Sebereflexe církevního práva v dnešním studiu teologie
Stať vyšla v rámci sborníku Theologie im Umbruch - zwischen Ganzheit und Spezialisierung, Wolfgang Weirer / Reinhold Esterbauer (Hg.) - Graz; Wien; Köln: Verl. Styria, 2000
1. Tajemství inkarnace
Teologické základy církevního práva navazují na tajemství vtělení. Pokud Ježíš přebývá v církvi, potom je pro strukturu církve určující to, co bylo vyjádřeno již v chalcedonské formuli, a sice, že Ježíš Kristus je skutečný Bůh a skutečný člověk. Samozřejmě, že toto "spojení" nemůže být mezi lidmi v životě církve viděno a upraveno jen v těchto nadpřirozených kategoriích; musí se brát také v potaz to, co se jeví v přirozeném životě lidí pro jejich soužití jako významný regulativ, totiž právo. Jak sféra nadpřirozena, tak i právo, patřící do oblasti přirozena, jsou důležité pro život a strukturu církve.
2. Teologická věda pracující s právnickou metodikou
Cílem církevního
práva je nabízet pomoc a vodítka, poskytovat ochranu a vytvářet formy pro to,
aby lidem jednotlivě a ve společenství ukázalo cestu ke království Božímu a na
této cestě jim bylo nápomocno. Kanonické právo má proto zásadně diakonicky -
pastorační funkci. Jako u každého práva je i v případě církevního práva jeho hlavním
úkolem vytvářet kostru, bez které se živé bytosti na tomto světě neobejdou;
církev má tedy k dispozici právo a potřebuje zákony, aby mohla jako organismus
existovat v dočasnosti tohoto světa a aby mohla sledovat svůj účel. Jednotlivé
normy mají sloužit vzájemnému soužití věřících na jejich pouti do království
Božího. Kánony Kodexu je třeba chápat, v souladu s jejich původním
významem, jako měřítko pro život Božího lidu a jeho poslání. Účelem právního
řádu církve je konečně nabízet pravidla hry, struktury a formy, aby církev
mohla být jako "communio", tj.
vystavěná na slově (Božím) a svátostí, zárodkem jednoty, naděje a spásy pro
celý svět (srov. Lumen Gentium 9).
Papež Jan Pavel II. vyjádřil ve své encyklice "Redemptoris hominis" tuto myšlenku: "Všechny cesty církve směřují k
člověku." Jednou z těchto cest je kanonické právo.[1]
Právní vědu
zabývající se církevním právem je třeba chápat vzhledem k těmto právně
teologickým základům jako teologickou disciplínu, která pracuje s právnickými
metodami a tu více, tu méně zohledňuje podle předmětu norem právní pozice a
předpoklady. Právo upravující svátosti se vyznačuje jinými dimenzemi, než které
jsou vlastní například církevnímu právu procesnímu. Dimenze spirituality je v
případě řeholního práva jiná než u církevního práva trestního apod.[2]
3. Svátostný charakter církve
Směrodatný
ekkleziologický dokument II. vatikánského koncilu dogmatická konstituce o
církvi "Lumen gentium" (LG) zdůrazňuje svátostný charakter církve. Je znamením
a nástrojem vnitřního sjednocení s Bohem a zároveň jednoty celého lidstva. Když
užívá LG pro církev obraz těla Kristova, tak se tím vyjadřuje, že božské a
lidské je sjednoceno a že je v církvi, v které se nám ozřejmění tajemství spásy
dostává skrze Ježíše Krista, přítomno působení Boha a jeho poslání. Používáním
obrazů se vždy vyjadřuje něco, co patří ke skutečné církvi, aniž by tím byl
vznášen nárok na to, tímto obrazem beze zbytku vyčerpat podstatu církve.[3]
4. Obraz Těla Kristova
Obraz Těla
Kristova je v kanonistice spjat[4]
s myšlenkou vtělení, s myšlenkou, že Bůh se stal člověkem a vzal na sebe ve své
církvi dějinnou podobu. Podle LG (odst. 4) je Kristus hlavou Těla, kterým je
církev. Z tohoto obrazu lze objasnit poslání církve, které vychází z hlavy a je
podstatné pro církev. Často bývá poukazováno na vztah církve, jako mystického
Těla Kristova, k eucharistickému Tělu Kristovu. Ve slavení eucharistie, v které
lze spatřovat ve zhuštěné podobě realizaci života církve[5],
se odráží vše podstatné pro právní strukturu církve. Když Mörsdorf říká, že
církevní právo vyrůstá ze Slova a svátostí, tak nám to na jedné straně ukazuje,
že Ježíš Kristus jako Hlava (Těla) je viditelně zastoupen pověřenými zmocněnci,
tj. že se v církvi setkáváme s neviditelným duchovním zplnomocněním, a na druhé
straně je poukazováno na aktivní účast všech věřících.
5. Církev lásky a církev práva
Katolická mravní nauka zná jedno přikázání, které shrnuje všechna ostatní přikázání, a sice přikázání lásky. V návaznosti na to bychom mohli podlehnout pokušení tázat se, jestli mnohé, co je právem upravováno, není vzhledem k přikázání lásky nadbytečné. Přikázání lásky je samozřejmě požadavkem vůči lidem, k jehož naplnění se v životě nabízí neustále mnoho výzev. Tyto výzvy naplňuje ten či onen člověk ve větší či menší míře a někdo třeba zcela nedostačujícím způsobem. Čím více lásky je skutečně žito, tím více si můžeme odpustit záruky právního charakteru.
