Koch, Kurt: Konfrontace nebo dialog?
Vyšehrad, Praha 2000, s.
282.
Confrontation or Dialogue
Konfrontation oder Dialog
Confronto o dialogo
České vydání
knihy basilejského biskupa Kurta Kocha (nar. 1950), vydané původně
v německém originále v roce 1996 ve švýcarském Freiburgu, je věnováno
samotným autorem kardinálu Vlkovi. Jedná se o knihu, která je psána stylem
velice otevřeným vzhledem k měřítkům běžným v katolické církvi nejen
v naší zemi, ale též v samotném Švýcarsku, takže autor cítí potřebu
jisté apologie svých vlastních názorových pozic v církevním prostředí,
které je zvyklé obviňovat teology, jež se stali biskupy, ze zpronevěry svých
původních otevřených a "progresivních" myšlenek: "Nakonec zbývá dodat, že celý
rukopis knihy byl dokončen dříve, než jsem byl zvolen a jmenován basilejským
biskupem. Jestliže kniha nyní vychází beze změny, má tím být vyjádřeno nejen
to, že údajný 'obrat' v mé teologické práci spojený s biskupským
jmenováním, který je mi z různých stran předhazován, souvisí přece jen spíše
s 'pozorovateli' mé dráhy než se mnou samým. Navíc však ještě doufám, že nyní
zveřejňované texty zřetelně ukáží, že také a právě poslání biskupa
v dnešní církvi a v dnešním světě lze plnit jen v misionářské
otevřenosti a v rozhodné dialogičnosti." (s. 19)
Dialog církve a
jejích představitelů s dnešním světem má však jedno zásadní úskalí, které
prozrazuje právě tato kniha: autor přednášel dogmatiku a liturgiku na
teologické fakultě v Lucernu. Je tedy zřejmé, že právě v obou těchto
disciplínách je autor nepochybně kompetentní. Avšak v různých jiných oborech
lidské činnosti a v ostatních společenských vědách, s nimiž
konfrontuje křesťanské poselství, vůbec nemusí být odborníkem. Paleta témat,
s níž autor porovnává katolické myšlení, je opravdu široká. Z některých
názvů kapitol je zřejmý rozsah autorových zájmů, překračující zdaleka jeho
vlastní disciplíny: Peníze nebo Bůh? (kap. 2); Křesťanská víra a lékařství
(kap. 5); Sekulární tolerance a křesťanská víra (kap. 8); Církev a stát jako
kritičtí a loajální partneři (kap. 9); Nedávné změny v Evropě a teologie
osvobození (kap. 10); Hlubinná psychologie anebo teologie? (kap. 11).
Z hlediska
zkušenosti v naší zemi bude pro čtenáře jistě nejproblematičtější kapitola
10, která se zabývá vztahem teologie osvobození k politickým a
společenským změnám, které proběhly v bývalém východním bloku. Po dvou
instrukcích Kongregace pro nauku víry (1984 a 1986), které tvrdí naprostý opak,
a po pádu totalitních režimů ve střední a východní Evropě je švýcarský autor,
který nemá pražádnou osobní zkušenost s fungováním jakéhokoli
společenského systému inspirovaného marxismem schopen tvrdit: "...v teologii
osvobození se marxismus uplatňuje jen jako analytická teorie společenských a
dějinných procesů, a tedy jako ... instrumentárium, jež umožňuje odhalit
mechanismy zapříčiňující nespravedlnost, závislost a chudobu. Světonázorová
hodnocení marxismu jsou naproti tomu – alespoň většinou – odmítána". (s. 16)
Ještě, že alespoň většinou. Smyslem instrukce Kongregace z roku 1984 je
právě poukaz na to, že ono "instrumentárium" je neoddělitelné se
světonázorovými důsledky, přičemž ti, kdo mají zkušenosti s tzv. reálným
socialismem, navíc dobře vědí, k jakým také praktickým důsledkům takové
spojení vedlo.
Velmi zvláštní
je rovněž tato autorova myšlenková konstrukce: "K tomu se však především také
druží skutečnost, že konec marxismu-leninismu v Evropě nikterak
neodstranil masovou chudobu ve třetím světě. Protože však v tomto
katastrofálním fenoménu tkví vlastní východisko teologie osvobození, zůstává
také po obratu v Evropě nejenom aktuální, nýbrž i nezbytná". (s. 169).
