20 Cdo 1418/2001
U S N E S E N Í
Nejvyšší soud České republiky rozhodl v právní věci žalobkyně Č.
p. K. s. sv. C. a M., proti žalované M., s. a d. u. o. s., o určení
vlastnictví, vedené u Okresního soudu v Chebu pod sp. zn. 8 C 124/2000, o
dovolání žalobkyně proti rozsudku Krajského soudu v Plzni ze dne 19.4.2001,
č.j. 10 Co 129/2001-30, takto:
I. Dovolání se odmítá.
II. Žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů dovolacího
řízení.
O d ů v o d n ě n í :
Odvolací soud
potvrdil rozsudek, jímž soud prvního stupně zamítl žalobu na určení, že
žalobkyně je vlastníkem nemovitostí, které v žalobě označila. Odkazuje na
judikaturu Nejvyššího soudu, jmenovitě na rozsudek ve věci sp. zn. 3 Cdon
404/96, pokládal za rozhodující důsledky speciálního restitučního předpisu
(zákona č. 298/1990 Sb.), resp. odtud
plynoucího závěru, že subjekt, který je (podle něho) oprávněn k majetku
vypočtenému v jeho příloze, není legitimován k uplatnění vlastnického práva k
majetku, který sice byl odňat řeholním řádům a kongregacím při výkonu státního
dozoru nad majetkem církví a náboženských společností, ale v příloze tohoto
zákona uveden není. Právě to je totiž případ sporného majetku, a už proto
žalobě vyhovět nelze.
Ve včasném
dovolání žalobkyně (zastoupena advokátem) namítla, že rozsudek odvolacího soudu
spočívá na nesprávném právním posouzení věci. Soudy přijatý výklad, založený na
specialitě zákona č. 298/1990 Sb., má za protiústavní, a prosazuje názor, že
tento předpis (jelikož nepředstavuje univerzální nápravu všech majetkových
křivd) užití obecné úpravy ochrany vlastnického práva nevylučuje. Zákon č.
298/1990 Sb. sice z ní představuje výjimku, podle dovolatelky jej však nelze
vykládat extenzívně; zvolená metoda taxativního výčtu (majetku, k němuž se
vlastnictví obnovuje) měla za cíl jen to, aby byl zjednodušen způsob, jak v
některých případech dosáhnout nápravy křivd, jež byly v minulosti způsobeny.
Došlo-li k zabrání majetku bez právního důvodu, nebrání existence speciálního
restitučního předpisu tomu, aby se oprávněný subjekt domáhal ochrany podle
předpisu obecného, a ve shodném duchu uzavřel i Ústavní soud v nálezu ve věci
sp. zn. IV. ÚS 403/98.
Žalovaná se k
dovolání nevyjádřila.
Podle bodu 17.,
hlavy první, části dvanácté zákona č. 30/2000 Sb., kterým se mění zákon č.
99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, a některé další
zákony, dovolání proti rozhodnutím odvolacího soudu vydaným přede dnem nabytí
účinnosti tohoto zákona nebo vydaným po
řízení provedeném podle dosavadních právních předpisů se projednají a rozhodnou
podle dosavadních právních předpisů
(to jest podle občanského soudního řádu ve znění účinném před 1. lednem
2001, dále jen jako „o.s.ř“).
Posouzení
důvodnosti dovolání předchází otázka, zda dovolání je přípustné, a tím zda
věcný přezkum je vůbec možný.
Podle § 236
odst.1 o.s.ř. lze dovoláním napadnout pravomocný rozsudek odvolacího soudu,
pokud to zákon - v § 237, § 238 a § 239 o.s.ř. - připouští.
Vady řízení
vyjmenované v § 237 odst. 1, jejichž existence zakládá přípustnost dovolání,
dovolatelkou nebyly tvrzeny a nepodávají se ani z obsahu spisu, v důsledku
čehož tímto ustanovením přípustnost dovolání doložit nelze.
Přípustnost
dovolání z ustanovení § 238 odst. 1 písm. a/ též nevyplývá, neboť rozsudek není
rozsudkem měnícím nýbrž potvrzujícím, a ustanovení § 238 odst. 1 písm. b/
a § 239 odst. 1 o.s.ř. není použitelné
rovněž, jelikož není splněna podmínka, aby potvrzujícímu rozsudku předcházel
rozsudek, kterým soud prvního stupně rozhodl jinak než v rozsudku dřívějším,
resp. podmínka, že odvolací soud přípustnost dovolání zvláštním výrokem
vyslovil.