Když se zaměříme
na to odvětví práva, které se týká vztahu k bližnímu, tak se jedná v právu o
minimum toho, co musí být vůči jiným chráněno. Aby mohl být vztah k bližnímu
vytvářen optimálně, je zde samozřejmě zapotřebí překonat právo láskou. Takto
viděno, není protikladem k církvi práva církev lásky - církev práva je
základem, na kterém stojí církev lásky, protikladem k církvi práva by bylo
společenství, které nerespektuje ani to, co mu podle práva náleží, a to by bylo
takové společenství, které by muselo žít mimo civilizované lidstvo. Tím že
církvi odepřeme charakter právnosti, nepřispějeme ani k tomu, aby v ní byl
zdůrazněn charakter lásky, naopak by se tak dostala, pokud jde o její lidskou
kvalitu, do sféry nanejvýš pochybných, takřka zkorumpovaných nebo dokonce
zločinných společenství.
6. Komplexní skutečnost[6]
LG 8 (odst. 1)
říká o viditelně ustavené církvi, jejíž nositelem je Kristus: "Je to společnost
vybavená hierarchickými orgány i Kristovo tajemné tělo, viditelné shromáždění i
duchovní společenství, pozemská církev i církev obdařená nebeskými dary. Nelze
ji však považovat za dvě rozdílné věci, nýbrž to obojí tvoří jedinou složenou
skutečnost, srůstající z lidského i božského prvku. Pro nemalou obdobnost
bývá církev srovnávána s tajemstvím vtěleného Slova. Jako totiž přijatá
přirozenost sloužívá božskému Slovu za živý, s ním nerozlučně spojený
nástroj spásy, podobným způsobem slouží společenský organismus církve Kristovu
duchu, který jej oživuje, k růstu těla…"[7]
I když se někdy
užívá pro církev, která představuje společenství lidí, termín "societas" (srov. Dignitatis humanae 13,
odst. 2), byl by vhodnější pro vyjádření skutečnosti, čím církev je, výraz "communio". Communio je výrazem pro společenství lidí spojených s Bohem
prostřednictvím milosti a mezi sebou navzájem. I zde je vztah k eucharistickému
communio, eucharistickému společenství večeře Páně, která je s církví v nerozlučném
spojení.[8]
Communio nevyjadřuje jen institucionální,
právní aspekt církve, nýbrž též skutečnost, že jest dar Božím a živoucí Božské
uskutečňování; vyjadřuje tedy komplexní skutečnost mysteria samotné církve.[9]
7. "Communio" jako klíčový
pojem ekkleziologie
Když se dnes ve
světle ekkleziologie II. Vatikánského koncilu zdůrazňuje struktura církve ve
smyslu communio a láska je označována
za určující sílu "communio"[10],
musí se přitom vzít v potaz, že církevní "communio"
po II. vatikánském koncilu nepředstavuje jen něco prostě neuchopitelného,
"nikoli nějaký nejasný pocit, nýbrž organickou skutečnost, která vyžaduje
právní podobu a zároveň je proniknutá láskou"[11].
8. Lidská společnost[12]
a duchovní společenství
Oproti
racionalistické přirozenoprávní nauce, která se pokoušela rozšířit nárok
suverénního absolutistického státu i na oblast církevní, vyvinula se ve druhé
polovině 18. století zejména v rámci würzburgské školy nauka o ius publicum ecclesisaticum, která se
snažila zdůraznit samostatnost církevního práva v návaznosti na myšlenku "ubi societas, ibi ius"[13].
Skutečnost, že církev existuje jako společenství lidí, vede podle této nauky k
vytváření právních předpisů.
Na počátku
minulého století zastával Rudolf Sohm[14]
radikálně spiritualistické pojetí církve, jehož důsledkem bylo chápání
církevního práva jako danost vnějšího řádu, jako něco, co je v rozporu s čistě
duchovní podstatou církve. Proti Sohmovi byla stavěna myšlenka inkarnace,
skutečnosti, že se Kristus stal člověkem, myšlenka, že Kristus přebývá, i pokud
jde o lidskou stránku, ve své církvi. Protože se Kristus stal člověkem, je jeho
církev společenství k němu se hlásících lidí, viditelným lidským společenstvím,
a je jí tak vlastní povaha viditelné lidské společnosti, a tím i právní povaha.
Axiom "ubi societas, ibi ius", který
se používá i pro církev na základě inkarnace, nachází své vyjádření též v LG 8
(odst. 1). Ve společenství, v kterém jsou lidé na sobě tak závislí, jako je
tomu v církvi (záruka určitých služeb vykonávaných za účelem spásy prostřednictvím
lidí; lidí, kteří se zasvětí církevní službě a plně závisí na církvi), jsou
úpravy mající právní povahu nezbytností.
Pokud bychom
popřeli právní dimenzi církve, nebo odpírali přiznat církevnímu právu, že patří
do právního rodu (genus iuris), tak bychom se mohli dostat do
pozice, která se označuje jako ekkleziologický monophysitismus[15].
9. Církevní právo - spíše výtvor tajemství spásy
Z doposud
učiněných úvah by mohl být vyvozován závěr, že církevní právo je zakotveno
spíše než v podstatě řádu spásy a církvi jako takové v přirozenosti sociálních
struktur církve, které byly převzaty do mysteria Kristova, tj. do skutečnosti,
že se stal člověkem[16].
Proti tomu nechť je uvedeno, že nestačí jen říci: Protože tu je vtělení, podílí
se církev na lidské společnosti, a tím i na právu. To by mohlo svádět k tomu
napodobovat právní úpravu těch společenství, která s sebou přinesla právo.
