3 Tz 243/2001
ČESKÁ REPUBLIKA
R O Z S U D E K
J M É N E M R E P U B L I K Y
Nejvyšší soud České republiky projednal ve veřejném zasedání konaném dne 17.
října 2001 v senátě složeném z předsedy JUDr. Eduarda Teschlera a soudců Mgr.
Josefa Hendrycha a JUDr. Blanky Roušalové stížnost pro porušení zákona podanou
ministrem spravedlnosti České republiky ve prospěch obviněného J. S., proti
usnesení bývalého Vojenského obvodového soudu v Olomouci ze dne 27. 11. 1990,
sp. zn. 2 Rtv 235/90, a podle § 268 odst. 2, § 269 odst. 2 a § 270 odst. 1 tr.
ř. rozhodl t a k t o :
Pravomocným usnesením Vojenského obvodového soudu v Olomouci ze dne 27. 11.
1990, sp. zn. 2 Rtv 235/90, a v řízení, které mu předcházelo,
b y l p o r u š e n z á k o n
v ustanoveních § 2 odst. 5, 6 tr. ř. v tehdy platném znění a v § 1 a § 14 odst.
1 zák. č.119/1990 Sb., o soudní rehabilitaci, v tehdy platném znění, v
neprospěch obviněného J. S.
Toto usnesení s e z r u š u j e .
Zrušuje se též rozsudek Vojenského obvodového soudu v Olomouci ze dne 27. 11.
1990, č. j. 2 Rtv 235/90-15, a všechna další rozhodnutí na zrušená rozhodnutí
obsahově navazující, pokud vzhledem ke změně, k níž došlo zrušením, pozbyla
podkladu.
Okresnímu soudu v Olomouci s e p ř i k a z u j e , aby věc v potřebném rozsahu
znovu projednal a rozhodl.
Odůvodnění:
Obviněný J. S. byl rozsudkem bývalého Vojenského obvodového soudu v Olomouci ze
dne 21. 6. 1978, sp zn. 3 T - 80/78, uznán vinným trestným činem nenastoupení
služby v ozbrojených silách podle § 269 odst. 1 tr. zák. v tehdy platném znění,
jehož se podle výroku rozsudku dopustil tím, že "v úmyslu vyhnout se trvale
výkonu vojenské činné služby z náboženských důvodů odmítl dne 20. 3.
1978 převzít na OVS Karviná povolávací rozkaz, podle kterého byl povinen
nastoupit vojenskou základní službu dne 31. 3. 1978 do 12.00 hod. u VÚ L., a
ačkoliv se s obsahem tohoto povolávacího rozkazu seznámil, vojenskou službu ve
stanovené lhůtě ani v dalších dnech nenastoupil." Za tento trestný čin byl
obviněný odsouzen k nepodmíněnému trestu odnětí svobody v trvání 22 měsíců,
přičemž soud podle § 39a odst. 1, 2 písm. a) tr. zák. dále rozhodl, že trest
vykoná v I. nápravně výchovné skupině.
Proti tomuto rozsudku nepodala žádná z oprávněných osob odvolání, takže
rozsudek dne 4. 7. 1978 nabyl právní moci.
Dne 23. 10. 1990 byl Vojenskému obvodovému soudu v Olomouci doručen návrh
obviněného J. S. na zahájení řízení podle § 5 zákona č. 119/1990 Sb., o soudní
rehabilitaci (dále též reh. zák.). V uplatněném návrhu, jenž obviněný podal
prostřednictvím svého obhájce, bylo poukázáno na skutečnost, že jednání, za něž
byl odsouzen, spočívalo v uplatnění jeho práva na náboženské
přesvědčení, a že z tohoto hlediska je třeba považovat odsuzující rozsudek ze
dne 21. 6. 1978 za nezákonný.
