Usnesení Nejvyššího soudu ze dne 29. ledna 2009, sp. zn. 21
Cdo 39/2008, publikované v časopise Soudní judikatura č. 8/2009, str. 591,
pod č. 110 (k
„blokačnímu ustanovení“ zákona o půdě)
Katastrální úřad zjišťuje,
zda ve vztahu k právnímu úkonu, podle něhož je navrhován vklad práva do
katastru nemovitostí, byl udělen souhlas požadovaný zvláštními předpisy
účinnými ke dni podání návrhu na vklad [§ 5 odst. 1 písm. g) zákona č. 265/1992
Sb., ve znění pozdějších předpisů].
Z odůvodnění:
Žalobou podanou u krajského soudu dne 17.4.2003 se žalobkyně
domáhala povolení vkladu vlastnického práva do katastru nemovitostí podle kupní
smlouvy, kterou dne 25.8.1999 uzavřela s „Českou republikou - OÚ P.“, jejímž
předmětem jsou pozemky p. č.
Krajský soud rozsudkem ze dne 21.10.2005, č. j.
K odvolání žalobkyně vrchní soud rozsudkem ze dne 6.12.2006, č.
j. 11 Cmo 163/2006 - 96, rozsudek soudu prvního stupně potvrdil a rozhodl, že
žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů odvolacího řízení. Dospěl k
závěru, že „kupní smlouva, jejímž předmětem byly pozemky ve vlastnictví státu,
byla uzavřena dne 25.8.1999, tedy za účinnosti vyhlášky č. 119/1988 Sb., o
hospodaření se státním majetkem“; že „podle ustanovení § 14 odst. 8 citované
vyhlášky mohly být předmětem převodu pozemky, s výjimkou zemědělské půdy, podle
§ 35 této vyhlášky pak ze závažných důvodů mohla být povolena výjimka (mimo
jiné) z ustanovení § 14 odst. 8 příslušným ministerstvem financí“; že „v řízení
bylo nepochybně prokázáno, že předmětné pozemky byly zemědělskými pozemky,
neboť právě proto bylo žádáno o jejich vynětí ze zemědělského půdního fondu, a
ačkoli bylo takové povolovací rozhodnutí vydáno, bylo později opět zrušeno“; že
„shora uvedenou výjimku pak neměl ani prodávající ani kupující“; že „v době
podání návrhu na vklad vlastnického práva, tj. 4.10.2001, již shora citovaná
vyhláška pozbyla účinnosti na základě zákona č. 219/2000 Sb., o úpravě
vlastnických vztahů k půdě a k jinému zemědělskému majetku“; že „podle § 22
odst. 3 tohoto zákona schválení Ministerstva financí vyžadují smlouvy o převodu
nemovitých věcí, bytů a nebytových prostorů, s výjimkou převodů zde taxativně
stanovených, z nichž však žádný se netýká předmětných pozemků“; že „podle § 44
odst. 4 citovaného zákona povolení výjimky, schválení i předchozí souhlas jsou
podmínkou právního úkonu, k němuž se poskytují“; že „v řízení bylo nepochybně
prokázáno, že žalobce, jako kupující, neměl ani schválení ministerstva financí,
ani mu nebyla povolena výjimka ve smyslu posledně citovaného ustanovení“; že „v
době podání návrhu na vklad nedisponoval žalobce přivolením ministerstva, ať
již v písemné formě výjimky nebo souhlasu“; že „žalobce tak nesplnil nutnou
podmínku ustanovení § 5 odst. 1 písm. g) zákona č. 265/1992 Sb., což
konstatoval i katastrální úřad ve svém rozhodnutí“; že „ustanovení § 5 odst. 1
tohoto zákona je taxativní, k povolení vkladu musí být splněny všechny zde
uvedené podmínky, tj. písm. a) až g)“; že „katastrální úřad tyto podmínky
zkoumá ke dni podání návrhu na vklad“; že „považuje za nadbytečné zabývat se
dalšími důvody, které zkoumal soud prvního stupně, neboť žalobce nemohl se svou
žalobou uspět již jen pro nesplnění podmínky stanovené v § 5 odst. 1 písm. g)
zákona č. 265/1992 Sb.“.