Právo není v církvi po obsahové stránce primárně určováno jinými formami
lidského práva, nýbrž církví, její podstatou, tj. zjevením. Je zásluhou
Mörsdorfa, Rouco-Varela a jiných, že zřetelně poukázali na skutečnost, že
vtělení není jen důvodem pro to, že církevní právo jest, ale že také otázka
"jak", nebo-li obsah církevního práva, je určována vtělením[17].
Kristus ustanovil svoji svatou církev na zemi jako viditelnou strukturu a je neustále jejím nositelem (LG 8, odst. 1). Na základě církevní konstituce II. vatikánského koncilu lze říci, že lidský a božský prvek tvoří v církvi jedinou komplexní skutečnost (ibid.). Tato jediná komplexní skutečnost, která v sobě zahrnuje božský prvek, je určující nejen pro to, že církevní právo jest, ale i pro to, jakou má podobu. Ovšemže k tomu patří i lidský prvek, pročež se jeví paralely, jak vyplývá i z výše uvedeného, k lidskému právu jako legitimní. Církevní právo se ale nesmí na tyto paralely omezit.
10. Dynamika a stabilita
Účastenství na často se měnících podmínkách lidského života způsobuje, že církev neustále podléhá určitému procesu přizpůsobování se. K tomuto procesu přispěla také novelizace kanonického práva.
Dynamická
stránka církevního práva, charakterizovaná hesly "novelizace", "přizpůsobení
se", "změna", není ovšem bezbřehá. Je ji třeba poměřovat věrností k poslání
církve. Je možné, že v průběhu vývoje byly některé strukturní prvky církve více
poznány a zvýrazněny, ale v každém případě existují strukturní prvky církve,
které její právní podobu předcházejí, vycházejí ze základů víry a přirozeného
řádu a vyznačují se stabilitou.
V kanonistice
vznikly také pokusy rozpracovat nejrůznější církevní struktury, které závažně
ovlivňují právní podobu církve[18].
11. Lidské a božské právo
Církev je
samozřejmě při vytváření svého právního řádu vázána předpoklady vyplývajícími z
přirozeného práva (ius naturale) a ze
zjevení (ius Divinum positivum), tedy
právem božským (ius Divinum).
Přirozeně musí být pro zajištění církevního života přijata úprava jdoucí nad
rámec božského práva. V tomto případě se jedná o lidské právo, nebo, jak se
také říká, o "ius mere ecclesiasticum".
Konkrétní podoba předpisů tohoto druhu je určována zákonodárcem.
Ohledně předem
daného božského práva dodejme na tomto místě následující[19]:
11.1 Předem dané
božské právo zůstává stále božským právem, i když jej lidský zákonodárce pojme
do pozitivně právní normy.
11.2 Lidmi
stanovené pozitivní právo musí být interpretováno tak, aby bylo v souladu s
božským právem.
11.3 Toto
pozitivní právo nemůže potlačit božské právo. V případě konfliktu právních
norem má božské právo přednost.
12. Rozmanitost úkolů, služeb a charismat
S ohledem na strukturu církve se s oblibou odkazuje na LG 32 (odst. 1), kde je vyzdvižena různorodost církevních úkolů a služeb. "Svatá církev je z božského ustanovení uspořádána a řízena s podivuhodnou rozmanitostí. ,Jako máme v jednom těle mnoho údů, ale tyto údy nemají všechny stejnou činnost, tak i my, i když je nás mnoho, jsme jedním tělem v Kristu, k sobě navzájem jsme však údy' (Řím 12, 4-5)."[20]
Na citovaný
koncilní text navazuje úvaha, že je v církvi velká rozmanitost úkolů, služeb a
charismat (např. církevní služba vedení a zvěstování, zasvěcený život, laický
apoštolát, manželský život). I kanonické právo se pokouší s tím vším počítat a
zabývat se specificky těmito různými úkoly a charismaty ( např. právní úprava
vedení církve, služba biskupa, faráře atd., právní normy o zvěstování víry,
zasvěceném životě, manželské právo).
13. Spojení a opravdová rovnost
LG 32 (odst. 3) říká: "Ačkoli někteří jsou z Kristovy vůle ustanoveni pro jiné jako učitelé, rozdělovatelé tajemství a pastýři, přece je mezi všemi opravdová rovnost v důstojnosti a v činnosti společné všem věřícím při budování Kristova těla. Neboť rozlišení, které Pán stanovil mezi posvěcenými služebníky a ostatním Božím lidem, nese s sebou i spojení, vždyť pastýři a ostatní věřící jsou spjati společnými potřebami."[21] Zde se tedy apeluje na spojení a "opravdovou rovnost" všech věřících.
14. Zvláštní poslání úřadu a kolegiální prvek
Na druhou stranu
je ale zdůrazňováno zvláštní poslání úřadu, kterému dle teologické tradice
náleží prostřednictvím svěcení zvláštní charakter, odpovídající jeho povaze.
Mosiek užívá v této souvislosti výraz stavovské členění[22].
V návaznosti na 3. kapitolu LG "De
constitutione hierachica Ecclesiae ..." se hovoří o "hierarchia iuris divini".[23]
Nehledě "na
jasné vyzdvižení hierarchického prvku v církvi se nedá popřít, že pro církev
podstatná ústavní forma je jedinečnou v důsledku dvou odlišných strukturálních
principů, které ovšem patří k sobě: prvku hierarchického a prvku kolegiálního"[24].
