Publikováno pod
č. 60 ve Sbírce soudních rozhodnutí a
stanovisek,
sešit č. 10
z roku 1992, str. 485
Rozsudek
Nejvyššího soudu
ČSFR
zo 17.11.1992,
Cf 16/92
O odůvodněný strach uprchlíka (ve smyslu
ustanovení § 2 odst. 1 zákona číslo 498/1990 Sb.) jde např. tehdy, kdyby mu
hrozilo po návratu do vlasti trestní řízení pro odchod do emigrace nebo
internace z tohoto důvodu, majetkové sankce nebo naprostá nemožnost sehnat
jakékoli zaměstnání pro jeho náboženské nebo politické přesvědčení, z důvodu národnosti,
rasy, příslušnosti k určité sociální skupině nebo pro uskutečněnou emigraci.
Žalobce se domáhal svou žalobou, podanou u Nejvyššího soudu ČSFR 25. května
1992, aby bylo zrušeno rozhodnutí ministra vnitra ČSFR ze 4. května 1992. Tímto
rozhodnutím nebylo vyhověno rozkladu, který podal proti rozhodnutí federálního
ministerstva vnitra z 25. srpna 1991, jímž mu nebylo přiznáno postavení
uprchlíka na území ČSFR. V žalobě trval na tom, že důvody jeho emigrace z
vlasti byly politické a náboženské. Poukazoval na to, že po odjezdu jeho otce
do zahraničí byl dvakráte předvolán na policii a vyslýchán zejména o tom, proč
jeho otec požádal o politický azyl v USA; přitom byly i vynucovány informace o
otci a o jeho stycích v zahraničí. Žalobce zdůrazňoval také, že mu bylo
zabraňováno ve vyznávání jeho náboženské víry jako věřícímu baptistické církve.
V městě, kde žil, nemohli baptisté získat pro svá náboženská shromáždění
modlitebnu; stěžoval si rovněž na to, že mu byly zabrány výtisky bible a jiné
náboženské knihy, které dostal ze zahraničí. Došlo i k tomu, že byl propuštěn
ze zaměstnání, takže se posléze rozhodl pro trvalé vycestování.
Žalovaný federální státní orgán, proti jehož rozhodnutí žaloba žalobce
směřovala, navrhl zamítnutí této žaloby, protože měl za to, že žalobce nebyl
pronásledován z politických ani z náboženských důvodů; náboženských shromáždění
se zúčastňoval a nebyl pro tuto účast na nich vyslýchán nebo pokutován. Podle
názoru žalovaného chtěl žalobce emigrací řešit svou ekonomickou situaci a lákalo
jej vycestování za otcem do USA.
Nejvyšší soud ČSFR rozhodl rozsudkem tak, že se uvedená žaloba proti rozhodnutí
ministra vnitra ČSFR ze 4. května 1992 zamítá a že náhrada nákladů řízení o
této žalobě se neukládá.
**
Z odůvodnění.
V rozhodnutí ministra vnitra ČSFR ze 4.5.1992, bylo nevyhovění rozkladu proti
rozhodnutí federálního ministerstva vnitra z 25.8.1991 zdůvodňováno tím, že u
žalobce nešlo o pronásledování z důvodů politických nebo náboženských a že nám
jako hlavní důvod opuštění své vlasti uváděl záměr vycestovat za otcem do USA.
V soudním řízení o přezkoumání tohoto uvedeného správního rozhodnutí žalobce
již další údaje (kromě těch, jež uvedl v žalobě) o důvodech a okolnostech,
souvisejících s odchodem do emigrace, neuváděl. K jednání u soudu se nedostavil
a jeho nejbližší příbuzní (matka a bratr) o něm uvedli, že se hodlá vrátit do
vlasti, zejména pro svůj citový vztah k dívce, se kterou má známost.
