Rozhodnutí Vrchního soudu v Praze ze dne 23.
října 1998, č. j. 6 A 236/95-80
(publikované pod č. 494
v časopise Soudní judikatura č. 12/1999, str. 373).
Registrace změn údajů,
týkajících se církve nebo náboženské společnosti
Ministerstvo
kultury po podání návrhu na registraci změn údajů dle § 18 zákona č. 308/1991
Sb. , o svobodě náboženské víry a postavení církví a náboženských společností,
musí před vlastní registrací nejprve posoudit, zda takovýto návrh podala
oprávněná osoba (dotyčná církev nebo náboženská společnost), zda za tuto osobu
jedná oprávněný orgán, a zda ke změně údajů, která má být registrována,
skutečně došlo, tj. zda o změně uvedené v návrhu na registraci rozhodl orgán
církve či náboženské společnosti kompetentní podle jejího vnitřního předpisu.
Věc: Náboženská společnost X. proti Ministerstvu kultury,
opravný prostředek proti rozhodnutí odpůrce o odmítnutí registrace.
Navrhovatel se v řízení podle části páté hlavy třetí o. s. ř.
domáhal opravným prostředkem zrušení rozhodnutí o odmítnutí registrace změn
údajů podle ustanovení § 18 zákona č. 308/1991 Sb.
Rozsudkem Vrchního soudu v Praze bylo napadené rozhodnutí
Ministerstva kultury zrušeno a věc byla vrácena odpůrci k dalšímu řízení.
Z Odůvodnění:
Ministerstvo kultury dne 3. 11. 1995 rozhodlo podle
ustanovení § 18 zákona č. 308/1991 Sb. , o návrhu označeném jako návrh
Náboženské společnosti X. ze dne 22. 6. 1994 tak, že návrh na registraci změn
údajů, uvedených v § 12 a 13 cit. zákona , novelizací znění ústavy Náboženské
společnosti X. z 8. 12. 1990 se odmítá. Odpůrce v odůvodnění rozhodnutí uvedl,
že předložení předmětného návrhu časově předcházelo rozhodnutí ministerstva ze
dne 6. 1. 1994, jímž bylo pravomocně rozhodnuto o registraci nové ústavy
náboženské společnosti schválené sněmem ze dne 23. 10. 1993. Toto rozhodnutí
bylo na základě podnětu přezkoumáno mimo odvolací řízení. Rozhodnutím z 29. 3.
1995 ministr kultury, jako orgán příslušný k přezkoumání rozhodnutí ve smyslu §
65 odst. 2 správního řádu , napadené rozhodnutí změnil, a to tak, že výrok
doplnil o registraci změny názvu předmětné náboženské společnosti, aniž by
jakkoli zpochybnil meritorní skutkovou správnost rozhodnutí. Proti tomuto
rozhodnutí ministra byl podán rozklad. O něm rozhodl ministr kultury svým
rozhodnutím z 12. 10. 1995, jímž byla potvrzena zákonnost registrace nové
ústavy náboženské společnosti z 23. 10. 1993.
Z předmětného návrhu je zřejmé, že jeho předkladatel vychází
z předpokladu trvající platnosti (z hlediska registrace) ústavy náboženské
společnosti z 8. 12. 1990, z níž také odvozuje svoji legitimitu k podání
návrhu. Přitom se dožaduje registrace novelizovaného znění této, z hlediska
registračního orgánu již neplatné ústavy, kterou, jak předkladatel uvádí, sněm
z 18. 6. 1994 považuje za nadále platnou s tím, že bylo pouze třeba ji "v
nejnutnějším rozsahu novelizovat, aby byla v souladu se zákonem č. 308/1991 Sb.
, s chartou lidských práv a aby vyhovovala současným potřebám". Správní
orgán dále uvedl, že především musel vzít za nepochybnou a výsledkem přezkumného
řízení stvrzenou právní skutečnost, že podle § 18 zákona č. 308/1991 Sb. byla
ministerstvem pravomocně registrována nová ústava náboženské společnosti,
schválená sněmem z 23. 10. 1993. Z této skutečnosti vyplývá, že pokud by
příslušný orgán náboženské společnosti požadoval registraci jakékoli změny
údajů ve smyslu citovaného ustanovení zákona, musel by vycházet z respektování
platnosti tohoto základního dokumentu předmětné náboženské společnosti, jehož
případné změny by mohly být předmětem registrace. Z tohoto předpokladu návrh
zjevně a jednoznačně nevychází, což je meritorním důvodem k jeho odmítnutí.
Opravný prostředek je důvodný.
Podle obecné právní úpravy ( § 18 občanského zákoníku )
platí, že právnickými osobami jsou sdružení fyzických a právnických osob, a
jsou jimi také církve a náboženské společnosti, jejichž vznik upravuje zákon č.
308/1991 Sb. , o svobodě náboženské víry a postavení církví a náboženských
společností (dále jen "zákon"), přičemž tyto právnické osoby vznikají
podle zákona registrací a zanikají zrušením registrace.