15. Communio ecclesiarum
Výše zmíněná
myšlenka o jednotě v rozmanitosti má význam nejen ohledně začlenění individua
do církve, ale i ohledně začlenění společenství do církve. Pokoncilní
kanonistika odvodila z LG 23 (odst. 1), podle kterého se církev skládá z
dílčích církví, nauku o Communio
Ecclesiarum. Církevní společenství znamená, jak v návaznosti na biskupský
synod z roku 1967 rozvádí Heribert Schmitz, jednotu v plnosti rozmanitosti:
"Neboť každá součást a každý úd mají své poslání a úkoly, tj. vlastní
nenahraditelné poslání a úkol přispívat k plnosti celku."[25]
W. Aymans[26]
poukazuje na to, že existují dva prvky, které jsou oba podstatné pro vztah
dílčí církev - celá církev:
15.1 Církev
existuje v dílčích církvích (vnitřní prvek): Poslání církve prostřednictvím
Slova a svátostí je viditelné v dílčí církvi. Dílčí církve (v čele s biskupem)
mohou ve slovu a svátostech obsahově uskutečňovat všechny základní prvky
poslání církve. Potud podle Aymanse není rozdílu oproti celé církvi, které není
vyhrazena nějaká svátost nebo nějaký předmět zjevení. To, co je celé církvi
oproti dílčí navíc vlastní, spočívá ve funkci podporovat jednotu, která musí
být z jejího pohledu garantována pro celou církev. Další podjednotky dílčích
církví naproti tomu nemají všechny úkoly dílčí církve (např. svátost svěcení).[27]
15.2 Církev se
skládá z dílčích církví (vnější prvek): Zde je vyjádřena sociologická
skutečnost. První prvek, brán sám o sobě, by mohl vést příliš snadno k pouhému
spojení autokefálních církví, druhý prvek by sám mohl vést k vytvoření
monolitického bloku, jednotné církvi, jejíž jednotlivé části by představovaly
podřízené jednotky církve bez oné samostatnosti. Communio Ecclesiarum je strukturním zákonem pro opravdovou církev
Ježíše Krista, která je vystavěna z dílčích církví, z nichž každá jednotlivě
odráží celou církev.
Vedení dílčí
církve přísluší hierarchickému vedoucímu orgánu s biskupskou pravomocí, který
začleňuje Boží lid v dílčí církvi do církve celé. V čele celé církve stojí
hierarchický vedoucí orgán s primaciálními pravomocemi, Svatý Otec, který
spojuje dílčí církve a celý Boží lid.
I když se i v
odloučených církvích a církevních společenstvích vyskytují prvky konstituující
církev, chybí jim k plnosti communio
spojení s jednotnou organizací, jejímž garantem je nositel Petrova úřadu.
Opravdová církev Kristova je plně uskutečněna v Katolické církvi (LG 8, odst.
2).
16. Význam pro osoby činné v církevním prostředí
Právní uspořádání církve je skutečností a ten, kdo usiluje o získání diplomu nezbytného pro výkon určitého povolání nebo o získání titulu v oboru teologie, musí znát samozřejmě také právní struktury církve a právní otázky, s kterými přijde do styku při praktické činnosti v církvi. To platí nejen pro kněze, ale i pro ostatní osoby činné v duchovní službě.
I učitel
náboženství by měl mít základní znalosti církevního práva, které potřebuje, aby
jednak v každodenních rozhovorech o církvi a o vnitrocírkevních procesech byl
schopen poskytovat fundované informace, odpovědi a příspěvky do diskuse o
právních strukturách církve a o problémech s tím spojených (např. o úřadech a
způsobech jejich obsazování, o svazech, organizacích, o vztahu státu a církve,
o právněhistorických souvislostech atd.); měl by znát pravidla hry života
církve v Božím lidu uvnitř i navenek, měl by mít před očima církev nezávisle na
aktuálním, často emocionálním vychýlením se určitých témat, celou církev v její
komplexnosti, v jejím mysteriu zamýšleném Bohem, ale také v její lidsky hříšné
situaci, měl by se považovat za pomocníka života církve v a s "communio".[28]
17. Důležitost předmětu církevní právo
Důležitost předmětu církevní právo v teologickém vzdělávání je zdůrazněna jak ve vyjádření Kongregace pro katolické vzdělávání, prot. č. 194/74 z 2.4. 1975, tak ve vyjádření této kongregace "Modifiche" z 15. září 1986. Na jejich základě byl v rakouském vysokoškolském právu zvýšen počet vyučovacích hodin církevního práva v teologicky zaměřených oborech.
Podle prvně
uvedeného z citovaných dokumentů se má církevní právo v teologickém studiu
vyučovat na ekkleziologickém pozadí. Také je třeba při výuce tohoto předmětu
brát v potaz pastorační stránku. Samozřejmě se také zdůrazňuje nutnost
nahlédnout též na vztah státu a církve a na konfesní právo platné v dotyčné
zemi.
18. Církevněprávní materie, která by měla být předmětem výuky na
fakultách
Církevněprávní materie, která by měla být předmětem výuky na fakultách, by měla každopádně obsahovat následující témata:
18.1 základy a
struktury církevního uspořádání (k čemuž také patří právní postavení věřících,
kleriků, laiků a osob, které se rozhodly pro některou z forem zasvěceného
života);
18.2. křesťanská
iniciace a rekonciliace z církevněprávního pohledu;
18.3 manželství
v právním systému církve;
18.4 poměr
vztahu církve a státu;
18.5 k tomu
přistupují samozřejmě další menší oblasti jako obecné normy církevního práva,
právní předpisy o zvěstování nauky a minimálně alespoň přehled o kanonickém
procesu.
