uveřejněný v časopise
Soudní judikatura, r. 2004, č. 6, pod číslem 111, str. 436 a násl.
ROZSUDEK
NEJVYŠŠÍHO SOUDU
25 Cdo 356/2003
ze dne 26. května 2004
Okolnost, že věci,
které byly odňaty
obviněnému v rámci trestního řízení, podlehly v době úschovy zkáze,
jelikož příslušný orgán
nepřizpůsobil uskladnění věcí
jejich povaze, představuje nesprávný úřední postup orgánu státu. Škoda tím nemohla vzniknout
náboženské společnosti, která až
poté nabyla registrací způsobilosti mít práva a povinnosti, a to bez
ohledu na to, že finanční prostředky,
za něž byly
věci pořízeny, shromáždila v rukou obviněného skupina osob
hlásících se k učení náboženské společnosti, vyvíjejících
aktivní náboženskou činnost a
sdružujících se v zákonem neuznávaném společenství.
Z odůvodnění:
Okresní soud
rozsudkem ze dne
31. 7. 2000,
čj. 9 C
84/2000-10, uložil žalované povinnost
zaplatit žalobkyni částku 87 270
Kč, ohledně částky 46
698 Kč žalobu zamítl a
rozhodl o náhradě nákladů řízení.
Vyšel ze zjištění, že v roce 1986
bylo zahájeno trestní stíhání člena
žalující náboženské společnosti J. Š., které bylo podle tehdy účinného
ustanovení § 172 odst. 1 písm. d) tr. řádu zastaveno
v důsledku amnestie prezidenta republiky
ze dne 27. 10. 1988. Při domovní prohlídce dne 24. 9. 1986
v bytě a garáži bylo obviněnému
odňato větší množství
potištěného i čistého papíru. Okresní
soud usnesením ze dne 31. 5.
1989, sp. zn. Nt 508/89, rozhodl,
že 2 320 balíků kancelářského papíru formátu
A4 a 52 balíků potištěného papíru se zabírá a že jejich vlastníkem se stává
stát; stížnost J. Š. proti tomuto usnesení krajský soud usnesením ze dne 27. 6. 1989, sp.
zn. 4 To 186/89, zamítl. Nejvyšší soud sice usnesením ze dne 26. 6. 1997, sp. zn. 2 Tzn 26/97, stížnost
pro porušení zákona
ve prospěch J. Š. zamítl,
nicméně s poukazem na ustanovení § 33 odst. 2
zákona č. 119/1990 Sb., o soudní
rehabilitaci, dovodil, že obě citovaná usnesení byla zrušena
ze zákona. Okresní soud usnesením ze dne 10. 12. 1997, sp. zn. Nt 508/89, zamítl
původní návrh tehdejšího prokurátora
pro P. ze dne 3. 4.
1989 na zabrání kancelářského
papíru, čistého i potištěného, v hodnotě 61 538,46 Kč (usnesení nabylo právní moci
dne 16. 12. 1999). Papír však nebyl vrácen, neboť byl v mezidobí při skladování zničen (nepoužitelnost papíru
vlivem vlhka a působení myší
byla konstatována ke dni 14. 10. 1991) a balíky byly vyvezeny na skládku. Soud dovodil objektivní odpovědnost
státu za škodu způsobenou nesprávným
úředním postupem při nakládání s dočasně odňatým majetkem podle ustanovení § 18 zákona č.
58/1969 Sb., o
odpovědnosti za škodu
způsobenou rozhodnutím orgánu
státu nebo jeho nesprávným úředním postupem, neboť věci, které stát odňal J. Š. v roce 1986, měly být řádným uložením chráněny proti
poškození tak, aby nebylo případně zmařeno některé z opatření
podle § 80 odst.
1 tr.