Vojenský obvodový soud v Olomouci ve věci nejprve rozhodl ve veřejném zasedání
usnesením ze dne 27. 11. 1990, sp. zn. 2 Rtv 235/90, jímž vyslovil, že obviněný
je účasten soudní rehabilitace podle § 4 písm. e) reh. zák. Současně podle
ustanovení § 14 odst. 1 písm. f) reh. zák. zrušil původní rozsudek v celém
výroku o trestu, včetně všech dalších rozhodnutí na tento zrušený výrok
obsahově navazujících. Téhož dne pak v hlavním líčení konaném na podkladě
původní obžaloby rozhodl novým rozsudkem, č. j. 2 Rtv 235/90-15, tak, že se při
nezměněném výroku o vině trestným činem nenastoupení služby v ozbrojených
silách podle § 269 odst. 1 tr. zák., od potrestání obviněného J. S. podle § 24
odst. 1 písm. a) tr. zák. upouští. Předmětné usnesení i rozsudek nabyly právní
moci dne 27. 11. 1990. Ministr spravedlnosti České republiky podal podle § 266
odst. 1 tr. ř. proti usnesení bývalého Vojenského obvodového soudu v Olomouci
ze dne 27. 11. 1990, sp. zn. 2 Rtv 235/90, u Nejvyššího soudu České republiky
(dále jen Nejvyšší soud) ve prospěch obviněného J. S. stížnost pro porušení
zákona.
V tomto svém mimořádném opravném prostředku stěžovatel především namítl, že
Vojenský obvodový soud v Olomouci v rehabilitačním řízení nepostupoval důsledně
v souladu s ustanovením § 1 reh. zák. a v této souvislosti nevzal v úvahu, že v
případě obviněného se jednalo o čin, který směřoval k uplatnění práv a svobod
zaručených Ústavou a vyhlášených ve Všeobecné deklaraci lidských práv, a proto
byl v rozporu s mezinárodním právem prohlášen za trestný. Stěžovatel současně
zdůraznil, že podle stanoviska Ústavního soudu ČR, vyjádřeného v nálezu z 12.
3. 2001, sp. zn. II. ÚS 187/2000, nelze ve výše uvedených případech
rehabilitaci zužovat na výrok o trestu a ponechat bez povšimnutí výrok o vině.
Z uvedených důvodů stěžovatel napadenému usnesení vytkl, že nebylo založeno na
řádně zjištěném skutkovém stavu, neboť soud v rehabilitačním řízení při
hodnocení důkazů nepostupoval důsledně podle § 2 odst. 6 tr. ř., v tehdy
platném znění. V důsledku tohoto vadného postupu proto došlo k pochybení
spočívajícím v tom, že zůstal nezměněn původní výrok o vině trestným činem
nenastoupení služby v ozbrojených silách podle § 269 odst. 1 tr. zák.
Z výše uvedených důvodů ministr spravedlnosti v petitu stížnosti pro porušení
zákona navrhl, aby Nejvyšší soud podle § 268 odst. 2 tr. ř. vyslovil, že
napadeným usnesením byl v neprospěch obviněného J. S. porušen zákon v
ustanovení § 2 odst. 6 tr. ř. ve vztahu k § 269 odst. 1 tr. zák. a v ustanovení
§ 1 reh. zák. Dále navrhl, aby Nejvyšší soud toto usnesení podle § 269 odst. 2
tr. ř. zrušil a poté dále postupoval podle § 270 odst. 1 tr. ř.
Nejvyšší soud z podnětu stížnosti pro porušení zákona přezkoumal podle § 267
odst. 1 tr. ř. správnost výroků napadeného usnesení, jakož i řízení, které mu
předcházelo, a dospěl k níže uvedeným závěrům.