19. Vzdělávání v oblasti církevního práva
Vzdělávání v oblasti církevního práva slouží hlubšímu uchopení reality církve v její právní dimenzi. Neměly by zůstat zcela opomenuty:
·
znalost
historického vývoje církevního práva a
·
církevněprávních
problémů,
·
výuka
schopnosti teoreticky odůvodňovat, proč věda církevního práva patří do systému
teologie,
·
schopnosti
aplikovat přiměřeně platné normy v pastorační praxi,
·
schopnosti
rozumět novým zákonům a v omezeném rozsahu je interpretovat a
·
sledovat
vědeckou diskusi o církevněprávních otázkách.
20. Spolupráce s ostatními disciplínami
Hranice jednotlivých teologických disciplín se v průběhu několika posledních let staly více propustnými. Některé otázky jsou natolik komplexní, že adekvátní odpověď může být nalezena jen, spojíme-li více dílčích aspektů, které jsou předmětem jednotlivých disciplín. Jeví se jako navýsost přiměřené kombinovat zpracování církevněprávních obsahů s aspekty přesahujícími obor církevního práva a za tím účelem využívat spojení s jinými teologickými disciplínami. To otevírá současně možnosti zdůraznit teologický charakter práva v církvi.
21. Otázky dneška
Silné zdůrazňování ekkleziologického pozadí církevního práva vede samozřejmě k tomu, že konkrétní církevní normy jsou stále přezkoumávány, jestli jsou patřičné ve společenství spásy založené Ježíšem Kristem, nebo jestli vyžadují změny nebo diferenciace.
Hojně se
vyskytují problémy, které jsou probírány v souvislosti s reformními snahami.
Tyto problémy mají povětšinou také církevněprávní stránku, i když v mnoha
případech stojí v popředí nebo jsou ve hře i jiné otázky. Když je slyšet v
souvislosti s vnitrocírkevními reformními snahami názor, že církevní právo představuje
tam nebo onam velkou překážku, tak musí být řečeno, že církev v průběhu času
stále měnila právní ustanovení, s kterými mohla disponovat. U těch norem, které
nenáleží "ius mere ecclesiasticum",
které jsou církvi předem dány přirozeností věcí nebo vyplývají z poslání
uloženého církvi Kristem, mají možnosti změn své meze.
Tam, kde je
církevní právo označováno jako příčina nemožnosti požadované reformy církve je
často v pozadí skutečnost, že církevní představitelé jsou, pokud jde o církevní
právo, vázáni teologickými premisami nebo normami přijatými II. vatikánským
koncilem, a proto musí být nejprve objasněna otázka, jestli normy patří do
celku "iuris mere ecclesiastici",
nebo jestli je v nich skryto jádro, kterým církev nedisponuje. Pokud nenáleží k
depositum fidei a jsou měnitelné,
mohou být za určitých okolností předmětem vědecké diskuse úvahy "de lege ferenda". Zde může hrát roli -
případně i s ohledem na dosavadní zkušenosti - posouzení otázky, které řešení
se jeví jako nejvhodnější pro nejoptimálnější podobu církevního života.
Kritika
církevního práva neprobíhá jen z důvodu vázanosti na teologické premisy
(především vyplývající z II. vatikánského koncilu), ale také se Kodexu vytýká,
že jde ve svých snahách o reformy příliš daleko. Tak se mnozí, kteří církvi a
zejména jejímu právu vyčítají přílišnou přísnost a blokování reforem,
domnívají, že některé důvody nicotnosti manželství Kodexu z roku 1983, jejichž
zákonná podoba je oproti Kodexu z roku 1917 nová, patří mezi kaučukové
paragrafy, které umožňují prakticky vše a rozmělňují církevní disciplínu.
Problém, že se v případě nových zákonných ustanovení setkáváme s velmi
nevyváženými pokusy o interpretaci, není typicky specificky církevněprávní,
jsme s ním konfrontováni při předkládání nových zákonů v nejrůznějších právních
systémech. To ukazuje, jak je důležité přistupovat k normám s adekvátně
vzdělaným porozuměním.
Resumé
Autor popisuje na základě otázek dneška povahu církevního práva a jeho vztah k právní vědě a teologii. Dále představuje konkrétní požadavky na výuku církevního práva v rámci teologického studia.
Právní věda zabývající se církevním právem
je teologickou disciplínou pracující s právnickými metodami. Církevní právo
patří do oblasti přirozena a je důležité pro život a strukturu církve. Spoluurčováno
je základními teologickými pojmy: "communio"
a vtělení. Právo není v církvi po obsahové stránce primárně určováno jinými
formami lidského práva, nýbrž podstatou církve, tj. zjevením. Přitom existují
strukturní prvky církve, které její podobu předcházejí, vycházejí ze základů
víry a přirozeného řádu a vyznačují se stabilitou. Církev práva není
protikladem církve lásky, ale základem církve, na které stojí církev lásky.
Při stanovení ohnisek ve výuce církevního
práva na teologických fakultách neopomíjí autor konfesní právo a vztah státu a
církve v dané zemi. V oblasti církevního práva je vyzdvihována komplexní metodika
vedoucí k lepšímu pochopení a aplikaci církevněprávních norem, tak aby nebyly
chápány jako překážka ve vývoji církve nebo jako reformy církve, jdoucí příliš
daleko.
Summary
The Self-reflection of Church Law in the Present Study
of Theology
An
author describes the character of church law and its relation to legal science
and theology. Further he presents the concrete requirements of teaching church
law in the frame of theological studies.