Proti tomuto rozsudku odvolacího soudu podala žalobkyně
dovolání. Zásadní právní význam napadeného rozhodnutí spatřuje v tom, že „se
dostala ne vlastní vinou do situace, kdy je pro ni právně významné a přitom
nejasné to, zda bylo zapotřebí při úplatném převodu nemovitostí z majetku státu
tzv. výjimkové doložky ve formě souhlasu Ministerstva financí ČR, když dle
ustanovení § 14 odst. 4 vyhlášky č. 119/1998 Sb. bylo zapotřebí souhlasu
Ministerstva financí ČR pouze při bezúplatném převodu nemovitostí z majetku
sátu“; zda „byla tedy uzavřená kupní smlouva platná dle právních předpisů
účinných k datu jejího uzavření“; zda „jde, není-li v zákoně stanovená žádná
lhůta pro podání návrhu na vklad, vyřešit rozpor, který v daném případě vznikl
(spočívající vtom, že byť navrhovatele ve věci návrhu na vklad do katastru nic
nenutí podat návrh v nějaké lhůtě od data uzavření smlouvy, může se změnit
právní norma, která upravuje náležitosti kupní smlouvy s tím důsledkem, že
původně uzavřená smlouva již nové právní úpravě nevyhovuje)“; zda „přestala být
kupní smlouva platná a jakým okamžikem“; zda „bylo možno dle této kupní smlouvy
provést vklad vlastnického práva v době, kdy již byla zrušena vyhláška č.
119/1998 Sb. a byl účinný zákon o majetku sátu č. 219/2000 Sb.“; zda „bylo
třeba opatřit ke kupní smlouvě uzavřené dne 25.8.1999 schválení Ministerstva
financí ČR dle ustanovení § 22 odst. 3 zák. č. 219/2000 Sb.“; zda „v důsledku
absence tohoto schválení pozbývala jinak platná kupní smlouva platnosti ve
smyslu ustanovení § 44 zák. č. 219/2000 Sb.“. Současně dovolatelka opakuje
námitky formulované již v žalobě a navrhuje, aby Nejvyšší soud rozsudky soudů
obou stupňů zrušil a aby věc vrátil soudu prvního stupně k dalšímu řízení.
Účastník řízení 1) ve vyjádření k dovolání navrhl, aby Nejvyšší
soud dovolání zamítl.
Nejvyšší soud jako soud dovolací (§ 10a o. s. ř.) po zjištění,
že dovolání proti pravomocnému rozsudku odvolacího soudu bylo podáno oprávněnou
osobou (účastnicí řízení) ve lhůtě uvedené v ustanovení § 240 odst. 1 o. s. ř.,
se nejprve zabýval otázkou přípustnosti dovolání.
Dovoláním lze napadnout pravomocná rozhodnutí odvolacího soudu,
pokud to zákon připouští (§ 236 odst. 1 o. s. ř.).
Podmínky přípustnosti dovolání proti rozsudku odvolacího soudu
jsou obsaženy v ustanovení § 237 o. s. ř.
Dovolání je přípustné proti rozsudku odvolacího soudu, jímž
bylo změněno rozhodnutí soudu prvního stupně ve věci samé [§ 237 odst. 1 písm.
a) o. s. ř.], nebo jímž bylo potvrzeno rozhodnutí soudu prvního stupně, kterým
soud prvního stupně rozhodl ve věci samé jinak než v dřívějším rozsudku
(usnesení) proto, že byl vázán právním názorem odvolacího soudu, který dřívější
rozhodnutí zrušil [§ 237 odst. 1 písm. b) o. s. ř.], anebo jímž bylo potvrzeno
rozhodnutí soudu prvního stupně, jestliže dovolání není přípustné podle
ustanovení § 237 odst. 1 písm. b) o. s. ř. a dovolací soud dospěje k zvěru, že
napadené rozhodnutí má ve věci samé po právní stránce zásadní význam [§ 237
odst. 1 písm. c) o. s. ř.]; to neplatí ve věcech, v nichž dovoláním dotčeným
výrokem bylo rozhodnuto o peněžitém plnění nepřevyšujícím 20.000 Kč a v obchodních
věcech 50.000 Kč, přičemž se nepřihlíží k příslušenství pohledávky [§ 237 odst.