Vojenský obvodový soud v Olomouci konal na podkladě návrhu obviněného přezkumné
řízení podle oddílu třetího zák. č. 119/1990 Sb. (reh. zák.). V souladu s
účelem tohoto zákona, jenž vyplývá z obsahu ustanovení § 1 v tehdy platném
znění, bylo povinností soudu především se vypořádat s otázkou, zda v
posuzovaném případě jsou dány důvody pro zrušení odsuzujícího soudního
rozhodnutí za přezkoumávaný trestný čin (§ 4 písm. e/ reh. zák.), tj. jde-li o
odsouzení za čin, který v rozporu s principy demokratické společnosti
respektující občanská politická práva a svobody zaručené ústavou a vyjádřené v
mezinárodních dokumentech a mezinárodních právních normách zákon označoval za
trestný. Soud byl přitom povinen vzít v úvahu, že činy, které směřovaly k
uplatnění práv a svobod občanů zaručených ústavou a vyhlášených ve Všeobecné
deklaraci lidských práv a v navazujících mezinárodních paktech o občanských a
politických právech, pokud směřovaly k prosazení takových práv nenásilnou
cestou, byly československými trestními zákony prohlášeny za trestné v rozporu
s mezinárodním právem a mezinárodnímu právu odporovalo také jejich stíhání a
trestání. Soud byl v přezkumném řízení povinen dále zjišťovat důvody vadnosti
původního přezkoumávaného rozhodnutí, jež jsou demonstrativně uvedeny v ustanovení
§ 14 odst. 1 reh. zák. Ve shora uvedeném rámci bylo tedy v souladu s
ustanovením § 2 odst. 5, 6 tr. ř. v tehdy platném znění zapotřebí zjistit
skutečný stav věci a při rozhodování z něj vycházet.
Z odůvodnění napadeného usnesení vyplývá, že Vojenský obvodový soud v Olomouci
se ztotožnil se skutkovými a právními závěry učiněnými v původním rozsudku,
pokud jde o výrok o vině. Přitom se omezil na konstatování, že ke změně tohoto
výroku nebyly shledány důvody, neboť znaky trestného činu podle § 269 odst. 1
tr. zák. obviněný J. S. "objektivně naplnil". Není tedy zřejmé, jak se soud
vypořádal s námitkou obviněného uplatněnou v návrhu na rehabilitační řízení a
jak ji posoudil z hlediska účelu a podmínek soudní rehabilitace vyjádřených v
ustanovení § 1 reh. zák. Obviněný přitom ve veřejném zasedání poukázal jak na náboženskou
motivaci svého jednání, tak na skutečnost, že si splnil svou brannou povinnost
náhradním způsobem, neboť uzavřel pracovní závazek na odpracování 10 let v
hornictví a tento závazek splnil (č. l. 8). Jestliže je v této souvislosti v
napadeném usnesení přesto konstatováno, že obviněný neměl legální možnost
vyhnout se výkonu vojenské služby, nelze zjistit o jaké skutečnosti soud tento
svůj závěr opřel a v tomto směru je napadené usnesení nepřezkoumatelné (srov.
ustanovení § 134 odst. 2 tr. ř.).
V odůvodnění původního rozsudku téhož soudu ze dne 21. 6. 1978, sp. zn. 3 T -
80/73, je argumentováno především tím, že Ústava sice zaručuje všem občanům
svobodu vyznání, ovšem na druhé straně je v ní výslovně uvedeno, že nikdo
nemůže odpírat plnit stanovené povinnosti, pokud není od nich zproštěn ze
zákonných důvodů. Z odůvodnění rozsudku je dále patrno, že alternativa vůči
výkonu vojenské základní služby existovala ve formě jejího dlouhodobého odkladu
v případech, kdy se odvedenec zavázal po určitou dobu pracovat v dolech. U
obviněného J. S., který takovou smlouvu uzavřel, však nebyla tato skutečnost
považována za relevantní, neboť soud v daném případě dovodil, že chtěl-li
obviněný pracovat v uhelných dolech místo vojenské základní služby, musel by mu
být její odklad povolen příslušnou okresní vojenskou správou a tato skutečnost
poznamenána do průkazu brance. Takový odklad však podle zjištění soudu
obviněnému povolen nebyl. Tyto otázky tedy byly i předmětem dokazování v
hlavním líčení. Soud v něm vyslechl náborového pracovníka OKR - důl ČSM ve
Stonavě J. M., který potvrdil, že obviněný uzavřel závazek na práci v hornictví
do 30 let věku, a že z tohoto důvodu mu byl zaměstnavatelem vyřizován odklad vojenské
základní služby. Tento odklad měl na OVS v Karviné zařizovat pracovník
personálního oddělení pan F. Tohoto svědka ovšem soud nevyslechl a nevyslechl
rovněž ani žádného pracovníka shora uvedené vojenské okresní správy ke
zjištění, z jakých konkrétních důvodů nebyl obviněnému odklad vojenské základní
služby povolen. Dokazování nebylo zaměřeno ani na zjištění, proč se tento
odklad nepovoluje \"příslušníkům náboženských sekt, i svědkům
Jehovovým", ačkoliv tato skutečnost byla v hlavním líčení opakovaně zmiňována
(č. l. 45 a 45/2 pův. spisu).