Zbývá posoudit
přípustnost dovolání již jen z hlediska ustanovení § 239 odst. 2; žalobkyně
totiž v odvolání navrhla, aby pro případ, že rozsudek odvolacího soudu bude
potvrzen, připustil odvolací soud dovolání „z důvodu otázky zásadního právního
významu ohledně způsobu aplikace zákona č. 298/1990 Sb.“, a odvolací soud na
tento návrh nereagoval.
Podle § 239 odst.
2 o.s.ř. nevyhoví-li odvolací soud návrhu účastníka na vyslovení přípustnosti
dovolání, který byl učiněn nejpozději před vyhlášením potvrzujícího rozsudku,
je dovolání podané tímto účastníkem přípustné, jestliže rozsudek odvolacího
soudu má po právní stránce zásadní význam.
Z toho, že
přípustnost dovolání je podmíněna závěrem o zásadním významu rozsudku po
stránce právní, vyplývá, že také dovolací přezkum se otevírá pro posouzení
otázek právních; způsobilým dovolacím důvodem, jímž lze dovolání odůvodnit, je
proto důvod podle § 241 odst. 3 písm. d/ o.s.ř., jehož prostřednictvím lze
namítat, že rozhodnutí spočívá na nesprávném právním posouzení věci. Jestliže §
239 odst. 2 o.s.ř. dále předpokládá, že odvolací soud nevyhověl návrhu
účastníka, aby dovolání bylo připuštěno, může - zásadně - jít jen o takový důvod
(z hlediska jeho věcného vymezení), jenž vystihuje otázky, které odvolací soud
- oproti návrhu účastníka - odmítl pokládat za právně významné. Těmito otázkami
pak jsou objektivně určeny hranice možného dovolacího přezkumu.
Jelikož podle §
242 odst. 3 o.s.ř. současně platí, že dovolací soud - s výjimkou vad v tomto
ustanovení uvedených - je vázán uplatněným dovolacím důvodem, mohou se tyto
otázky stát skutečným předmětem dovolacího přezkumu pouze tehdy, když dovolatel
jejich posouzení odvolacím soudem napadl, resp. když v dovolání zpochybnil
řešení, která ve vztahu k nim odvolací soud přijal.
K posouzení
konkrétního dovolání jakožto přípustného je konečně zapotřebí, aby dovolací
soud dospěl k závěru, že rozsudek odvolacího soudu - právě pro otázky objektivně
otevřené přezkumu, jejichž řešení dovolatel fakticky napadl - je rozsudkem po právní stránce zásadně významným.
Pojem „zásadního
významu po právní stránce“ podle § 239 odst. 2 o.s.ř. je specifický nikoli
samotnou uplatnitelností v dané věci (v tom smyslu, že posouzení určité právní
otázky se promítá do výsledku konkrétního sporu), ale tím, že se s ním spojuje
způsobilost významového přesahu do všeobecného (širšího) kontextu soudní praxe.
Rozhodnutí odvolacího soudu má po právní stránce zásadní význam tehdy, jestliže
zahrnuje posouzení právní otázky, jež je relevantní i pro posouzení jiných,
obdobných právních poměrů, a jež v konečném účinku může mít vliv na obecnou
rozhodovací činnost soudů. Tak je tomu především v případech, kdy se týká
takové právní otázky, která judikaturou vyšších soudů řešena dosud nebyla resp.
jejíž řešení je dosud nejednotné, nebo jestliže odvolací soud posoudil určitou
právní otázku jinak,
než je posuzována v konstantní (zejména publikované) judikatuře těchto
soudů, případně shledá-li dovolací
soud, že existují důvody, pro které je zapotřebí se od stávající judikatury
odchýlit (srov. usnesení Nejvyššího soudu ze dne 24.9.1997, sp. zn. 2 Cdon 1339/96, uveřejněné
v časopise Soudní judikatura pod č. 101/1997).
