Usnesení Ústavního soudu ze dne 6. března 2008, sp.
zn. II.ÚS 331/06. Ke zvláštnímu právu zachovávat povinnost
mlčenlivosti duchovními církví a náboženských společností.
Ústavní soud rozhodl v senátě složeném z
předsedy senátu Jiřího Nykodýma a soudců Stanislava Balíka a Dagmar Lastovecké
o ústavní stížnosti stěžovatelky: Náboženská společnost Svědkové Jehovovi, se
sídlem Bryksova 939/37, Praha 9, zast.
JUDr. Lubomírem Müllerem, advokátem se sídlem Praha 5, Symfonická 1496/9, proti
rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 28.
2. 2006 č. j. 5 As 25/2005-63, za
účasti Nejvyššího správního soudu jako účastníka řízení a Ministerstva kultury
jako vedlejšího účastníka řízení, takto:
Ústavní stížnost se odmítá.
Odůvodnění:
Ústavní stížností, doručenou Ústavnímu
soudu dne 31. 5. 2006, která splňuje formální náležitosti stanovené zákonem č.
182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
"zákon o Ústavním soudu"), se stěžovatelka domáhá zrušení v záhlaví
uvedeného rozsudku Nejvyššího správního soudu. Tvrdí, že jím byla porušena její
základní práva, a to právo na rovnost podle čl. 3 odst. 1 Listiny základních
práv a svobod (dále jen "Listina"), právo na náboženskou svobodu
podle čl. 15 odst. 1 Listiny, čl. 18 Všeobecné deklarace lidských práv, čl. 18
odst. 1 Mezinárodního paktu o občanských a politických právech a čl. 9 odst. 1,
2 ve vztahu k čl. 14 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod, právo
na zachovávání obřadu podle čl. 16 odst. 1 Listiny, právo na správu svých
záležitostí podle čl. 16 odst. 2 Listiny a právo na přijetí účinného opatření
pro svobodný výkon kultu podle čl. 4 odst. 1 a čl. 6 písm. a) Deklarace o
odstranění všech forem nesnášenlivosti a diskriminace založených na náboženství
či víře.
Z obsahu spisu Městského soudu v Praze
sp. zn. 6 Ca 172/2003, který si Ústavní soud vyžádal, bylo zjištěno
následující:
Stěžovatelka se žalobou domáhala zrušení
rozhodnutí ministra kultury ze dne 25. 6. 2003 č. j. 4499/2003, kterým byl
zamítnut její rozklad proti rozhodnutí Ministerstva kultury, jímž nebylo
stěžovatelce přiznáno oprávnění k výkonu zvláštního práva zachovávat povinnost
mlčenlivosti duchovními v souvislosti s výkonem zpovědního tajemství nebo s
výkonem práva obdobného zpovědnímu tajemství. Městský soud v Praze rozsudkem ze
dne 29. 10. 2004 č. j. 6 Ca 172/2003-22 žalobu podle § 78 odst. 7 s. ř. s. jako
nedůvodnou zamítl. O kasační stížnosti stěžovatelky rozhodl Nejvyšší správní
soud rozsudkem ze dne 28. 2. 2006 č. j. 5 As 25/2005-63 tak, že tuto stížnost
podle § 110 odst. 1 s. ř. s. zamítl. Dospěl ke stejnému závěru jako městský
soud i správní orgány, že stěžovatelka nemá duchovní ve smyslu ustanovení § 7
odst. 1 písm. f) zákona č. 3/2002 Sb., o svobodě náboženského vyzvání a
postavení církví a náboženských společností a o změně některých zákonů (dále
jen "zákon č. 3/2002 Sb.), a nelze jí tudíž přiznat oprávnění k výkonu
požadovaného zvláštního práva. Postavení osob odpovědných za vedení sboru a
projednávání záležitostí, které podle stěžovatelky je třeba považovat za osoby
postavené na úroveň duchovním, nelze podle jeho názoru ztotožňovat s postavením
duchovních v církvích a náboženských společnostech, tedy s osobami, na které se
vztahuje povinnost mlčenlivosti duchovními v souvislosti s výkonem zpovědního
tajemství nebo s výkonem práva obdobného
zpovědnímu tajemství. Duchovní ve smyslu uvedeného zákona si musí
stěžovatelka jako registrovaná náboženská společnost ustanovit sama, nezávisle
na státních orgánech.
V ústavní stížnosti stěžovatelka obecným
soudům i správním orgánům vytýká, že
provedly výklad jejího učení v rozporu s výkladem, jak jej učinil
statutární orgán stěžovatelky na podkladě určitých biblických pasáží a
vnitřních předpisů stěžovatelky. Sama provádí výklad ustanovení § 7 odst. 1
písm. f) zákona č. 3/2002 Sb. a pojmu "duchovenská činnost" a
poukazuje na to, že výklad jejího učení náleží výlučně jejímu statutárnímu
orgánu. Uvádí, že práva mlčenlivosti se nedomáhá pro všechny své členy, nýbrž
pouze pro poměrně malý okruh svých členů, a to "starších" neboli
"dozorců". Poukazuje na to, že v jejím Základním dokumentu je
uvedeno, že nemá třídu duchovních a že v každém sboru je rada starších, která
se ujímá vedení ve sborové činnosti a vykonává pastýřskou práci.