S přihlédnutím ke shora zmiňovaným okolnostem projednávaného případu lze mít
důvodné pochybnosti o správnosti závěrů učiněných následně týmž soudem v
rehabilitačním řízení, pokud neshledal vady ve skutkových zjištěních z
původního rozsudku. Přitom skutečnosti, jež byly stručně popsány v
předcházejícím odstavci mohou nasvědčovat tomu, že řízení vedené proti
obviněnému, které vyústilo v odsuzující rozsudek, obsahuje některé
diskriminační faktory, jež mohly být podmíněny právě náboženským
přesvědčením obviněného. V původním řízení ani později v řízení rehabilitačním
nebylo blíže objasněno, zda existovalo nějaké nařízení (opatření, směrnice),
které nemuselo mít nutně podobu upravenou zákonem (a mělo tedy být předmětem
dokazování), na jehož základě bylo horníkům pracujícím v uhelných dolech vůbec
třeba povolovat v každém individuálním případě odklad vojenské základní služby,
popř. zda existovala nějaká omezení vztahující se k náboženskému vyznání
těchto osob. Např. podle Sdělení Ministerstva národní obrany a Ministerstva
paliv o úpravě povolání horníků uhelných dolů k výkonu vojenské základní
(náhradní) služby (publikovaného pod č. 41/1958 Ú. L.) měli být k výkonu
základní služby povoláváni odvedenci - horníci pracující v uhelných dolech pod
zemí, jen pokud o to požádají. Dále bylo stanoveno, že těmto odvedencům, kteří
výslovně nepožádají o povolání do základní služby, odkládá se nastoupení
základní služby do 31. prosince roku, v němž dovrší 30 let, za předpokladu, že
setrvají v pracovním poměru v uhelných dolech v podzemí do uvedeného termínu.
Poté se jim měl prominout i výkon náhradní služby a tito odvedenci měli být
zařazeni do zálohy. Dále bylo stanoveno, že k provedení této úpravy vydá
Ministerstvo národní obrany a Ministerstvo paliv podrobné směrnice.
Poněvadž obviněný J. S. byl zaměstnán jako důlní pracovník od 5. 7. 1997 (č. l.
12 pův. spisu) s výše uvedeným dlouhodobým závazkem pro práci v podzemí, mělo
se stát předmětem zjišťování především to, zda podle tehdy aktuální úpravy
povolávání horníků k základní službě vůbec existovaly právní důvody pro to, aby
v uvedeném případě mohl být vydán povolávací rozkaz. Uvedená okolnost měla
nepochybně zásadní význam pro posouzení, zda jednání obviněného vůbec mohlo
naplnit zákonné znaky skutkové podstaty trestného činu nenastoupení služby v
ozbrojených silách podle § 269 odst. 1 tr. zák. v tehdy platném znění i pro
případné posouzení materiálních znaků tohoto trestného činu (§ 3 odst. 1, 2, 4
tr. zák. v tehdy platném znění). Za daného stavu se proto nelze ztotožnit s
názorem vysloveným v napadeném usnesení, že výrok o vině v původním rozsudku ze
dne 21. 6. 1978 není zatížen vadami, pro které by jej bylo nutno zrušit.
