Zpracováno s využitím právní
databáze ASPI
(Publikováno ve Sb. n. a u. ÚS, svazek 5,
č. 8, od str.569)
8
Usnesení
Ústavního soudu České
republiky
ze dne 11. června 1996
sp.
zn. II. ÚS
54/96
"K oddělení moci zákonodárné od moci
soudní"
ve věci ústavní
stížnosti P. L. proti rozhodnutím správních orgánů o civilní službě
spojené s návrhem na zrušení ustanovení zákona o civilní službě
I. Výrok
Ústavní stížnost se odmítá.
II. Odůvodnění
Navrhovatel se svým
návrhem domáhal spolu s ústavní stížností proti rozhodnutí Okresního úřadu v
Opavě sp. zn. 944/95-696-ZO-CS ze dne
19. 12. 1995, ve spojení s rozhodnutím Ministerstva práce a sociálních věcí sp.
zn. 33-603/443/96 ze dne 24. 1. 1996,
zrušení § 11 odst. 1 zák. č. 18/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů, ve slovech "a Slovenské Federativní" a "před účinností zákona č. 73/1990 Sb., o civilní
službě" a § 11 odst. 2 cit. zák. ve slovech "před účinností
zákona č. 73/1990 Sb., o
civilní službě" a
"vojenské základní (náhradní)".
V odůvodnění
svého návrhu s
odkazem na čl.
1 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"), podle
něhož jsou lidé rovni v právech, čl. 3 odst. 1 Listiny,
podle něhož se základní práva
a svobody zaručují
všem bez rozdílu
víry a náboženství, čl.
4 odst. 1
Listiny, podle něhož
mohou být povinnosti ukládány toliko při zachování základních práv a svobod a čl. 40 odst.
5 Listiny, podle něhož nikdo nemůže být trestně stíhán za čin, pro
který byl již pravomocně odsouzen,
navrhovatel uvedl, že z důvodů svědomí
a náboženského přesvědčení neuposlechl povolávací příkaz k výkonu civilní služby, za což byl
rozsudkem Okresního soudu v Opavě
ze dne 15. 11. 1994 sp. zn. 2 T 88/94 potvrzeným rozsudkem Krajského
soudu v Ostravě ze dne 27. 1. 1995 sp. zn. 3
To 467/94 dle ustanovení § 272a
tr. zák. odsouzen k podmíněnému
trestu odnětí svobody. Dne 7. 12.
1995 pak požádal Okresní úřad v
Opavě o odklad civilní služby podle § 4
odst. 1 zákona č. 18/1992 Sb., o
civilní službě, v pozdějším znění (dále
jen "zák. č.
18/1992 Sb."), s
tím, že civilní službu nemůže vykonávat, přitom
za její trvalé
odepření byl již
jednou potrestán, takže s ohledem na nález Ústavního soudu ČR ze dne 18. 9.
1995 nemůže být potrestán znovu. Tato
žádost o odklad byla rozhodnutím
Okresního úřadu v Opavě ze dne 19. 12. 1995 sp. zn. 944/95-696-ZO-CS
zamítnuta a rovněž
Ministerstvo práce a sociálních věcí
rozhodnutím ze dne
24. 1. 1996
sp. zn. 33-603/443/96 odvolání zamítlo a potvrdilo původní
rozhodnutí s odůvodněním, že Okresní
úřad v Opavě postupoval v souladu s ustanovením § 4 odst. 4 zák. č. 18/1992 Sb. Stěžovatel tvrdí, že se tak
dostal do situace,
kdy mu na jedné straně může být povolávacím příkazem
uložena povinnost výkonu
civilní služby, avšak na straně druhé za neuposlechnutí nového příkazu nemůže být s ohledem na nález Ústavního soudu znovu trestán, neboť by byla porušena zásada "ne bis
in idem". Dále
stěžovatel uvedl, že požádal o odklad civilní služby, ačkoliv mu ve
skutečnosti nešlo o odklad, ale o zproštění nebo prominutí civilní služby, což však současná právní úprava vylučuje. Přitom prominutí civilní služby by u něj v téže situaci bylo možné, kdyby odmítl povinnou (tehdy jen vojenskou) službu před účinností zákona
č. 73/1990 Sb. Dle stěžovatele touto
právní úpravou dochází k nerovnosti
občanů před zákonem, neboť osoba,
která odmítla z
důvodu svědomí či náboženského přesvědčení povinnou službu před účinností zákona č. 73/1990 Sb.,
je zvýhodněna oproti
osobám, které odmítly tuto službu z téhož
důvodu později. Z posledně uvedených důvodů pak navrhl i zrušení části
ustanovení § 11 odst. 1 a 2 zák. č. 18/1992 Sb.