Tato podmínka v
dané věci splněna není, neboť odvolací soud aplikoval právní názor, jenž je v
souladu s konstantní rozhodovací praxí Nejvyššího soudu.
V judikatuře
Nejvyššího soudu byl vícekrát (kupř. v rozsudcích ze dne 30.5.1996, sp. zn. 3
Cdon 647/96, ze dne 29.5.1997, sp. zn.
3 Cdon 404/96, ze dne 23.2.1999, sp. zn. 2 Cdon 669/97, ze dne 25.2.1999, sp.
zn. 2 Cdon 1802/97, ze dne 30.6.1999, sp. zn. 20 Cdo 409/98, ze dne 30.11.1999,
sp. zn. 20 Cdo 1601/98, ze dne 30.5.2000, sp. zn. 20 Cdo 2044/98, ze dne 29.6.2000, sp. zn. 20 Cdo 2181/98, ze
dne 28.11.2001, sp. zn. 20 Cdo 28/2000, ze dne 13.12.2001, sp. zn. 20 Cdo
1276/2000, ze dne 30.1.2002, sp.
zn. 20 Cdo 910, 20 Cdo 1380/2000, 20 Cdo 1314/2001, 20 Cdo 1497/2001 a 20 Cdo 1374/2001, a ze dne 28.2.2002, sp. zn.
2303/2000) vysloven názor (z něhož odvolací soud vycházel), že subjekt, který
je podle zákona č. 298/1990 Sb. oprávněným k majetku vypočtenému v příloze tohoto
zákona, není legitimován k uplatnění vlastnického práva k tomu majetku, který
sice byl odňat řeholním řádům a kongregacím při výkonu státního dozoru nad
majetkem církví a náboženských společností, ale v příloze tohoto zákona uveden není (s touto
právní větou byl rozsudek ve věci
sp. zn. 3 Cdon 404/96 uveřejněn v časopise Soudní judikatura pod č.
78/1997).
Standardně
dovozovaným důsledkem toho je, že - za vymezených předpokladů - není rozhodná
právní kvalifikace úkonů, které k odnětí majetku (řeholních řádů a kongregací) vedly, resp. zda byl jimi majetek odňat platně
či neplatně, nýbrž záleží toliko na tom, zda jde nebo nejde o majetek určený
zvláštní výčtovou metodou, již zákon č. 298/1990 Sb. v § 1 zvolil.
Je tomu tak
proto, že výklad speciality zákona č. 298/1990 Sb. Nejvyšší soud spojuje s
vymezením jeho celkového „restitučního“ charakteru; subjektová určení (osob
oprávněných a povinných) stejně jako právní nástroje obnovy vlastnictví
(prohlášení výčtem) jsou z něj samozřejmé, a „restituční skutkovou podstatu“
(určitou formu odnětí majetku) lze v konkrétních případech dovodit. Její
konstrukce vychází z existence státního dozoru nad majetkem církví a
náboženských společností, jenž nalézal výrazu v působnosti Státního úřadu pro věci církevní, resp.
ministerstva školství a kultury,
v existenci správy majetkových podstat řádů a kongregací (jež nesloužily
řeholním účelům) Náboženskou maticí, a v oprávněních, plynoucích pro ni z
jejího statutu, jež byly posléze - ohledně spravovaného majetku - (typicky)
finalizovány darovacími smlouvami ve prospěch československého státu. K tomu
není třeba (jak se domnívá dovolatel), aby úprava provedená zákonem č. 298/1990
Sb. byla identifikována s úpravou (církevních majetkových poměrů) komplexní resp.
aby byl nástrojem univerzální nápravy všech majetkových křivd.
Zákon č. 298/1990
Sb. tím nabývá znaků (a individuálně výčtový charakter tomu nepřekáží)
obdobných těm, jež náleží restitučním předpisům ostatním, pročež se uplatní
právě ty rysy speciality, které jsou jim vlastní. Problém vztahu speciálních
(restitučních) předpisů k předpisům obecným je v soudní praxi dlouhodobě známý;
platí, že jsou-li splněny subjektové i předmětové předpoklady aplikace předpisů
restitučních, lze užít jen je, a k vlastnické obnově jsou k dispozici pouze ty
instrumenty, které jsou jimi upraveny (srov. rozsudek Nejvyššího soudu ze dne
26.11.1997, sp. zn. 2 Cdon 1393/97, uveřejněný ve Sbírce soudních rozhodnutí a
stanovisek pod č. 9/1999).