Podle ustanovení § 2 odst. 1 zákona č. 498/1990 Sb. se postavení uprchlíka
přizná cizinci, který má ve státě, jehož občanství má, odůvodněný strach z
pronásledování z důvodu víry, náboženství, národnosti, příslušnosti k určité
sociální skupině nebo pro politické přesvědčení. Podle ustanovení § 3 téhož
zákona lze postavení uprchlíka přiznat z důvodu ochrany lidských práv nebo z
humanitárních důvodů též cizinci, který nesplňuje podmínky stanovené v § 2
odst. 1 zákona č. 498/1990 Sb.
Ve smyslu ustanovení § 245 a § 250i občanského soudního řádu (ve znění se
změnami a doplňky vyhlášeném pod č. 501/1992 Sb.) bylo třeba se v soudním
řízení o žalobě žalobce zabývat při přezkoumávání zákonnosti rozhodnutí
federálního správního orgánu, proti němuž žaloba směřovala, především tím, zda
jím byla správně aplikována shora uvedená ustanovení zákona č. 498/1990 Sb., o
uprchlících.
Žalobce uvedl ve správním řízení i v žalobě proti rozhodnutím ministra vnitra
ČSFR ze 4.5.1992 skutečnosti, které odůvodňovaly jeho kritický vztah vůči
postupu policejních orgánů v jeho vlasti při vyšetřování okolností, které
souvisely s odchodem jeho otce do emigrace, jakož i při omezování náboženské
aktivity žalobce v baptistické církvi a při zabavování žalobcovy náboženské
literatury. Přesto však žalobcem uvedené údaje nedokládaly přesvědčivě závěr,
že by přezkoumávaným správním rozhodnutím byla nesprávně posouzena otázka
odůvodněnosti strachu z pronásledování v zemi, jejímž je žalobce státním
občanem, a to z důvodů, které jsou výslovně uvedeny v ustanovení § 2 zákona č.
498/1990 Sb. Takový odůvodněný strach by mohl u žalobce být tehdy, kdyby mu
hrozilo po návratu do vlasti trestní řízení pro odchod do emigrace nebo
internace z tohoto důvodu, majetkové sankce anebo naprostá nemožnost sehnat
jakékoli zaměstnání pro jeho náboženské nebo politické přesvědčení nebo pro
uskutečněnou emigraci. Proti žalobci však nebylo zahájeno a vedeno žádné
trestní řízení a není tomu tak ani v současnosti. Nebyly také ze strany žalobce
sděleny a doloženy takové údaje, které by nasvědčovaly tomu, že by žalobci
hrozily po návratu jiné postihy nebo sankce. Proto nebyly ani v soudním řízení
shledány takové okolnosti, které by dokládaly odůvodněný strach žalobce z
pronásledování v jeho vlasti, které má na zřeteli ustanovení § 2 odst. 1 zákona
č. 498/1990 Sb. V soudním řízení již žalobce žádné další doplňující údaje neuvedl
a nevyvinul součinnost při dalším objasňování toho, co bylo uvedeno v jeho
žalobě.
Nebylo tedy důvodu ke zrušení přezkoumávaného rozhodnutí ministra vnitra ČSFR,
jak se toho žalobce domáhal ve své žalobě, s odůvodněním, že by toto rozhodnutí
neodpovídalo ustanovení § 2 odst. 1 nebo ustanovení § 3 zákona č. 498/1990 Sb.
Soud proto žalobu žalobce proti přezkoumávanému správnímu rozhodnutí zamítl (§
250j odst. 1 o. s. ř.), přičemž postupoval podle ustanovení § 250f o. s. ř.,
neboť tu správní orgán vycházel ze správně zjištěného skutkového stavu a v
soudním řízení šlo již jen o posouzení právní otázky aplikace a interpretace
citovaných ustanovení zákona č. 498/1990 Sb. v daném případě.
Výrok o nákladech řízení odpovídá tomu, že žalobce nebyl se svým žalobním
návrhem úspěšný, že žalovanému státnímu orgánu náklady řízení nevznikly a že
také není důvodu k ukládání úhrady nákladů, které vznikly státu v tomto řízení
u Nejvyššího soudu ČSFR.