"Starší" nemají postavení duchovních v teologickém smyslu, v
organizačně právním smyslu však jde o muže, kteří vykonávají duchovní nebo
pastýřskou péči o sbory. Proto je lze právem označit za osoby vykonávající
duchovenskou činnost. Jednotliví svědkové Jehovovi by tedy měli mít jistotu, že
pokud se "starším" svěří se svými osobními problémy, bude jejich
záležitost pokládána za důvěrnou a "starší" budou vázáni povinností
mlčenlivosti ve stejném rozsahu jako duchovní. Upozorňuje dále na to, že sama
není oprávněna pragmaticky měnit svůj "Základní dokument" podle
návrhů státních orgánů, když takový výklad není v souladu s jejím učením. Podle
ní pojem "duchovního" užívaný v ustanovení § 7 odst. 1 písm. f)
zákona č. 3/2002 Sb. lze legislativně chápat extenzivně jako "osobu
vykonávající duchovenskou činnost" ve smyslu § 8 dřívějšího zákona č.
308/1991 Sb.
K ústavní stížnosti se vyjádřil účastník
řízení Nejvyšší správní soud a vedlejší účastník řízení Ministerstvo kultury
České republiky.
Nejvyšší správní soud vyjádřil přesvědčení,
že dotčené ustanovení § 7 odst. 1 písm. f) zákona č. 3/2002 Sb. aplikoval
ústavně konformním způsobem. V žádném případě přitom stěžovatelce řešení
úpravou jejího Základního dokumentu nenavrhoval, ale vycházel z čl. 16 odst. 2
Listiny, který byl převzat do ustanovení § 4 odst. 3 zákona č. 3/2002 Sb. Má za
to, že svým rozhodnutím neporušil tvrzená práva stěžovatelky a navrhuje, aby
byla její ústavní stížnost zamítnuta.
Ministerstvo kultury ve svém podrobném
vyjádření k jednotlivým bodům ústavní stížnosti v podstatě uvedlo, že výklad
ustanovení § 7 odst. 1 písm. f) zákona č. 3/2002 Sb. provedený stěžovatelkou
není výkladem jazykovým, ale pokusem změnit text daného ustanovení zákona.
Podle jejího výkladu by se povinnost zachovávat mlčenlivost nevztahovala na
fyzické osoby - duchovní - ale na církev či náboženskou společnost, tedy na
právnickou osobu. Vycházeje z registrovaného Základního dokumentu stěžovatelky,
okruh osob, které by za náboženskou společnost dané právo vykonávaly, by mohl
zahrnovat dokonce i všechny její věřící. Upozornilo na to, že mezi
"zvláštní práva" bylo zahrnuto v ustanovení § 7 odst. 1 písm. f)
zákona č. 3/2002 Sb. i oprávnění k výkonu "zachování mlčenlivosti
duchovními". S ohledem na nutnost zabránit spekulativnímu využívání tohoto
zvláštního práva bylo toto ustanovení vztaženo nejen pouze na duchovní, ale
současně byly stanoveny i další podmínky. Ministerstvo je přesvědčeno, že
rozhodnutím státních orgánů nebyla ohrožena náboženská svoboda stěžovatelky ani
právo na správu jejích záležitostí či jiné ústavní právo; proto navrhuje
ústavní stížnost zamítnout.
Stěžovatelka v replice na podaná
vyjádření nad rámec argumentace v ústavní stížnosti uvedla, že na rozdíl od
názoru ministerstva má za to, že uznání práva mlčenlivosti úzce souvisí s
náboženskou svobodou, a že právo mlčenlivosti se vztahuje jak k fyzickým osobám
tak osobám právnickým. Upozorňuje, že se nedomáhá "absolutního" práva
mlčenlivosti, ale práva mlčenlivosti
pouze pro ty, kteří jsou "staršími" a v mezích, které jsou přiznány
jiným srovnatelným subjektům. Na podané ústavní stížnosti setrvává a rozšiřuje
ji o porušení čl. 37 odst. 1 Listiny.
Ústavní stížnost je zjevně
neopodstatněná. Stěžovatelka v ní polemizuje s právními závěry správních orgánů
a soudů a tvrdí, že ustanovení § 7 odst. 1 písm. f) zákona č. 3/2002 Sb. bylo
vyloženo nesprávně. Přitom opakuje stejné argumenty, které již uplatnila v
řízení před obecnými soudy.