The
legal science whose subject is church law is a theological discipline in which
legal methods are applied. Church law belongs to the area of naturalness. It is
important for the life and the structure of the Church. It is co-determined by
the basic theological terms of "communio"
and the Incarnation. Church law is not primarily determined by other forms of
human law, but by substance of the Church, i.e. by the Incarnation. There are
structural elements of the Church, which precede its form. These are based on
the faith and the order of nature and are characterised by stability. The
church of law is not in contrary to the church of love. The church of love is
based on the church of law.
When he
states focuses in teaching church law at theological faculties the author
doesn't omit state ecclesiastical law and the relation between the state and church
in given country. He points out a complex method for better understanding
church law and its application so church law is not understood as a barrier to
the Church development, or as too far going reforms of the Church.
Zusammenfassung
Das Selbstverständnis des
Kirchenrechtes im heutigen Theologiestudium
Aufgrund der heutigen Fragestellungen beschreibt der Autor die Natur des Kirchenrechts und sein Verhältnis zur Rechtswissenschaft und zur Theologie. Ferner stellt er die konkreten Anforderungen auf die kirchenrechtliche Ausbildung im theologischen Studium dar.
Die kirchliche Rechtswissenschaft ist als
theologische Disziplin zu verstehen , die mit juristischer Methode arbeitet.
Das dem natürlichen Bereich zugeordnete Kirchenrecht ist eines der für Aufbau
und Leben der Kirche gewichtigen Elemente. Mitbestimmend seien doch die
theologischen Grundbegriffe: "Communio"
und Inkarnation. Das Recht in der Kirche bestimmt sich inhaltlich nicht primär
nach anderen Formen menschlichen Rechts, sondern vom Wesen der Kirche, d.h. von
der Offenbarung. Es gibt der rechtlichen Gestaltung der Kirche vorgegebene, von
den Glaubensgrundlagen in Verbindung mit der natürlichen Ordnung getragene
Strukturelemente, denen Stabilität eignet. Rechtskirche ist auch kein
Gegenstück zur Liebeskirche, sie ist eine Basis, auf der die Liebeskirche
aufbaut.
Bei der Gewichtlegung in der Ausbildung
des Kirchenrechts auf den theologischen Fakultäten vergißt der Autor nicht
Staatskirchenrecht und Staat-Kirche-Verhältnis zu nennen. Im Bereich des
Kirchenrechts wird eine komplexe Methodik herausgehoben, die zum beseren
Verständnis der kirchenrechtlichen Rechtsnormen und zur deren beseren Anwendung
führt. Diese stellen zur Zeit weder Hindernis für die Entwicklung der Kirche,
noch die zu weit gehende Kirchenreform dar.
L´autore descrive il carattere del diritto canonico e il suo atteggiamento alla scienza di diritto e alla teologia sulla base delle questioni d´oggi. Poi presenta concrete richieste all´insegnamento di diritto canonico nell´ambito dello studio di teologia.
La scienza del diritto canonico é una
disciplina religiosa operante con metodica giuridica. Il diritto delle chiese
appartiene all´area del naturale ed é importante per la vita e la strutture
della chiesa. É condeterminato con nozioni teologiche "communio" e
"incarnazione." Il diritto nella chiesa non é fondamentalmente determinato
dalle altre forme di diritto degli uomini, ma dalla sostanza della chiesa, cioé
la rivelazione. Ci sono ellementi strutturali della chiesa che antecedono il
suo aspetto, escono dai fondamenti della fede e dell´ordinamento naturale e si
distinguono per la stabilitá. La chiesa di diritto non sta in contraposizione
alla chiesa della caritá, ma é fondamento sul quale la chiesa della caritá e
edificata.
Per stabilire i fochi nell´insegnamento di
diritto canonico sulle facoltá teologiche l´autore non omette il diritto
ecclesiastico statale e i rapporti dello Stato e della Chiesa nei singoli
paesi. Nell´ambito di diritto canonico é sopraelevata la metodica complessa
dirigente verso una miglior comprensione ed applicazione dellle norme canoniche
in modo che non siano capite come un ostacolo nello sviluppo o come eccessive
riforme della Chiesa.
O autorovi
Emeritní Prof. Dr. Hugo Schwendenwein, nar. 5.11. 1926 v Klagenfurtu, vystudoval právo, katolickou teologii a kanonické právo. Doktorem práv se stal na universitě ve Vídni, doktorem kanonického práva v Římě. Od roku 1969 působil jako univerzitní docent, od roku 1973 jako řádný profesor kanonického práva na univerzitě v Grazu. V letech 1976-1979 byl děkanem Katolické teologické fakulty této univerzity. Po mnoho let zastupoval Svatý stolec v řídícím výboru pro právní spolupráci ve Štrasburku v rámci Rady Evropy. Je rovněž konsultorem Papežské rady pro výklad textů zákonů. Od roku 1995 je řádným členem Rakouské akademie věd. Jako autor je znám obsáhlým komentářem "Nové církevní právo"( Graz 1983, 2. vyd. Graz 1984), vydaném po promulgaci nového církevního kodexu z roku 1983. V roce 1992 mu vyšlo "Rakouské konfesní právo", čítající 882 stran. Jeho habilitační práce "Formace kněží při přerodu/zlomu církevního práva" byla vyznamenána cenou kardinála Innitzera. Za zmínku stojí soubor jeho článků "Ius et iustitia. Církevněprávní a konfesněprávní stati" (Freiburg, Švýcarsko 1996, 922 str.).