řádu, tj. možnost vrácení
věci. V příčinné souvislosti s tímto nesprávným úředním postupem orgánu
státu vznikla škoda,
jejíž výši určil soudní znalec
již pro účely tehdejšího trestního řízení částkou 61 538 Kč (v celkové
přisouzené částce 87 270 Kč
je zahrnut i úrok
z prodlení ve výši 16% z této částky za
dobu od 1. 7. 1997 do 31. 5. 2000). Tato škoda vznikla podle soudu žalobkyni, která byla od 1.
9. 1993 registrována podle zákona č. 308/1991 Sb., o svobodě náboženské víry a
postavení církví a
náboženských společností, jako státem
uznaná společnost s
právní subjektivitou. Již v trestním řízení
J. Š. vypověděl,
že papír nakupoval
pro společnost, které byl a je
členem, a protože i další členové společnosti poskytovali v
její prospěch na náboženskou činnost dobrovolné příspěvky,
které považovali za
majetek společnosti v mravním
i právním slova
smyslu, šlo podle
jejich vůle o vlastnictví
žalobkyně s tím, že ke konvalidaci původní překážky darování ve
prospěch právně neexistující
společnosti došlo v okamžiku její
registrace státem. Soud neshledal důvodnou námitku promlčení vznesenou
žalovanou s odůvodněním, že J. Š. se oficiálně o zničení věcí mohl dozvědět
až v červnu 1998 ze sdělení státního
zastupitelství, žaloba byla přitom podána
dne 2. 6. 2000, tedy před
uplynutím promlčecí doby.
K odvolání žalované krajský soud
rozsudkem ze dne 19. 6. 2001,
čj.
25 Co 24/2001-42,
rozsudek soudu prvního stupně ve
vyhovujícím výroku a ve výroku o náhradě
nákladů řízení potvrdil, rozhodl o
náhradě nákladů odvolacího řízení
a připustil dovolání k otázce, "zda majetek právnické osoby státem zabraný v době, kdy tato nebyla platně registrována, je možno po opětovné registraci vydat, v
případě nemožnosti vydání
odškodnit podle zákona č.
87/1991 Sb., o mimosoudních
rehabilitacích, nebo zda je nutno postupovat podle zákona č. 82/1998 Sb. (příp. zákona č. 58/1969 Sb.)". Odvolací soud se
ztotožnil se skutkovými i právními
závěry soudu prvního stupně a k
odvolacím námitkám doplnil, že žalobkyně byla státem uznanou náboženskou společností v době
před druhou světovou válkou a v
době po ní, pouze v průběhu války a po roce 1949 byla její
činnost zakázána politickými
režimy, které jsou označovány za
protiprávní (zákon č. 198/1993 Sb., o protiprávnosti komunistického režimu a
odporu proti němu). Stát již 29. 12.
1989 vzal na vědomí, že žalobkyně
obnovuje svou činnost, žádost o její registraci byla evidována u Ministerstva kultury ČSR
od 19. 1. 1990, přičemž ze
žádosti vyplývá právní kontinuita
s předchozím obdobím, a podle
odvolacího soudu k zaregistrování
došlo až dne 1. 9. 1993 pouze proto, že registrační řízení mohlo být zahájeno až po přijetí
zákona č. 308/1991 Sb. Soud prvního
stupně tedy důvodně
považoval předmětný papír
za majetek náboženské společnosti a škoda
v důsledku jeho zničení
vznikla žalobkyni (v průběhu doby od 24. 9. 1986 do 29. 10. 1991) právě
s ohledem na to, že jednotliví
členové náboženské společnosti
poskytovali dobrovolné příspěvky na náboženskou činnost a tedy i na zakoupení papíru, který měl k tomuto
účelu sloužit. Odvolací soud
konečně dovodil, že uplatněný
nárok nelze posoudit
podle zákona č. 119/1990 Sb., o soudní rehabilitaci, neboť jde o nárok na náhradu škody způsobené
nesprávným úředním postupem.
Proti tomuto
rozsudku podala žalovaná
dovolání, které odůvodňuje podle ustanovení § 241
odst. 3 písm. d)
o. s. ř.