Není vůbec jasné, proč by měly politické a společenské změny
v posttotalitních státech střední a východní Evropy nějak přímo řešit
otázku chudoby třetího světa. Jejich cílem bylo vyřešit především vlastní
problém, totiž odstranit totalitní systém vládnutí. Tyto změny, spočívající
především v negaci marxisticko-leninské ideologie a na ní založených
disfunkčních ekonomických a jiných struktur, by měly spíše třetímu světu
ukázat, že "tudy cesta nevede" a že veškeré pokusy o koketování
s marxisticko-leninskou ideologií v jakékoli její verzi jednoduše
ztroskotaly. Nepoučitelná intelektuální elita blahobytných zemí, mezi níž se
řadí bohužel také mnozí teologové a biskupové, má na věc zřejmě jiný názor. Kéž
by alespoň respektovala marxistickou tezi o tom, že praxe je kritériem pravdy!
Autor
z bohatého Švýcarska je však jistě kompetentnější a pro naše čtenáře
věrohodnější ve věci, jež je mu podstatně bližší: v užívání peněz, zejména pak
církevních financí. Základní autorova pochybnost o užívání peněz v církvi
je vyjádřena formulací: "...historická zkušenost přímo provokuje
k nepohodlné otázce, zda si peněžní panteismus, který se rozmáhá
v dnešní společnosti, už dávno nenašel cestu do církevního společenství
křesťanů a zda je do značné míry neinfikoval." (s. 45). Zatímco církev
v naší zemi obtížně hledá schůdný a efektivní model financování, a zdá se
nám, že pokud by se takový systém našel, bude již "všechno v pořádku",
švýcarský biskup nás upozorňuje na další úskalí, jež mohou nastat, kdyby snad
financování bylo podle našich představ spolehlivě zařízeno: "Jako stejně
naléhavá se však dnes ukazuje také potřeba vyvinout bdělou vnímavost
k okolnosti, že lidé mimo církev ji neměří ani tak podle toho, jak
oficiálně mluví o Bohu na kazatelně, nýbrž především podle toho, jak zachází
s penězi. Pokud církve navíc nechtějí zacházet s penězi ateologicky
nebo dokonce ateisticky, nýbrž s živým vědomím, že církevní peníze spadají
primárně pod skutečně církevní odpovědnost, pak naléhavě potřebují kritéria pro
zacházení se svými penězi ... Neboť pouze tehdy, bude-li 'doma' jednat
teologicky odpovědně, bude také účinně působit proti závratné kariéře, kterou
v novověku nastoupily peníze jakožto všeurčující skutečnost, dokáže
odhalit a jako modloslužbu pranýřovat peněžní panteismus, který vládne
v dnešní společnosti." (s. 46-47)
Provokující jsou
autorovy názory ohledně vztahu státu a církve. Zde je basilejský biskup jistě
zcela kompetentním autorem, který nám dává nahlédnout na švýcarská specifika v
katolické církvi: "...není náhodou, že právě ve Švýcarsku, které je pyšné na
svůj federalismus, na svou kulturní pestrost a svou přímou demokracii, je
federalistický a demokratický i církevní život ... Obdobně se i postavení katolické
církve ve Švýcarsku jako církve státem právně uznávané vyznačuje četnými
demokratickými či přinejmenším demokracii blízkými prvky a strukturami:
počínajíc spoluúčastí žen i mužů na jmenování pracovníků i pracovnic
v duchovní správě, přes volbu faráře církevními obcemi, až po svobodnou
volbu biskupa basilejského biskupství, která – ač probíhá podle pravidel
příslušného konkordátu – je vyhrazena místní církvi." (s. 155)
K. Koch se
nevyhýbá v této souvislosti netradičnímu, avšak jistě oprávněnému rozšířenému
pojetí pojmu inkulturace: "Mluví-li se (o ní) dnes, a to plným právem,
především vzhledem k církvi ve třetím světě ... nelze principiálně
nahlédnout, proč by měla být méně oprávněná obdobná inkulturace křesťanské víry
a církevního života v demokratických podmínkách existence katolické církve
ve Švýcarsku. Spíše bychom mohli soudit, že právě švýcarské katolické církvi by