Ani dovolatelkou
předkládané pojetí, zužující „restituční“ povahu zákona č. 298/1990 Sb.
(jakožto předpisu speciálního) na majetkovou obnovu, odůvodněnou potřebou
zjednodušeného způsobu řešení právních poměrů konkrétních subjektů, obstát
nemůže. Není představitelné, aby toliko na základě zjevně nahodilých okolností
(politické vůle, podkladové dostupnosti či hospodářské potřeby) bylo
deklarováno, že ohledně jedné věci (ve výčtu příloh uvedené) se určitý subjekt
stal vlastníkem až účinností restitučního zákona, zatímco ohledně jiné věci
(neuvedené) jím nikdy být nepřestal, ačkoli obě věci byly (případně) odňaty
naráz a stejným způsobem, (toutéž) darovací smlouvou Náboženské matice.
Existující vlastnické právo může stěží být „navíc“ založeno zákonem, a to k
okamžiku jinému, než od kterého vlastníku předtím svědčilo.
Ustanovení § 29
zákona č. 229/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, uvádí, že majetek, jehož
původním vlastníkem byly církve, náboženské společnosti, řády a kongregace, nelze převádět
do vlastnictví jiným osobám do přijetí zákonů o tomto majetku. Z toho logicky
plyne, že tyto subjekty (jmenovitě řády a kongregace) za současné vlastníky
nepokládá. Z pohledu intencionálního zákon č. 298/1990 Sb. zjevně představoval
jistý (první) krok obnovy vlastnictví tzv. církevního majetku, a citované
ustanovení zákona č. 229/1991 Sb. výslovně předjímá legislativní kroky další. V
případě, že by se prosadil názor, který zastává dovolatel, byly by prakticky
vyloučeny; „restituce církevního majetku“ by se prováděly v rámci soudních řízení,
na základě obecných občanskoprávních předpisů.
Obavu z
protiústavnosti konečného účinku zákona č. 298/1990 Sb. by v té podobě, jak ji
vyjádřila dovolatelka, bylo možno spojovat i s jinými restitučními předpisy;
názor, který Nejvyšší soud aplikuje, koresponduje tomu, který vyjádřil Ústavní
soud v usnesení ze dne
5.12.1996, sp. zn. I. ÚS 280/96, uveřejněném ve Sbírce nálezů a usnesení Ústavního soudu České
republiky pod č. 33 ve svazku 6, ročník 1996, díl II., na straně 607 až 609, stejně
jako v usnesení ze dne 25.4.2000, sp. zn. II. ÚS 107/2000 (v tomto usnesení
odmítl Ústavní soud ústavní stížnost proti rozsudku ze dne 30.11.1999, sp. zn.
20 Cdo 1601/98, v němž Nejvyšší soud vyslovil závěry shodné). Podávaný výklad
je proto podle přesvědčení Nejvyššího soudu ústavně konformní. Oproti
dovolatelem namítanému nálezu ze dne 21.12.1998, sp. zn. IV. ÚS 403/98, se tato rozhodnutí týkají přímo
těch právních vztahů, o něž jde i v posuzované věci.
Tím je doloženo,
že s napadeným rozhodnutím znak zásadního významu po právní stránce spojovat
nelze, pročež dovolání není přípustné ani podle § 239 odst. 2 o.s.ř.
Jelikož ostatní
možnosti založit přípustnost dovolání byly vyloučeny již dříve, Nejvyšší soud
dovolání povinných podle § 243b odst. 4, § 218 písm. c/ o.s.ř. odmítl.
O nákladech
dovolacího řízení bylo rozhodnuto podle ustanovení § 243b odst. 4, § 224 odst.
1 a § 146 odst. 2, věty první (per analogiam), o.s.ř.; žalované, jež by měla
nárok na jejich náhradu, však ve stadiu dovolacího řízení (dle obsahu spisu)
prokazatelné náklady nevznikly.
Proti tomuto
usnesení není přípustný opravný prostředek.
V Brně dne 29. dubna 2002
JUDr.
Vladimír Kurka, v.r.
předseda
senátu