Dovolatelka
především namítá nedostatek
aktivní legitimace
žalobkyně v řízení,
neboť nebyla prokázána
právní kontinuita současné
žalobkyně se spojením
osob, které poskytly finanční prostředky. V době,
kdy došlo k nesprávnému
úřednímu postupu, nebyla
žalobkyně platně registrována
a nemohla být subjektem právních vztahů.
Právní subjektivitu (včetně
práva nabývat majetek) má společnost až od 1. 9. 1993
a pokud jí poskytovaly před
tímto datem různé osoby dary, poskytovaly dary společnosti právně neexistující. Podle žalované proto trvá pochybnost, zda žalobkyně
je tím subjektem,
kterému vznikla škoda.
Samotná skutečnost, že společnost se ke kontinuitě jednostranně
přihlásila v žádosti Ministerstva
kultury o registraci, není
právním aktem, který by tento právní stav deklaroval. Dovolatelka
tedy nepovažuje za prokázané, že v daném případě existuje právní kontinuita,
která by zakládala aktivní legitimaci
žalobkyně; domnívá se, že soudy nepostupovaly ve
shodě s platnými
právními předpisy, jestliže upřednostnily morální aspekt tohoto
problému. Dále namítá, že soud věc posoudil podle nesprávného právního
předpisu, protože na tento případ odpovědnosti za škodu je třeba aplikovat ustanovení zákona č.
87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích. Rozhodnutí o odnětí majetku i
celé trestní stíhání
bylo nepochybně politicky motivováno, šlo
o klasický případ
politické persekuce skupiny obyvatel.
Na zmírnění následků
majetkových a jiných
křivd způsobených úkony a postupy orgánů státu v období let 1948 – 1989 se vztahuje
zákon o mimosoudních
rehabilitacích, přičemž
zákonodárce nezastírá, že v dnešní době již není
v silách státu napravit
veškeré křivdy způsobené
minulým politickým režimem. V daném
případě se podle dovolatelky
nejednalo o pouhý nesprávný úřední
postup orgánů státu, ale domnívá se, že
nešlo ani o takový případ, aby mohlo
být postupováno podle
obecných ustanovení o náhradě
škody. Má za to, že Ministerstvo
spravedlnosti není pro dané řízení
orgánem příslušným k zastupování státu, existuje-li pro posouzení
případu speciální předpis
(zákon o mimosoudních rehabilitacích).
Dovolatelka
proto navrhla, aby
dovolací soud zrušil rozsudek odvolacího soudu a vrátil mu věc k dalšímu
řízení.
Žalobkyně ve vyjádření
uvedla, že s námitkou příslušnosti žalované k zastupování státu se již soudy vypořádaly a dovolání k této otázce navíc nebylo připuštěno. Podobně je tomu s otázkou postupu podle
obecných ustanovení o
náhradě škody. K aktivní
legitimaci ve sporu uvedla, že
S. J. byli za první republiky a potom znovu v
roce 1945 řádně
registrováni, podle zákona č. 134/1867
ř.
z., když zákonný
postup pro registraci
církví a náboženských společností
byl poprvé rámcově stanoven až
v roce 1991 a specifikován v
roce 1992. Jak dovodil již odvolací soud, důvodem, proč
žalobkyně nebyla v
roce 1986 registrována, je výlučně represe minulého
režimu a při posuzování celého případu je třeba
přihlédnout k zákonu
č. 198/1993 Sb. o protiprávnosti
komunistického režimu, který žalovaná zcela přehlíží.
Podle ustanovení Části dvanácté Hlavy I bodu 17.
zákona č. 30/2000 Sb., kterým se mění
zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění
pozdějších předpisů, a
některé další zákony, se dovolání
proti rozhodnutím odvolacího
soudu vydaným přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona (1. 1.
2001) nebo vydaným po řízení provedeném
podle dosavadních právních
předpisů projednají a rozhodnou
podle dosavadních právních předpisů.