Podle § 4 zákona se církví nebo náboženskou společností
rozumí dobrovolné sdružení osob stejné náboženské víry v organizaci s vlastní
strukturou, orgány, vnitřními předpisy a obřady. Církve a náboženské společnosti
(dále jen "náboženská společnost") působí na území (původně ČSFR,
nyní ČR) na základě registrace a jsou právnickými osobami. Stát uznává jako
náboženské společnosti pouze ty, které jsou registrovány podle zákona.
Zákon upravuje práva každého svobodně projevovat svou víru
(např. § 1 ) a práva věřících sdružovat se a zakládat církve, podílet se na
jejich životě ( § 5 ), a tím realizovat základní právo a svobodu zakotvenou v
čl. 16 Listiny základních práv a svobod . Dále zákon upravuje práva náboženských
společností jako právnických osob (např. § 5 odst. 2 , § 6 ) a práva osob
vykonávajících duchovenskou činnost.
V části třetí ( § 10 a násl. ) zákon upravuje podmínky
"registrace církví a náboženských společností". Jde-li o registraci
nové náboženské společnosti, podává návrh na její registraci nejméně tříčlenný
přípravný orgán náboženské společnosti s uvedením zmocněnce, který je oprávněn
jednat jejich jménem, dále zákon říká, co musí návrh obsahovat a co musí
obsahovat i základní dokument přiložený k návrhu na registraci. Jde-li o novou
náboženskou společnost, jež má registrací vzniknout, je ze zákona patrno, že
státní orgán, jemuž návrh na registraci došel, jedná s uvedeným zmocněncem
přípravného orgánu, jemuž doručuje i rozhodnutí o registraci, popř. rozhodnutí
o zamítnutí registrace, přičemž proti posledně uvedenému má přípravný výbor
právo podat opravný prostředek k soudu (§ 17). Jde-li o novou církev, je tedy
účastníkem řízení o registraci nové církve dle podaného návrhu přípravný orgán
církve, zastoupený zmocněncem, a to až do právní moci rozhodnutí o registraci
církve.
Podle § 18 zákona je registrace nutná i ke změnám údajů
uvedených v § 12 a 13 zákona . Návrh na registraci těchto změn podává příslušný
orgán církve nebo náboženské společnosti registrujícímu orgánu, přičemž
ustanovení § 14 a 17 zákona platí pro registraci změn obdobně. Jde-li tedy o
registraci změn církve nebo náboženské společnosti již vzniklé (registrované),
je účastníkem řízení o registraci změn tato existující právnická osoba (církev,
náboženská společnost). Tato právnická osoba se totiž návrhem na registraci
změn domáhá toho, aby stát zaregistroval změny, které ona pro svou další
činnost považuje za vhodné a které byly schváleny jejím vrcholným orgánem pro
její další činnost. Návrh za tuto právnickou osobu podává příslušný orgán, tedy
ten, jemuž podle vnitřních předpisů (ústavy, řádu, stanov) přísluší za tuto
právnickou osobu jednat. Vyhovění nebo nevyhovění návrhu se dotýká práv a
povinností církve nebo náboženské společnosti. Pokud je návrh na registraci
změn zamítnut, je tato právnická osoba oprávněna podat opravný prostředek k
soudu proti zamítavému rozhodnutí.
Při vlastním přezkoumání zákonnosti napadeného rozhodnutí
odpůrce, soud vycházel z námitek (důvodů) uvedených v opravném prostředku, když
i řízení podle části páté hlavy třetí o. s. ř. je ovládáno dispoziční zásadou.
Soud na základě následujících zjištění a úvah došel k závěru, že toto
rozhodnutí odpůrce je nepřezkoumatelné pro nedostatek důvodů.
Jak vyplývá z již uvedeného, správní řízení o registraci změn
( § 18 zákona č. 308/1991 Sb. ) je řízením zahajovaným toliko na návrh (viz též
§ 18 odst. 1 a 2 správního řádu ). Správní orgán musí (obdobně jako soud v
tomto řízení) po podání takového návrhu v prvé řadě posoudit, zda takovýto
návrh podala oprávněná osoba (tj. dotyčná církev nebo náboženská společnost) a
zda za tuto osobu jedná oprávněný orgán (viz též znění věty druhé § 18 odst. 1
zákona č. 308/1991 Sb. ). Následně pak musí registrující orgán posoudit, zda ke
změně údajů, která má být registrována, skutečně došlo, tj. zda o změně uvedené
v návrhu na registraci rozhodl orgán církve či náboženské společnosti
kompetentní podle jejího vnitřního předpisu. Logicky totiž nepřichází v úvahu
registrace neexistující změny, tedy ani údajné změny opírající se o nicotný
akt. S těmito otázkami se však odpůrce v napadeném rozhodnutí ze dne 3. 11.
1995, ani v rozhodnutích, o které napadené rozhodnutí opírá (tj. v citovaných
rozhodnutích z 6. 1. 1994, 29. 3. 1995 a 12. 10. 1995) vůbec nevypořádal. Z
těchto důvodů soud napadené rozhodnutí odpůrce podle ustanovení § 250q odst. 2
o. s. ř. zrušil a věc vrátil odpůrci k dalšímu řízení.