Dle ustanovení § 4
odst. 1 zák. č. 18/1992 Sb. občanům lze na jejich žádost z důvodů zdravotních,
rodinných, sociálních a jiných zvláštního
zřetele hodných povolit
odklad nebo přerušení výkonu civilní služby.
Dle ustanovení § 4 dost.
4 uvedeného zákona příslušný
úřad povoluje odklad
nebo přerušení výkonu civilní služby tak, aby její výkon občan nastoupil nejpozději
v roce, v němž dovrší 25 let
věku, a jde-li o studující
vysokých škol, po ukončení studia, nejpozději však do roku, v němž dovrší 30 let věku, pokud povinnost k
jejímu výkonu nevznikla později.
Protože ze
shora citovaného ustanovení
jasně plyne, že odložení
výkonu civilní služby
je pojmově spojeno
s důvody dočasného charakteru
a přitom navrhovateli, jak sám
uvádí, jde o zproštění nebo prominutí civilní
služby, tedy o opatření trvalého charakteru, nezbylo, než návrh,
směřující oproti rozhodnutí Okresního úřadu
v Opavě ze
dne 19. 12.
1995 sp. zn. 944/985-696-ZO-CS, ve spojení s rozhodnutím Ministerstva práce a sociálních věcí ze dne
ě4. 1. 1996 sp. zn. 33-603/443/96, vydanému dle § 4 zák.
č. 18/1992 Sb.
a majícímu proto pouze dočasný charakter, jako
zjevně neopodstatněný odmítnout.
K námitce neexistence výslovné právní úpravy ohledně trvalého
zániku civilní služby za situace, kdy došlo již k pravomocnému odsouzení za její nenastoupení v
rámci trestního řízení,
jejíž nezbytnost jasně plyne z
rozhodnutí Ústavního soudu IV. ÚS
81/95, Ústavní soud uvádí, a to
s odkazem na svoje pravomoci, uvedené v
čl. 87 Ústavy a princip dělby moci, taktéž zakotvený v Ústavě, že mu nepřísluší svým
rozhodnutím nahrazovat zákonodárce, resp. že nemá zákonodárných pravomocí, které přísluší Parlamentu. Jinými slovy, jestliže návrh
navrhovatele je pokusem
docílit rozhodnutím Ústavního
soudu stavu, jako by tu navrhovatelem
postrádaná právní úprava již byla,
je jeho návrh
i z tohoto pohledu zjevně neopodstatněný. Z uvedených důvodů
byl návrh navrhovatele dle ustanovení
§ 43 odst. 1 písm. c) zák. č. 182/1993
Sb., o Ústavním soudu, odmítnut.
Pokud se
navrhovatel spolu s
ústavní stížností domáhal zrušení části ustanovení § 11 odst. 1 a odst. 2
zák. č. 18/1992 Sb., je třeba
uvést, že takový postup by byl
možný pouze tehdy, pokud by Ústavní
soud ústavní stížnosti přijal. Ústavní
soud však tuto ústavní stížnost z důvodů
výše uvedených odmítl. Navíc návrh na
zrušení části citovaných
ustanovení nesplňuje ani
podmínku upravenou v § 74 zák. č.
182/1993 Sb., o Ústavním soudu, totiž že napadené ustanovení
§ 11 zák. č. 18/1992
Sb. bylo také v napadených rozhodnutích uplatněno,
resp. aplikováno.