Vzhledem k tomu, že
dovoláním napadený rozsudek byl vydán po
řízení provedeném podle občanského soudního řádu ve
znění před novelou provedenou
zákonem č. 30/2000 Sb., tedy
podle předpisu
dosavadního
(rozsudek soudu prvního stupně byl vydán dne
31. 7. 2000, tedy před účinností
zákona č. 30/2000 Sb.), Nejvyšší soud jako soud dovolací (§ 10a o. s. ř.) dovolání projednal a rozhodl o něm podle dosavadních předpisů (tj.
podle občanského soudního řádu ve znění účinném před 1. 1. 2001 - dále jen "o. s. ř.").
Po zjištění, že dovolání bylo proti
pravomocnému rozsudku odvolacího soudu
podáno oprávněnou osobou
(účastníkem řízení) ve
lhůtě uvedené v ustanovení § 240
odst. 1 o. s. ř.,
přezkoumal napadený rozsudek odvolacího soudu a dospěl k závěru, že dovolání,
které je přípustné podle ustanovení
§ 239 odst.
1 o. s. ř., je opodstatněné.
Odvolací soud
správně posoudil nárok
na náhradu škody uplatněný žalující
náboženskou společností, která
nebyla účastníkem trestního
řízení, při němž došlo k odnětí
předmětných zásob papíru J. Š., podle zákona č. 58/1969 Sb., o odpovědnosti za
škodu způsobenou rozhodnutím orgánu státu
nebo jeho nesprávným úředním postupem. Důvodně nepostupoval podle zákona č. 119/1990 Sb., o soudní
rehabilitaci, jehož smyslem je zajistit
za podmínek stanovených zákonem rehabilitaci
fyzických osob postižených trestním stíháním (podle ustanovení § 1 odst. 1 účelem zákona je zrušit odsuzující
soudní rozhodnutí za
činy, které v rozporu s
principy demokratické společnosti
respektující občanská
politická práva a
svobody zaručené ústavou
a vyjádřené v mezinárodních
dokumentech a mezinárodních právních normách zákon označoval za
trestné, umožnit rychlé
přezkoumání případů osob takto protiprávně odsouzených v důsledku porušování zákonnosti na úseku
trestního řízení, odstranit nepřiměřené tvrdosti v používání represe, zabezpečit
neprávem odsouzeným osobám
společenskou rehabilitaci a přiměřené hmotné odškodnění a umožnit ze
zjištěných nezákonností vyvodit
důsledky proti osobám, které platné zákony vědomě nebo hrubě
porušovaly), zatímco žalobkyně
je právnickou osobou a tento
zákon (a tedy s přihlédnutím k ustanovení § 23 odst. 2
zákona č. 119/1990
Sb. ani zákon
č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích) na jí
uplatněný nárok nedopadá.
Odvolací soud dospěl
ve shodě se soudem prvního stupně ke správnému závěru,
že za škodu,
která vznikla zničením
věcí odňatých obviněnému v
rámci trestního řízení
a převzatých do úschovy, odpovídá stát z titulu nesprávného úředního
postupu podle § 18 zákona č. 58/1969 Sb.
Dovolací soud však nesouhlasí s dalším jeho závěrem,
že osobou oprávněnou
uplatnit takový nárok je i právnická osoba (v daném případě náboženská společnost), která sice v
době odnětí věcí
ani v době
jejího zničení neměla způsobilost mít
práva a povinnosti,
nicméně věci jí
byly dedikovány fyzickými osobami
hlásícími se k
její ilegální činnosti.
Ustanovení § 18 zákona zakládá objektivní odpovědnost státu (bez ohledu
na zavinění), jíž
se nelze zprostit
a která předpokládá současné splnění tří podmínek:
1) nesprávný úřední postup,
2) vznik škody a 3) příčinná souvislost mezi nesprávným úředním postupem a
vznikem škody. Definici
nesprávného úředního postupu zákon
nepodává; z obsahu tohoto pojmu
však vyplývá, že podle konkrétních okolností může jít o jakoukoli činnost spojenou s výkonem
pravomocí státního orgánu, dojde-li při
ní nebo v jejím důsledku k
porušení pravidel předepsaných právními normami pro počínání státního orgánu nebo k porušení pořádku určeného povahou a funkcí
postupu.