Podle § 14 odst. 1 písm. a) reh. zák. je důvodem pro zrušení přezkoumávaného
rozhodnutí mj. to, je-li shledáno, že takové rozhodnutí bylo vydáno na podkladě
nesprávných zjištění. Jestliže za shora popsaného stavu Vojenský obvodový soud
v Olomouci shledal podmínky pro zrušení původního rozsudku podle § 14 odst. 1
písm. f) reh. zák. pouze ve výroku o trestu a omezil se jen na zrušení této
části přezkoumávaného rozhodnutí, je vzhledem ke skutečnostem uvedeným v
předcházejícím odstavci zřejmé, že svoji přezkumnou povinnost dostatečně
nesplnil. V dalším řízení, které bylo podle § 15 reh. zák. konáno na podkladě
původní obžaloby, již nebylo možno výše uvedené nedostatky napravit, neboť
pravomocný výrok o vině z původního rozsudku zůstal v přezkumném řízení
nezměněn.
Ze všech výše uvedených důvodů považoval Nejvyšší soud podanou stížnost pro
porušení zákona za opodstatněnou, a proto podle § 268 odst. 2 tr. ř. vyslovil,
že napadeným pravomocným usnesením Vojenského obvodového soudu v Olomouci ze
dne 27. 11. 1990, sp. zn. 2 Rtv 235/90, a v řízení jemu předcházejícím byl v
neprospěch obviněného J. S. porušen zákon v ustanoveních § 2 odst. 5, 6 tr. ř.
v tehdy platném znění a v § 1 a § 14 odst. 1 zák. č. 119/1990 Sb. o soudní
rehabilitaci, ve znění zák. č. 47/1991 Sb.
V důsledku vysloveného porušení zákona pak Nejvyšší soud napadené usnesení
podle § 269 odst. 2 tr. ř. zrušil a zrušil rovněž rozsudek téhož soudu ze dne
27. 11. 1990, č. j. 2 Rtv 235/90-15, včetně všech dalších obsahově navazujících
rozhodnutí, pokud vzhledem ke změně, k níž došlo zrušením, pozbyla podkladu.
Nejvyšší soud nemohl v daném případě dále postupovat podle § 271 odst. 1 tr. ř.
a sám ve věci rozhodnout, neboť napadeným rozhodnutím nebyl správně zjištěn
skutkový stav a Nejvyšší soud by proto musel nahrazovat činnost příslušného
soudu I. stupně v řízení podle oddílu třetího a čtvrtého zákona o soudní
rehabilitaci. Takový postup by byl nejen v rozporu s ustanovením § 271 odst. 1
tr. ř., ale i s účelem řízení o mimořádném opravném prostředku - stížnosti pro
porušení zákona.
Za tohoto stavu rozhodl Nejvyšší soud podle § 270 odst. 1 tr. ř. tak, že věc
přikázal k novému projednání a rozhodnutí Okresnímu soudu v Olomouci, jehož
příslušnost ke konání přezkumného řízení je založena ustanovením § 7 reh. zák.
Bude zapotřebí, aby se tento soud v novém řízení danou věcí znovu zabýval ve
všech shora naznačených směrech a zjistil tak řádně skutkový stav v rozsahu
nezbytném pro vydání rozhodnutí v předmětném rehabilitačním řízení. Pokud jde o
budoucí právní posouzení věci je závěrem nezbytné poznamenat, že problematikou
odepření vojenské služby z důvodu náboženského přesvědčení se již
zabýval Ústavní soud České republiky a danou otázku řeší ve svém nálezu, sp.
zn. II. ÚS 285/97.
Poučení: Proti tomuto rozhodnutí není stížnost pro porušení zákona přípustná (§
266 odst. 7 tr. ř.).
V Brně dne 17. října 2001
Předseda senátu:
JUDr. Eduard Teschler