2 písm. a) o. s. ř.], a ve věcech upravených zákonem o rodině, ledaže jde o
rozsudek o omezení nebo zbavení rodičovské zodpovědnosti nebo pozastavení
jejího výkonu, o určení (popření) rodičovství nebo o nezrušitelné osvojení [§
237 odst. 2 písm. b) o. s. ř.].
Dovolatelka napadá rozsudek odvolacího soudu, jímž byl potvrzen
rozsudek soudu prvního stupně ve věci samé. Podle ustanovení § 237 odst. 1
písm. b) o. s. ř. dovolání není přípustné, a to již proto, že ve věci samé
nebylo soudem prvního stupně vydáno rozhodnutí, které by bylo odvolacím soudem
zrušeno. Dovolání proti rozsudku odvolacího soudu tedy může být přípustné jen
při splnění předpokladů uvedených v ustanovení § 237 odst. 1 písm. c) o. s. ř.
Rozhodnutí odvolacího soudu má po právní stránce zásadní význam
ve smyslu ustanovení § 237 odst. 1 písm. c) o. s. ř. zejména tehdy, řeší-li
právní otázku, která v rozhodování dovolacího sodu dosud nebyla vyřešena, nebo
která je odvolacími soudy nebo dovolacím soudem rozhodována rozdílně, nebo
řeší-li právní otázku v rozporu s hmotným právem (§ 237 odst. 3 o. s. ř.).
Dovolací soud je při přezkoumání rozhodnutí odvolacího soudu
zásadně vázán uplatněnými dovolacími důvody (srov. § 242 odst. 3 o. s. ř.);
vyplývá z toho mimo jiné, že při zkoumání, zda napadené rozhodnutí odvolacího
soudu má ve smyslu ustanovení § 237 odst. 3 o. s. ř. ve věci samé po právní
stránce zásadní právní význam, může posuzovat jen takové právní otázky, které
dovolatel v dovolání označil.
Přípustnost dovolání podle ustanovení § 237 odst. 1 písm. c) o.
s. ř. není založena již tím, že dovolatel tvrdí, že napadené rozhodnutí
odvolacího soudu má ve věci samé po právní stránce zásadní význam. Přípustnost
dovolání nastává tehdy, jestliže dovolací soud za použití hledisek, příkladmo
uvedených v ustanovení § 237 odst. 3 o. s. ř., dospěje k závěru, že napadené
rozhodnutí odvolacího soudu ve věci samé po právní stránce zásadní význam
skutečně má. Dovolání může být podle ustanovení § 237 odst. 1 písm. c) o. s. ř.
- jak uvedeno již výše - přípustné, jen jestliže napadené rozhodnutí odvolacího
soudu má ve věci samé zásadní význam po právní stránce. Dovolání v tomto
případě (má-li rozhodnutí odvolacího soudu ve věci samé po právní stránce
zásadní význam) lze podat jen z důvodu, že řízení je postiženo vadou, která
měla za následek nesprávné rozhodnutí ve věci [§ 241a odst. 2 písm. a) o. s.
ř.], nebo z důvodu, že rozhodnutí spočívá na nesprávném právním posouzení věci
[srov. § 241a odst. 2 písm. b) o. s. ř.]. Z důvodu, že vychází ze skutkového
zjištění, které nemá podle obsahu spisu v podstatné části oporu v provedeném
dokazování, lze rozhodnutí odvolacího soudu napadnout, jen je-li dovolání
přípustné podle ustanovení § 237 odst. 1 písm. a) a písm. b) o. s. ř.,
popřípadě podle obdobného užití těchto ustanovení ve smyslu §
Podle ustanovení § 5 odst. 1 zákona č. 265/1992 Sb., o zápisech
vlastnických a jiných věcných práv k nemovitostem, ve znění pozdějších předpisů
(dále již je zákon č. 265/1992 Sb.), katastrální úřad v řízení o povolení
vkladu před svým rozhodnutím zkoumá, zda a) navrhovanému vkladu není na
překážku stav zápisů v katastru, b) navrhovaný vklad je odůvodněn obsahem
předložených listin, c) právní úkon týkající se převodu vlastnického práva nebo
zřízení nebo zániku jiného práva je určitý a srozumitelný, d) právní úkon je
učiněn v předepsané formě, e) účastníci řízení jsou oprávněni nakládat s
předmětem právního úkonu, f) účastník řízení není omezen právními předpisy,
rozhodnutím soudu nebo rozhodnutím státního orgánu ve smluvní volnosti týkající
se věci, která je předmětem právního úkonu, g) k právnímu úkonu účastníka
řízení byl udělen souhlas podle zvláštního předpisu. Katastrální úřad tyto
skutečnosti zkoumá ke dni podání návrhu na vklad.