Emeritus Professor Dr. Hugo Schwendenwein, born
on October, 5, 1926, in Klagenfurt,
graduated in law, catholic theology and canon law. He obtained the
doctorate in law at the University of Vienna, the doctorate in canon law in Rome. From 1969 he habilitated as a docent, from
1973 he holded the Chair of Canon Law at the University of Graz. From 1976 to
1979 he was the dean of the Faculty
of Catholic Theology there. For many years he has been a representative of the Holy See in the Head
Committee for Legal Collaboration of the European Council in Strasbourg. He is
a consultor of the Pontifical Council for the Interpretation of Legislative
Texts. From 1995 he is an ordinary
member of the Austrian Academy of Sciences. As a author, he is known by the comprehensive commentary The New Church Law
(Graz 1983, the 2nd ed. Graz 1984), edited after the promulgation of the
new Church code in 1983. In 1992, the book
The Austrian State Ecclesiastical Law was edited, which amounts to 882 pages. His thesis for habilitation
as a docent The Formation of Priests
at the Turn of Canon Law was awarded the Prise of cardinal Innitzer. The collection of his articles The Ius et
iustitia, Articles on Church Law and
State Ecclesiastical Law (Freiburg, Switzerland 1996, 922 p.) is to be mentioned too.
Em. Univ. Prof. Dr. Dr. Hugo Schwendenwein, geb. am 5.11. 1926 in Klagenfurt, kann auf ein abgeschlossenes Studium der Rechte, der katholischen Theologie, und des kanonischen Rechtes zurückblicken. Das Doktorat der Rechte hat er an der Universität Wien, das des kanonischen Rechtes in Rom erlangt. 1969 wurde ihm die Lehrbefugnis als Universitätsdozent für Kirchenrecht an der Universität Graz verliehen. 1973 wurde er neben dieser Universität zum ordentlichen Professor für Kirchenrecht ernannt. Von 1973 - 1976 war er Senator der Universität Graz, von 1976 - 1979 Dekan der Katholisch - Theologischen Fakultät. Durch viele Jahre hat er den Hl. Stuhl im Leitungskommitee für juristische Zusammenarbeit des Europarates in Strasbourg vertreten. Er ist auch Konsultor des Pontificium consilium de legum textibus interpretandis. Hugo Schwendenwein ist in der Fachwelt durch Vorträge in den verschiedensten Ländern und durch zahlreiche Veröffentlichungen in Erscheinung getreten. Seine Habilitationsschrift "Priesterbildung im Umbruch des Kirchenrechts" wurde mit dem Kardinal-Innitzerpreis ausgezeichnet. Nach der Promulgation des revidierten kirchlichen Gesetzbuches (1983) erschien aus seiner Feder die erste umfassende Gesamtdarstellung des erneuerten Kirchenrechtes (Das Neue Kirchenrecht, Graz 1983, 2. Aufl. Graz 1984). 1992 veröffentlichte er ein 882 Seiten umfassendes "Österreichisches Staatskirchenrecht". Erwähnt sei auch eine Sammlung von ihm verfasster Aufsätze (Ius et iustitia. Kirchenrechtliche und staatskirchenrechtliche Aufsätze, Freiburg Schweiz 1996, 922 Seiten). Die österreichische Akademie der Wissenschaften hat Professor Schwendenwein 1985 zum korespondierenden und 1995 zum wirklichen Mitglied gewählt. Er ist Träger zahlreicher staatlicher Auszeichnungen. Die Kirche hat sein Wirken durch Ernennung zum Apostolischen Proronotar gewürdigt.
Il prof. emerito. dr. Hugo Schwendenwein, nato il 5. 11. 1926 a Klagenfurt è laureate in diritto, teologia cattolica e in Diritto Canonico. Conseguì il dottorato di diritto nell`Università di Vienna, il dottorato del Diritto Canonico a Roma. Dal 1969 era professore associate e dal 1973 professore ordinario del Diritto Canonico nell`Università di Graz. Negli anni 1976 - 1979 era decano della Facoltà di Teologia Cattolica della medesima università. Per lunghi anni svolgeva l`incarico di un rappresentante della Santa Sede nel Comitato Dirigente per la Collaborazione Giuridica a Strasburgo presso il Consiglio d`Europa. Svolge altrettanto la funzione del consultore del Pontificio consiglio per l`interpretazione dei testi legislativi. Dal 1995 è un membro ordinario dell`Accademia Austriaca delle Scienze. Come autore è noto per un commentario voluminoso "Il nuovo Diritto Canonico" uscito dopo la promulgazione del CIC - 1983 (Graz 1983, 2. ed. Graz 1984). Nel 1992 è uscì il suo "Diritto Ecclesiastico Austriaco" contenente 882 pagine. La sua tesi di libera docenza "La formazione sacerdotale durante la rottura del Diritto Canonico" era insignita dal premio del card. Innitzer. E degno di menzione anche la raccolta del suoi saggi "Jus et iustitia. I saggi del Diritto Canonico ed Ecclesiastico" (Freiburg, Svizzera 1996, p. 922).
[1] Paarhammer, H., Kirchliche Rechtsordnung und Religionsunterricht,
in: Biesinger A./ Schreijäck T., Religionsunterricht heute. Seine elementaren
theologischen Inhalte, Freiburg/Br. 1989, 245.
[2] Ibid.
[3] Schwendenwein, H., Das neue Kirchenrecht, Gesamtdarstellung, Graz
1984, 25.
[4] Hervada, H./Lombardia, P., El Derecho del Pueblo de Dios 1,
Pamplona 1970, 33 n.
[5] Sacrosanctum Concilium 56.
[6] Srov. k tomu také Sobanski, R., Koscioł - Prawo -
Zbawienie, Katowice 1979, 62 nn.
