Zpracováno s využitím právní databáze ASPI
(Publikované ve
Sb. n. a u. ÚS, ve svazku 3, pod č. 9, od str. 341)
9
Usnesení
Ústavního soudu ČR
ze dne 3. března
1995
sp. zn. Pl. ÚS 32/94
"K nepřípustnosti konkurence v rozhodovací činnosti obecných soudů a
Ústavního soudu"
Usnesení Ústavního soudu České republiky ze dne 2. března 1995 sp. zn. Pl. ÚS
32/94 ve věci návrhu skupiny 54 poslanců Poslanecké sněmovny Parlamentu České
republiky na zrušení položky 64, druhá alinea přílohy č. 1 k zákonu č. 298/1990
Sb., o úpravě některých majetkových vztahů řeholních řádů a kongregací a
arcibiskupství olomouckého.
I. Výrok
Návrh se odmítá.
II. Odůvodnění
Návrhem podepsaným 54 poslanci Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR se domáhala
tato skupina poslanců zrušení ustanovení položky 64, druhá alinea přílohy č. 1
zákona č. 298/1990 Sb., kterým byla za vlastnictví Řádu svaté Voršily Římské
unie prohlášena budova č. p. 1435 se stavební plochou 944/2 a pozemky č. k. 944/1
stavební plocha, 944/3 ostatní plocha a 944/4 stavební plocha, pro jeho rozpor
s čl. 1, čl. 2 odst. 3 a 4, čl. 9 odst. 2 Ústavy ČR a čl. 2 odst. 2 a 3 a čl.
11 odst. 1 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"). Na
odůvodnění svého návrhu poslanci uvedli, že pokud se ustanovením přílohy
restituují nemovitosti náležející České republice ve prospěch Řádu svaté
Voršily Římské unie, je toto ustanovení v rozporu jak se skutkovým stavem, tak
s ústavním pořádkem a právním řádem České republiky. Ohledně skutkového stavu
poslanci poukázali na trhovou smlouvu z 22. 12. 1931, kterou Československý
stát od Konventu řádu Voršilek v Praze dům č. p. 1435 se stavební parcelou č.
212/4 a stavební parcelou č. 212/1 koupil, aby posléze v roce 1936 byl dům zbořen
a pozemky zůstaly i nadále ve vlastnictví státu, přičemž na parcele č. 212/1
byl opět postaven dům č. p. 1435. Dále bylo konstatováno, že Národní divadlo je
kulturní památkou, a to podle zák. č. 22/1958 Sb., ve spojení s usnesením vlády
č. 251/1962 Sb. V této souvislosti s poukazem na později vydaný zákon č.
87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, zdůraznili nutnost postupovat,
pokud jde o národní kulturní památky, zvláště obezřetně, jak je konkrétně
upraveno v § 8 zákona č. 87/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Z hlediska
ústavnosti napadené části přílohy č. 1 zák. č. 298/1990 Sb. pak navrhovatelé
předeslali, že zákonodárce zvolil dva způsoby nápravy křivd z doby nesvobody,
přičemž při prvém způsobu definoval předmět restitucí, subjekty práv (oprávněné
osoby) a povinnosti (povinné osoby), zatímco pokud jde o druhý způsob, použil
výčtovou metodu, spočívající v tom, že určeným právnickým osobám ex lege byla
restituována jejich vlastnická práva. Dále uvedli, že tato posléze uvedená
metoda byla použita právě v případě zák. č. 298/1990 Sb. Přitom při výčtové
metodě vycházel zákonodárce z presumpce oprávněnosti restitučních nároků, což
však podle navrhovatelů v žádném případě nemůže znamenat vnucené obnovení
vlastnických práv, neboť by šlo o neplatný právní akt - zákon. Současně
navrhovatelé konstatovali, že zákonodárce předvídal spory při použití této
výčtové metody, a proto v rámci právní úpravy toto výslovně řešil v tom smyslu,
že spory svěřil obecným soudům. Mimo shora uvedené se v návrhu uvádí, že obecné
soudy, a to konkrétně Obvodní soud pro Prahu 1, se věcí zabýval pod sp. zn. 16
C 623/93, přičemž zamítl žalobu, podanou Českou republikou, na určení, že
vlastníkem stavby, označené jako č. p. 1435, je Česká republika, když shledal,
že postup státu byl výkonem práva vlastníka podle čl. 11 odst. 1 Listiny a když
neshledal, že by tu byl rozpor zák. č. 298/1990 Sb. s čl. 11 odst. 1 Listiny. V
návaznosti na rozhodnutí Obvodního soudu pro Prahu 1 je navrhovateli
zpochybňován právní závěr o tom, že jde vždy o tentýž subjekt, protože se v
písemných podkladech vyskytuje ke spornému případu osm názvů, obsahujících
jméno svaté Voršily. Dále se v návrhu z hlediska právního namítá, že Řád svaté
Voršily Římské unie nebyl a není právnickou osobou podle českého práva, a proto
ani nemohl získat nemovitý majetek. Konečně bylo navrhovateli poukázáno na
skutečnost, že nemovitosti nebyly Řádu svaté Voršily odňaty v padesátých
letech. Zcela na závěr se v návrhu uvádí a zdůrazňuje s odkazem na judikaturu
Ústavního soudu, že v pojetí ústavního státu není právo a spravedlnost
předmětem volné dispozice zákonodárce, ale naopak, že zákonodárce je vázán
určitými základními hodnotami a současně se od něj žádá, aby dodržoval principy
legislativní techniky a zásady jasnosti a určitosti zákona, které představují
součást principu právní jistoty a tudíž právního státu. Zákonodárce sám je
vázán čl. 11 odst. 4 Listiny a nemůže proto prohlásit nemovitý majetek, který
je v vlastnictví státu, za vlastnictví kterékoliv jiné existující právnické nebo
fyzické osoby, ledaže by šlo o vyvlastnění za náhradu a nebo ve veřejném zájmu.