Podle ustanovení § 14 odst. 8 vyhlášky č. 119/1988 Sb., o
hospodaření s národním majetkem, ve znění pozdějších předpisů, pozemky, s
výjimkou zemědělské půdy a lesních pozemků, mohly být předmětem převodu
vlastnictví jen v taxativně stanovených případech. Podle ustanovení § 35 této
vyhlášky mohla být z výše uvedeného ustanovení povolena výjimka příslušným
ministerstvem financí.
Podle ustanovení § 22 odst. 3 zákona č, 219/2000 Sb., o majetku
České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění k 4.10.2001
(tj. ke dni podání návrhu na vklad v posuzovaném případě), smlouvy o převodu
nemovitých věcí, bytů a nebytových prostorů vyžadují, s výjimkou taxativně
stanovených případů, schválení ministerstva financí. Podle ustanovení § 44
odst. 4 tohoto zákona povolení výjimky, schválení i předchozí souhlas jsou
podmínkou platnosti právního úkonu, k němuž se poskytují.
Stejně jako ostatní podmínky taxativně vymezené ustanovením § 5
odst. 1 zákona č. 265/1992 Sb., jejichž splnění je předpokladem povolení vkladu
(§ 5 odst. 2 zákona č. 265/1992 Sb.), také udělení souhlasu podle zvláštních
předpisů [§ 5 odst. 1 písm. g) zákona č. 265/1992 Sb.] zkoumá katastrální úřad
ke dni podání návrhu na vklad (§ 5 odst. 1 věta druhá zákona č. 265/1992 Sb.).
Katastrální úřad tak zjišťuje, zda ve vztahu k právnímu úkonu, podle něhož je
navrhován vklad práva do katastru nemovitostí, byl udělen souhlas požadovaný
zvláštními předpisy účinnými ke dni podání návrhu na vklad. K tomuto dni se pak
také váží účinky vkladu [§ 2 odst. 3 věta první zákon ač. 265/1992 Sb. (srov.
stanovisko Nejvyššího soudu ČR ze dne 28.6.2000, sp. zn. Cpjn 38/97, uveřejněné
ve Sbírce soudních rozhodnutí a stanovisek podle č. 44, ročník 2000].
Z výše uvedeného vyplývá, že soudy v daném případě při
posouzení otázky, zda je splněna podmínka daná ustanovením § 5 odst. 1 písm. g)
zákona č. 265/1992 Sb., tedy zda ve vztahu k předmětné smlouvě, podle níž byl
navrhován vklad práva do katastru nemovitostí, byl udělen souhlas požadovaný
zvláštními předpisy, nesprávnost jejíhož posouzení žalobkyně namítá,
postupovaly v souladu s ustálenou judikaturou soudů. Napadené rozhodnutí
dovolacího soudu proto, z hlediska této právní otázky, nemůže mít zásadní
význam (srov. § 237 odst. 3 o. s. ř.).
Z vylíčení ostatních důvodů dovolání je zřejmé, že žalobkyně
dále namítá již pouze, že řízení je postiženo vadami, které mohly mít za
následek nesprávné rozhodnutí ve věci [srov. § 241a odst. 2 písm. a) o. s. ř.],
resp. že usnesení odvolacího soudu vychází ze skutkového zjištění, které nemá
podle obsahu spisu v podstatné části oporu v provedeném dokazování (§ 241a
odst. 3 o. s. ř.). Tyto námitky - jak výše vysvětleno - nemohou založit
přípustnost dovolání podle ustanovení § 237 odst. 1 písm. c) o. s. ř.
Z uvedeného vyplývá, že dovolání žalobkyně není přípustné ani
podle ustanovení § 237 odst. 1 písm. c) o. s. ř. Nejvyšší soud proto dovolání -
aniž by se mohl věcí dále zabývat - podle ustanovení § 243b odst. 5 věty první
a § 218 písm. c) o. s. ř. odmítl.