(II.) Kdy může státní úřad rozhodnout, že na obecních jatkách je zakázána rituální porážka dobytka. Zbývá tedy již jen otázka, nejsou-li rituální porážky židovské z ochrany podle § 122 ústavní listiny vyloučeny proto, že jsou v neshodě s veřejným pořádkem a řádem nebo s dobrými mravy. Nejvyšší správní soud nemohl však shledati, že by konání rituálních, porážek bylo lze subsumovati pod jeden z těchto případů. Nutno totiž pokládati za vyloučeno, že by obvyklý výkon náboženského ritu státně uznaných náboženských společností mohl obsahovati úkony, které by bylo lze označiti jako odporující veřejnému pořádku a řádu nebo dobrým mravům, když úkony tyto spočívající na náboženských předpisech, byly již v době uznání dotyčné náboženské společnosti u ní obvyklé, a přes to náboženská společnost byla státem uznána, aniž ten který úkon rituální byl zakázán nebo z uděleného státního uznání vyloučen. Státní uznání bylo by vyloučeno, kdyby úkony ony byly s uvedeného hlediska závadnými. To plyne již z povahy věci, bylo však také výslovně projeveno v § 1 bodu 1 zákona z 20. května 1874 č. 68 říšského zákona. Rituální porážka jest však u židů od pradávna na základě náboženských předpisů obvyklá a byla jako součást židovského ritu také státními předpisy při uznání náboženské společnosti židovské implicité uznána respektive stala se tohoto státního uznání účastna (srovnej § 1 "židovského systému pro Dechy" ze 3. srpna 1797, zákona Františka II. svazek XI str. 27. a násl. a § 25 zákona z 21. března 1890 č. 57 říšského zákona). Nelze proto shledati, že by rituální porážka židovská mohla býti vyloučena z ochrany § 122 ústavní listiny. Pouhá případná změna všeobecného nazírání na ten který rituální úkon nemůže ovšem rušiti právo náboženské společnosti židovské na nerušený výkon jejích náboženských obřadů a zvyklostí, kteréhož práva náboženská společnost právě nabyla státním uznáním. Ježto pak stížnost nepopírá, že by se spornou změnou jatečního řádu vzhledem k výhradní povinnosti, používati městských jatek, znemožnil výkon rituálních porážek židovských v P. vůbec, nelze naříkané rozhodnutí shledati nezákonným a bylo proto stížnost zamítnouti jako bezdůvodnou (srovnej nálezy bývalého správního soudu Budw. 10666/1897 a A 5248/1907). |