Účelem institutu vydání
(§ 78 tr. ř.) a odnětí (§ 79 tr. ř.) věci v trestním řízení je umožnit orgánům činným v
trestním řízení převzít a zajistit věci
důležité pro trestní řízení; neslouží-li
však zajištěné věci nadále tomuto účelu, musí být vráceny tomu, kdo je vydal nebo komu byly odňaty, případně tomu, o jehož právu na věci není pochyb (§ 80 tr. ř.). Má-li příslušný
orgán dostát tomuto
požadavku, jímž se
poměřuje správnost jeho
úředního postupu, musí
přizpůsobit způsob uskladnění
věcí po dobu jejich zajištění
charakteru věcí a jejich vlastnostem. Věci podléhající
nepříznivým povětrnostním vlivům
proto například nemohou
být uskladněny v nechráněných prostorách. Stejně tak věci, které mohou
být vzhledem ke
svým vlastnostem i v uzavřených
prostorách poškozeny, např. vlivem
vlhkosti či působením drobných hlodavců,
musí být uskladněny (zaopatřeny) tak,
aby případný vliv uvedených okolností byl vyloučen (srov. rozsudek Nejvyššího soudu ČR ze dne 27. 6. 2002, sp. zn.
25 Cdo
1629/2000, publikovaný pod č. 54 ve
Sbírce soudních rozhodnutí a stanovisek, ročník 2003).
Odvolací soud tedy
správně shledal nesprávný úřední
postup orgánu státu v tom, že věci, které byly odňaty obviněnému J. Š. v rámci trestního řízení, podlehly
v době úschovy zkáze a nemohly být
vráceny oprávněné osobě.
K tomu, aby
byly podmínky odpovědnosti státu
vůči žalobkyni naplněny, je však zapotřebí, aby byl splněn i předpoklad vzniku
škody na její straně. Protože zákon č. 58/1969
Sb. obsahující zvláštní úpravu
odpovědnosti za škodu způsobenou orgánem
státu blíže nedefinuje
pojem škody ani neupravuje rozsah její náhrady, je třeba v této
otázce vycházet z ustanovení § 442 obč. zák.
Podle § 442 odst. 1 obč. zák.
hradí se skutečná škoda a to, co
poškozenému ušlo (ušlý zisk).
Škodou zákon
míní újmu, která
nastala (projevuje se) v majetkové sféře
poškozeného (spočívá ve
zmenšení jeho majetkového stavu)
a je objektivně
vyjádřitelná všeobecným
ekvivalentem, tj. penězi,
a je tedy
napravitelná poskytnutím majetkového
plnění, především penězi.
Skutečnou škodou je nutno rozumět takovou újmu,
která znamená zmenšení
majetkového stavu poškozeného oproti
stavu před škodnou událostí a která představuje majetkové hodnoty,
jež je třeba
vynaložit k uvedení věci do předešlého stavu.
Ušlý zisk je
v podstatě ušlým
majetkovým prospěchem a
spočívá v nenastalém zvětšení (rozmnožení) majetku
poškozeného, které bylo
možno - kdyby
nebylo škodné události - důvodně očekávat s ohledem na
pravidelný běh věcí (stanovisko
bývalého Nejvyššího soudu ČSSR Cpj 87/70, publikované
pod č. 55 ve Sbírce soudních rozhodnutí a stanovisek, ročník 1971).
V posuzovaném případě není sporu o tom (dovolatelka
ostatně skutkový stav věci
ani jeho právní
posouzení v této otázce nezpochybňuje), že škoda
(skutečná škoda) na věci vznikla tím, že
ke dni 14. 10. 1991 bylo zničeno a v rozporu s ustanovením § 80 tr. ř. nemohlo
být vráceno 2 320
balíků kancelářského papíru formátu A4
a 52 balíků potištěného papíru, které odňaly orgány činné v trestním
řízení obviněnému J. Š. Dovolatelce je třeba přisvědčit v
tom, že žalobkyně
není ve sporu
aktivně věcně legitimována, neboť není nositelem práva plynoucího
z hmotněprávní úpravy z toho důvodu, že popsaným nesprávným úředním postupem jí nevznikla škoda.