Státní moc je povinna poskytovat stejnou ochranu jak soukromému, tak státnímu
vlastnictví a zákonodárce, tak jako kterýkoliv jiný státní orgán, je povinen
hospodařit s péčí řádného hospodáře a na rozdíl od fyzických osob není oprávněn
činit, co zákon výslovně nezakazuje (čl. 2 odst. 3 Listiny per exceptionem, čl.
2 odst. 3 Ústavy).
Poslanecká sněmovna, jíž byl návrh skupiny poslanců doručen, podáním svého
předsedy se vyjádřila v tom smyslu, že se skutečně u Obvodního soudu pro Prahu
1 vede spor ohledně předmětných nemovitostí, přičemž v odůvodnění rozsudku,
kterým byl zamítnut návrh, podaný Českou republikou - Ministerstvem financí, se
uvádí, že československý stát naložil s nemovitostmi legitimním způsobem, když
tento majetek převedl ve prospěch Řádu sv. Voršily Římské unie a navíc se
shledává, že takový postup je výkonem práva vlastníka podle čl. 11 odst. 1
Listiny. Dále ve svém vyjádření vyslovila Poslanecká sněmovna názor, že změna
stávající právní úpravy je možná opět pouze novou právní úpravou. V závěru
vyjádření se uvádí, že zákon byl nejen schválen potřebnou většinou poslanců
Federálního shromáždění, ale také podepsán příslušnými ústavními činiteli a
následně řádně vyhlášen s tím, že za tohoto stavu má Poslanecká sněmovna za to,
že přijatý zákon je v souladu s Ústavou České republiky, ústavním pořádkem
České republiky a naším právním řádem a je věcí Ústavního soudu, aby posoudil
jeho ústavnost a vydal příslušné rozhodnutí.
Ústavní soud přezkoumal návrh navrhovatele, jakož i příslušnou právní úpravu a
dospěl k závěru, že napadená právní úprava, obsažená v položce 64, druhá alinea
přílohy č. 1 zák. č. 298/1990 Sb., pod heslem Řád svaté Voršily Římské unie a
znějící:
"č. p. 1435 budova se stavební plochou 944/2
pozemky č. k. 944/1 stavební plocha, 944/3 ostatní plocha,
944/4 stavební plocha
Vlastník: Čs. stát - Národní divadlo
Uživatel: jako vlastník
Zapsáno u SG Praha-město na LV č. 341 pro obec Praha a k. ú. Nové Město"
sama o sobě protiústavní není. Jiná věc je, že v návaznosti na konkrétní
skutková zjištění o tom, že majetek v příloze pod napadenou položkou uvedený
není majetkem protiústavně odňatým v padesátých letech řeholním řádům a
kongregacím, se jeví "problematickým" nabytí vlastnictví takového
majetku podle předpisu usilujícího o nápravu křivd způsobených právě v
padesátých letech. Vyřešení této otázky a stejně tak i otázky právní
subjektivity v příloze k zák. č. 298/1990 Sb. uvedených osob, jakožto osob
oprávněných podle restitučních předpisů, včetně otázky totožnosti právních
subjektů, však spadá do oblasti nalézání práva a jeho aplikace obecnými soudy,
jak to ostatně zákonodárce v § 3 zák. č. 298/1990 Sb. výslovně zakotvil, vědom
si možných nesrovnalostí při zvolené technice normotvorby. Jinými slovy,
Ústavní soud nemůže nahrazovat dnes již čtyřstupňovou soustavu obecných soudů a
poskytovat soudní ochranu bez dalšího. Jestliže tedy zákonodárce sám zjevně
vycházel z toho, že v některých případech prohlášení té či oné právnické osoby,
učiněné podle § 1 zák. č. 298/1990 Sb., může být sporné a právě proto upravil v
§ 3 zák. č. 298/1990 Sb. soudní ochranu, resp. právo na zjištění skutečného
stavu věci, je návrh skupiny 54 poslanců zjevně neopodstatněný, a proto byl
podle ustanovení § 43 odst. 1 písm. c) zák. č. 182/1993 Sb. odmítnut.