[7] Pozn. red. Citujeme podle
českého překladu in Dokumenty II. vatikánského koncilu, Praha 1995.
[8] Saier, O., "Communio" in
der Lehre des Zweiten Vatikanischen Konzils, Mnichov 1973, 25-46.
[9] Srov. v této souvislosti
také Sobanski, R., Modell des Kirche-Mysteriums
als Grundlage der Theorie des Kirchenrechts, in: Archiv für katholisches
Kirchenrecht 145 (1976) 22-44.
[10] Ahlers, R., Eucharistie und Kirche. Kirchenrechtliche Implikationen
einer eucharistischen Ekklesiologie, in: Theologisch-praktische Quartalschrift
140 (1992) 36.
[11] Nota explicativa praevia 2.
[12] Srov. k tomu Beyer, J., Renouveau du Droit et du
Laicat dans l´Eglise, Paris 1993 13 n.
[13] To souvisí s vytvořením
nauky o církvi jako societas perfecta
(církev jako společnost s vlastním právem). Srov. k tomu Listl, J., Kirche und Staat in der neurenen katholischen
Kirchenrechtswissenschaft, Berlin 1978, 4-45.
[14] Sohm, R., Kirchenrecht 1, Berlin 1923. Viz též Viladrich, P.J., El Dercho Canónico, in: Catedráticos de Dercho
Canónico de Universidades Espanolas (vyd.), Derecho Canónico 1, Pamplona 1974,
43-45.
[15] Bereme-li vážně skutečnost,
že se Kristus stal člověkem, tak má i vytváření společenství lidí v církvi
lidské komponenty a její právo je součástí genus
iuris.
[16] Srov. Corecco, E., Theologie des Kirchenrechts, in: Listl, J. (vyd.),
Handbuch des katholischen Kirchenrechts, Regensburg 1983, 12-24, 19-21.
[17] Mörsdorf označil za Slovo a
Svátosti za stavební kameny církevního práva, za jeho základy (Mörsdorf, K., Zur Grundlegung des Rechts
in der Kirche, in: Münchener theologische Zeitschrift 3 [1952]
329-348; Mörsdorf, K., Kanonisches
Recht als theologische Disziplin, in: Archiv für katholisches Kirchenrecht 145 {[1976]
45-58). Rouco-Valera zdůrazňuje, že základní prvky mysteria církve jako
kategorie lidu Božího, Corpus Christi
Mysticum, Slovo, svátosti, apoštolská
sukcese nabízejí nutné prvky pro formulaci kanonického pojmu práva (Rouco-Valera, A.M., Was ist katholische
Rechtstheologie?, in: Archiv für katholisches Kirchenrecht 135 [1966]
530-543; Rouco-Valera, A.M.,
Katholische Rechtstheologie heute, in: Archiv für katholisches Kirchenrecht 145
[1976]
3-21). Proto není možné, jak to vyjádřil papež Pavel VI. ve svém proslovu před
II. mezinárodním kongresem kanonického práva 17. září 1973, v době po II.
vatikánském koncilu, která je ve znamení prohloubování ekkleziologie, pěstovat
kanonistiku bez předcházejícího teologického vzdělávání: "Col Concilio Vaticano
II si č definitivamente chiuso il tempo in cui certi canonisti ricusavano di
considerare l´aspetto teologico delle discipline studiate, o delle leggi da
essi applicate. Oggi č impossibile compiere studi di Diritto canonico senza una
seria formazione teologica." (Comm. 5, 1973, 124). Viz v této souvislosti také:
Beyer, J., Summi Pastoris Joannis Pauli II recens de Iure ecclesiali et iuribus
fundamentalibus magisterium, in: Periodica
de re morali, canonica, liturgica 70 (1981) 27.
[18] Srov. např. Mosiek, U., Das Verfassumgsrecht der
Lateinischen Kirche 1, Freiburg/Br. 1975, 31-38.
[19] Srov. k tomu Hervada, J., Il diritto naturale nell´
ordinamento canonico, in: Ius Ecclesiae 1 (1989) 507.
[20] Viz pozn. č. 7.
[21] Viz pozn. č. 7.
[22] Mosiek, Verfassungsrecht 1,31.
[23] Mosiek, Verfassungsrecht 1,33.
[24] Mosiek, Verfassungsrecht 1,34. Poukazuje přitom na "Nota
explicativa praevia" 3-4 k LG 22.
[25] Schmitz, H., Tendenzen nachkonziliarer Gesetzgebung. Sichtung und
Wertung, Trier 1979, 15 a 41 pozn. 59. Viz též de Echeverria, L., La diocesis y los territorios equivalentes, in:
Catedráticos de Derecho Canónico de Universidades Espanolas (vyd.), Derecho
Canónico 1, Pamplona 1974, 290.
[26] Aymans, W., in: Listl, J. (vyd.), Handbuch des katholischen
Kirchenrechts, Regensburg 1983, s. 239 n.
[27] II. vatikánský koncil používal
se zálibou výraz "církev" pro celou církev i pro dílčí církve, ale již ne pro
farnosti (o farnosti se říká, že reprezentuje viditelnou církev). Jako církve
se označují převážně ta společenství, v jejichž rámci mohou být vykonávány
všechny funkce církve, tj. episkopálně organizovaná společenství. (Aymans, W., Die Communio Ecclesiarum als Gestaltgesetz der einen Kirche, in: Archiv
für katholisches Kirchenrecht 139 (1970), 69-90).
[28] Paarhammer, Kirchliche Rechtsordnung und Religionsunterricht, 246.