Žalující Náboženská společnost
S. J. byla registrována rozhodnutím Ministerstva kultury České republiky ze dne 1. 9. 1993, sp.
zn. 8475/93, podle ustanovení § 10 odst. 1, § 16 odst. 1
a § 4 odst. 4 zákona
č. 308/1991 Sb., o svobodě
náboženské víry a postavení církví a náboženských společností, a to ke dni 1. 9. 1993, kdy také
získala postavení právnické osoby ve smyslu
ustanovení § 4 odst. 3 citovaného
zákona. V době před tímto datem
nepatřila žalující společnost
mezi státem uznané církve a náboženské společnosti a neměla právní subjektivitu ve smyslu zákona č. 218/1949 Sb., o hospodářském zabezpečení církví a
náboženských společností státem, ve
znění zákona č. 88/1950 Sb. Je
proto zřejmé, že
žalobkyně nabyla způsobilosti
mít práva a povinnosti podle § 18
odst. 1 obč.
zák. až ke dni 1. 9. 1993 a že tedy věci, které z
příspěvků dalších stoupenců učení
s. J. nashromáždil v období
do roku 1986
J. Š., nemohly z tohoto objektivně
existujícího důvodu být v jejím vlastnictví, a to bez ohledu na to, s jakými
představami a za jakým účelem
jednotliví přispěvatelé shromáždili v
rukou J. Š.
finanční prostředky. Žalobkyně
ani v okamžiku zničení předmětných věcí nemohla vlastnit žádný majetek a o
hodnotu těchto věcí se proto nemohl zmenšit její majetkový stav; na její straně
tak škoda nevznikla.
Na tomto závěru
nic nemůže změnit ani okolnost, že právní postavení žalobkyně před
nabytím účinnosti zákona č. 308/1991 Sb.
bylo ovlivněno represivním postojem
společenského zřízení, které
nerespektovalo svobodu náboženského vyznání
a neumožnilo stoupencům náboženského
učení označovaného podle
s. J., aby legálně založili církev či náboženskou společnost nadanou právní způsobilostí. I když
ani v době, kdy toto učení bylo zakázáno, nepřestala
skupina osob označujících se za s. J. vyvíjet aktivní náboženskou činnost
a sdružovala se v zákonem
neuznávaném společenství,
nelze z toho
dovodit, že by
na základě toho existoval právní subjekt odlišný od jednotlivých členů, jestliže tehdy platný
právní řád jeho
existenci neumožňoval. Zákon č.
198/1993 Sb., o protiprávnosti
komunistického režimu a o odporu proti
němu, ačkoliv v
ustanovení § 3
označil za legitimní,
spravedlivý, morálně oprávněný a hodný
úcty odpor občanů proti
tomuto režimu (např.
jednotlivě či ve
skupině na základě demokratického přesvědčení
náboženského), nezměnil nic na tehdejší hmotněprávní
úpravě podmínek vzniku a existence právnických osob a nedává tak
podklad k závěru
o tom, že právně neexistující subjekt mohl mít práva
a povinnosti.
Dovolací důvod podle §
241 odst. 3 písm. d) o. s. ř. je tedy naplněn; Nejvyšší soud České republiky proto rozsudek odvolacího soudu zrušil (§ 243b odst. 1 část věty za středníkem o. s. ř.).
Vzhledem k tomu, že důvody,
pro které bylo zrušeno rozhodnutí odvolacího soudu, platí i na rozhodnutí soudu prvního stupně, byl i
tento rozsudek s výjimkou
výroku o zamítnutí žaloby ohledně částky 46
698 Kč zrušen
a věc byla v
tomto rozsahu vrácena okresnímu soudu k dalšímu řízení (§ 243b odst. 2 věta druhá o. s.ř.).