mohla připadnout elementární funkce pravého průkopníka na cestě
k demokratičtější, či řečeno teologicky přiměřeněji: k synodální světové církvi." (s. 155-156)
Nejzajímavější
je pak autorův diferencovaný pohled na konkordát z roku 1828, na jehož
základě je volen basilejský biskup. Nejprve poukazuje na historické okolnosti
jeho vzniku: "...konkordát z roku 1828 na sobě i dnes ještě nese podmínky
svého vzniku v epoše absolutistického systému vztahu státní církve. To se
historicky ukazuje v tom, že za skutečnost, že svobodná volba přináleží
dómské kapitule, vděčí věřící basilejské diecéze Římu, který biskupskou volbu
jen nerad viděl v rukou jednotlivých vlád, které by ji ovšem byly
v době uzavření konkordátu a rovněž později až přespříliš rády strhly na
sebe." (s. 159) Přes veškeré nevýhody konkordátu autor konstatuje, že konkordát
paradoxně zajišťuje místním církvím práva, jejichž realizace je znemožněna
současnou centralistickou římskou kuriální praxí, takže zatímco jindy se
považují zásahy státu do vnitřní autonomie církve za škodlivé, v případě
basilejské diecéze pouze suplují to, co se zatím místním církvím znemožňuje:
"Konkordát je ... nutným zlem,
protože relativně svobodné biskupské volby mohou přežívat jen na základě
konkordátu, a to v každém případě do té doby, dokud praxe jmenování
biskupa Římem zůstane centralistická a monopolistická ... Druhý vatikánský
koncil se ... právem obrátil na státy s prosbou, aby se dějinně ustavených
výsad při jmenování biskupů dobrovolně zřekly, a to zajisté i
v přesvědčení, že právo státu spolurozhodovat
při jmenování biskupů zdaleka ještě neznamená spolurozhodování Božího lidu. Toto přání koncilu lze
ovšem věrohodně hájit jen tehdy, realizují-li se v katolické církvi –
konečně – ona práva Božího lidu spolurozhodovat, která v dějinách kdysi
měl, která mu přináleží ve jménu zdravé ekleziologie..." (s. 161)
Je zřejmé, že
demokratický stát podle autora supluje nedostatečnost průhledných a
kolektivních rozhodovacích procesů v katolické církvi. To je podnětná
myšlenka, která ukazuje nejednoznačnost vzájemných vztahů státu a církve.
Jednostranná představa, že stát jakýmkoli svým zásahem vůči církvi ji chce nějakým
způsobem omezovat nebo škrtit, je nahrazena opačnou vizí: stát může provizorně
a nedokonale pomoci tam, kde vyšší organizační složka církve dosud nedovoluje
přirozený a v dávných staletích již ověřený, byť postupně zaváděným
centralismem zadušený autonomní rozvoj složky nižší: "...stát napomáhá církvi,
aby mohla zůstat náboženskou." (s. 166)
Výhodou knihy
"Konfrontace nebo dialog" je především rozmanitost tematik a její čtivost. Na
úskalí tematické šíře jsme upozornili již na začátku: není možné, aby autor
mohl kompetentně psát například o problematice chudoby třetího světa, jestliže
žije v blahobytném Švýcarsku a zná pouze některé, a to marxismem
inspirované texty teologů osvobození, zatímco vůbec nezná klasické autory
politické ekonomie, kteří se zabývají původem bohatství dříve, než spřádají
vize o jeho rozdělování, a navíc ignoruje například empirický fakt závratného
ekonomického růstu zemí jihovýchodní Asie, dříve podobně chudých jako země
latinské Ameriky.
Avšak například
pokus psát o sexualitě v jiném než typicky represivním tónu, dosud běžném
v katolické církvi (kap. 4), podobně i snaha o vyrovnání se
s Drewermannovým "pokřesťanštěním" psychoanalýzy (kap. 11), jsou jistě
podnětné. Pro zájemce o švýcarské konfesní právo jsou však zajisté nejzajímavější
autorovy úvahy o zvláštnostech řešení vztahu státu a církve ve Švýcarsku,
jmenovitě pak otázka volby basilejského biskupa, o níž autor nejprve psal a
poté se dožil i její aplikace na své vlastní osobě.