Zpracováno z právního informačního systému
LEGSYS(r) Galaxy.
(c) Ústav státu a práva AV ČR
Publikované ve Sb. n. a u. ÚS, svazek 6, pod č. 33, str. 607
I. Výrok
Návrh se odmítá.
II. Odůvodnění
Podle
čl. 83 Ústavy České republiky je Ústavní soud soudním orgánem ochrany
ústavnosti. Nezabývá se případným porušením běžných práv fyzických nebo
právnických osob chráněných např. občanským soudním řádem, pokud takové porušení
současně neznamená porušení základního práva nebo svobody, zaručených ústavním
zákonem či mezinárodní smlouvou podle čl. 10 Ústavy. Ústavní soud se však
přesvědčuje o tom, zda v řízení před soudy nebyly porušeny především
ústavní procesní principy, zejména pak tzv. právo na spravedlivý proces ve
smyslu čl. 36 odst. 1 a 2, čl. 38 odst. 2 Listiny a čl. 6 odst. 1
Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod, případně průkazně
jiná ustanovení Ústavy či obou zmíněných dokumentů.
Soudce
zpravodaj vyšel z obsahu ústavní stížnosti ze dne 16. 8. 1996 a vzal
v úvahu rozsudek Okresního soudu v Domažlicích ze dne 31. 1. 1995 sp.
zn. 3 C 262/94, rozsudek Krajského soudu v Plzni ze dne 3. 5. 1995 sp. zn.
14 Co 175/95, rozsudek Nejvyššího soudu ČR ze dne 29. 5. 1996 sp. zn. 3 Cdon
647/96 a rozsudek Krajského soudu v Plzni ze dne 13. 8. 1996 sp. zn.
11 Co 452/96. Neshledal přitom, že by rozhodnutími uvedených soudů bylo
zasaženo do základních práv a svobod stěžovatele, jak jsou zaručena ústavním
zákonem nebo mezinárodní smlouvou podle čl. 10 Ústavy.
Pokud
stěžovatel namítá porušení čl. 36 odst. 1 a 2 Listiny, sám správně uvádí,
že jde o záruku zákonnosti postupu. Podle citovaného ustanovení se každý
může domáhat svého práva stanoveným postupem, ovšem jak v souladu
s čl. 36 odst. 4 Listiny, tak i podle čl. 90 Ústavy je způsob
uplatňování subjektivního práva upraven zákonem,. Rozsah práva na spravedlivý
proces, jak vyplývá z čl. 36 odst. 1 a z dalších ustanovení
Listiny i z čl. 6 odst. 1 citované Úmluvy, není možné vykládat tak,
jako by byl stěžovateli garantován úspěch v řízení. Právo na spravedlivý
proces neznamená, že je jednotlivci zaručováno přímo a bezprostředně právo
na rozhodnutí, podle jeho názoru odpovídající skutečným hmotněprávním poměrům,
ale je mu zajišťováno právo na spravedlivé občanské soudní řízení, v němž
se uplatňují všechny zásady správného soudního rozhodování podle zákona
a v souladu s ústavními principy. V tomto smyslu nelze postupu
soudů nesprávný přístup vytknout.
Pokud
jde o namítané porušení vlastnického práva podle čl. 11 odst. 1 a 4
Listiny, je třeba konstatovat - jako již v řadě předchozích rozhodnutí
Ústavního soudu - že čl. 11 Listiny chrání toliko vlastnické právo skutečné,
již existující, a nikoliv takové, jehož povaha je sporná.
Soudce
zpravodaj však musel konstatovat, že zúčastněné soudy vycházely správně
z platných zákonů, které upravují restituci majetku, kterého se stát
neoprávněně zmocnil, a které stanoví i rozsah, v němž náprava
křivd způsobených protiprávním odnětím majetku bude provedena. Zákon č.
403/1990 Sb., jakož i zákon č. 87/1991 Sb. či zákon č. 229/1991 Sb., které
upravují zmírnění následků některých majetkových křivd, k nimž došlo vůči
vlastníkům majetku v období let 1948 až 1989, jsou speciálními zákony
restitučními. Pokud pak tyto zákony vyloučily řády a kongregace
z okruhu oprávněných osob, jejichž majetek získal stát buď na základě
neplatného právního úkonu či bez jakéhokoliv důvodu, resp. pokud stanovily, že
majetek, jehož původním vlastníkem byly církve, náboženské společnosti, řády
a kongregace, nelze převádět do vlastnictví, tedy restituovat, jiným
osobám do přijetí zákonů o tomto majetku, postupovaly soudy oprávněně
v souladu se speciálními předpisy pro vydání protiprávně odňatého církevního
majetku, jímž je zákon č. 298/1990 Sb., o úpravě některých majetkových
vztahů řeholních řádů a kongregací a arcibiskupství olomouckého,
a zákon č. 338/1991 Sb. jej měnící a doplňující.
Co
se týče namítaného porušení čl. 37 odst. 3 Listiny, stěžovatel nespecifikuje,
v čem ho spatřuje, a ani argumentace porušení čl. 38 Listiny není
žádnými důvody podložena. Ze všech výše uvedených důvodů soudce zpravodaj musel
konstatovat, že návrh je zjevně neopodstatněný.
Soudce
zpravodaj proto mimo ústní jednání bez přítomnosti účastníků usnesením podle §
43 odst. 1 písm. c) zákona č. 182/1993 Sb. ČR, o Ústavním soudu, návrh
odmítl.