenrechts und seiner typischen rechtlichen Institute
charakterisiert, die z.B. Religionsunterricht an öffentlichen Schulen, Kirchensteuer oder
spezielle Seelsorge representieren. Das neue Staatskirchenrecht stellen , was die
Rechtsquellen angeht, einerseits Verfassungsrecht des Bundes und der Länder (vornehmlich
Artikel 4,7,140 und 141 des Grundgesetzes, einschließlich der Weimarer Kirchenartikel,
und einzelne Verfassungen der Länder) und einfache Gesetzgebung, anderseits die
Staats-kirchenverträge zwischen den Bundesländern und den Kirchen und Religions-
gesellschaften, und die älteren Konkordate dar. Zu den Grundsätzen des
Staatskirchenrechts gehören der Grundsatz der Neutralität, der Parität, der
Nichtidentifikation und Trennung, doch auch der nutzbaren Verbindung und Kooperation. In den
90er Jahren wurden Staatskirchenverträge zwischen allen neuen Bundesländern (mit
der Ausnahme von Berlin und Brandenburg) und der Katholischen Kirche, den
Landesverbänden der evangelischen Kirchen und den Landesvebänden der jüdischen
Gemeinden geschlossen. Diese Verträge beinhalten die Vertiefung der Gewährleistungen von
im staatlichen Recht geäußerten Rechten und Freiheiten, die Grundsätze und
konkretisierte Gestalt der Zusammenarbeit des Staates mit den Kirchen, als auch die Frage der
Wahrnehmung der älteren Konkordate. Von einzelnen Gegenständen der
Vertragsregelung kann man die Stellung der Kirche als Körperschaft des öffentlichen Rechts,
Theologieunterricht an den staatlichen Hochschulen, Religionsunterricht an
den öffentlichen Schulen, spezialisierte Seelsorge, Bestellung des Bischöflichen
Stuhles, Kirchensteuern und Kirchenbesitz erwähnen. Die Staatskirchenverträge sind
durch die von Bundesländern geprägte Methode gekenzeichnet, möglichst alle Elemente
der Staat-Kirche Beziehung zu regeln.
Riassunto
I cambiamenti nel rapporto Stato - Chiesa sul territorio dei nuovi Länder
tedeschi
Nei nuovi Länder della Repubblica Federale di Germania i rapporti Stato -
Chiesa subiscono l'influenza del nuovo ordinamento giuridico della Germania riunita ma
anche dell'influsso sfavorevole degli ultimi 40 anni prima della riunione che si č
rivelato anche nell'areligiositŕ odierna della popolazione di questi paesi. Il regime
totalitario impose nella Repubblica Democratica Tedesca un sistema della separazione
rigida anche se formalmente erano rimasti ancora per un certo tempo in vigore gli
articoli della Costituzione di Weimar. Un rapporto teso tra Stato e Chiesa di quell'epoca
fu caratterizzato dalla soppressione del Diritto Ecclesiastico e dei suoi istituti
giuridici correnti come l'insegnamento della religione nelle scuole pubbliche, la tassa
ecclesiastica oppure un servizio spirituale speciale. Il nuovo Diritto Ecclesiastico č
rappresentato dal punto di vista delle fonti dal diritto federale e dal diritto dei paesi
nella forma della normativa costituzionale (soprattutto gli articoli 4, 7, 140 e 141 della
Carta Costituzionale, inclusi gli articoli costituzionali di Weimar e le costituzioni dei
singoli Länder) e della legislazione corrente e, inoltre, dai patti di Diritto Ecclesiastico
stretti tra i singoli Länder e le Chiese e le Societŕ Religiose, e i concordati anteriori.
Tra i principi del Diritto Ecclesiastico appartengono la neutralitŕ, la paritŕ, la non
identificazione e la separazione nonché la connessione e la cooperazione. Per gli accordi ecclesiastici č caratteristico un metodo imposto da parte dei Bundes-
länder che cerca di regolamentare un numero piů alto possibile delle singole
componenti del rapporto con la rispettiva Chiesa o Societŕ Religiosa.
Dr. Karl Eugen Schlief poté, co byl zaměstnán u banky a jako
vedoucí pracovník průmyslové a obchodní komory, pracoval jako justiciař
biskupství Münster. Již jeho disertační práce na téma "Vývoj vztahu státu
a církve a jeho odraz v Bonnském Základním zákoně" ukazovala na jeho
zájem o základní otázky ohledně státu a církve. Vedle své činnosti vedoucího
právního oddělení Biskupského generálního vikariátu převzal i úkoly
jdoucí nad rámec diecéze, zejména v oblasti konfesního práva a práva
církevních daní. Okruh jeho působnosti na poli státu a církve uzavírají jeho
publikační činnost a pověření výukou konkordátního práva na Katolické
teologické fakultě Vestfálské Vilémovy university v Münsteru.
After Dr. Karl Eugen Schlief worked in the bank and as a chief
staff-member of the Chamber of Industry and Commerce, he was appointed a lawyer
of Münster diocese. He has been interested in the fundamental questions of
the relation between the state and church since his dissertation on the
theme "The course of the relation between the state and church and its reflection
in Fundamental Act from Bonn". Above managing the legal department of
the Bishop's General Vicariate he also took over other activities out of the
diocese, mainly in the area of state ecclesiastical law and the law of
church taxes. Dr. Schlief has also often publicized. He has given a commission
for the lectures in the law of concordats at the Catholic Theological Faculty
of Westfalen Wilhelm-University in Münster.
Dr. Karl Eugen Schlief war nach einer Tätigkeit bei einer Bank and
als Geschäftsführer einer Industrie- und Handelskammer bis zu seiner
Pensionierung Justitiar des Bistums Münster. Bereits seine Dissertation über
"Die Entwicklung des Verhältnisses von Staat und Kirche und seine
Ausgestaltung im Bonner Grundgesetz" zeigt sein Interesse für fundamentale
Fragen von Staat und Kirche. Neben seiner Tätigkeit bei einer Bank als Leiter
der Rechtsabteilung des Bischöflichen Generalvikariates übernahm er
überdiözesane Aufgaben, besonders auf den verschiedenen Gebieten des
Staatskirchenrechts und des Kirchensteuerrechts. Veröffentlichungen und
ein Lehrauftrag für Konkordatsrecht an der Katholisch- Theologischen
Fakultät der Westfälischen Wilhelms-Universität Münster runden sein
Tätigkeitsfeld auf dem Gebiet von Staat und Kirche ab. |