Jak známo, Ústavní soud není vrcholem
soustavy obecných soudů, a proto není oprávněn zasahovat do jejich jurisdikční
činnosti a nemůže na sebe atrahovat právo přezkumného dohledu. To však platí
jen potud, pokud soudy nebo správní orgány ve své činnosti postupují v souladu
s hlavou pátou Listiny. Z těchto důvodů ani skutečnost, že správní orgány a obecné
soudy vysloví právní názor (resp. vyloží zákon), s nímž se stěžovatel
neztotožňuje, nezakládá sama o sobě důvod k ústavní stížnosti.
Pro posouzení, zda stěžovatelka mohla
získat oprávnění k výkonu zvláštního práva zachovávat povinnost mlčenlivosti
duchovními v souvislosti s výkonem zpovědního tajemství nebo s výkonem práva
obdobného zpovědnímu tajemství podle ustanovení § 7 odst. 1 písm. f) zákona č.
3/2002 Sb., je stěžejní otázkou, zda má duchovní ve smyslu uvedeného zákona.
Ústavní soud se proto zaměřil na
posouzení, zda se správní soudy s touto základní otázkou, tedy zda stěžovatelka
coby náboženská společnost má osoby s postavením duchovních, ústavně konformním
způsobem vypořádaly. Lze totiž přisvědčit názoru stěžovatelky, že rozlišování
založené pouze na tom, jaký výraz používají církve a náboženské společnosti pro
osoby pověřené duchovní péčí, by bylo bezdůvodnou diskriminací, která je v
rozporu s rovným postavením všech církví a náboženských společností.
Z odůvodnění rozsudku Městského soudu v Praze
vyplývá, že se soud uvedenou otázkou velmi podrobně zabýval, svoje argumenty
dostatečně odůvodnil a opřel je o příslušná ustanovení zákona č. 3/2002 Sb. i
dřívějšího zákona č. 308/1991 Sb. Jeho právním závěrům, stejně jako závěrům
Nejvyššího správního soudu, který se s postupem prvostupňového soudu ztotožnil
a rovněž se vypořádal se všemi podstatnými námitkami uplatněnými v kasační
stížnosti, nelze z ústavního hlediska cokoli vytknout.
Správní soudy postupovaly konformně, pokud vyšly z
účelu a smyslu institutu povinnosti
mlčenlivosti duchovních (tedy osob, na které se tato povinnost v souvislosti s
výkonem zpovědního tajemství nebo s výkonem práva obdobného vztahuje) a jeho
promítnutí do právního řádu ( předpisů trestních, správních aj.) a dovodily, že
tento institut je omezen na osoby, které v příslušné církvi nebo náboženské
společnosti představují jasně identifikovatelnou a definovanou skupinu zřetelně
vymezenou oproti ostatním členům jednak v registrovaném základním dokumentu
podle zákona č. 3/2002 Sb., a zpravidla také ve vnitřních předpisech církve
nebo náboženské společnosti, a která je takto vnímána i třetími osobami, orgány
činnými v trestním řízení, správními orgány apod. Informovanost třetích osob o
registrovaných subjektech, která může být podstatná i pro účely zjištění, zda
určitá osoba má či nemá právo zachovat mlčenlivost o určitých skutečnostech, je
mj. zajištěna veřejnou informací o tom, jak může dojít k ustavení nebo odvolání
duchovního (podle § 10 odst. 3 písm. g) zákona č. 3/2002 Sb. musí být v
základním dokumentu církve nebo náboženské společnosti, který je součástí
veřejné části Rejstříku registrovaných církví a náboženských společností,
uveden způsob ustavování a odvolávání duchovních). Tyto údaje ovšem, jak vyplývá z obsahu vyžádaného
spisového materiálu, nelze ze základního dokumentu stěžovatelky zjistit a ani
jinak nelze jasně identifikovat osoby, které by měly postavení obdobné
"duchovním". Pokud tedy nejsou osoby, o nichž stěžovatelka tvrdí, že
vykonávají duchovní činnost, transparentně uvedeny a nadány tímto právem v
jejích oficiálních dokumentech, nemohou být duchovními ve smyslu zákona č.
3/2002 Sb. Příslušné správní orgány
proto nepochybily, když dospěly k závěru, že stěžovatelka nemá zvláštní skupinu
členů v postavení obdobném duchovním, a z tohoto důvodu jí nepřiznaly oprávnění
k výkonu žádaného zvláštního práva. Pokud by za tohoto stavu návrhu
stěžovatelky vyhověly, musely by samy
posuzovat, které osoby v náboženské společnosti skutečně činnost duchovních
vykonávají, a tím by nepřípustně zasáhly do práva stěžovatelky na správu svých
záležitostí dle čl. 16 odst. 2 Listiny.
Ústavní soud nemůže přisvědčit námitce
stěžovatelky, že správní orgány a soudy provedly výklad jejího učení v rozporu
výkladem, jak jej učinil její statutární orgán. Z obsahu dotčených rozhodnutí
nevyplývá, že by státní orgány v souvislosti s řešením dané problematiky
vykládaly učení stěžovatelky. Pouze zjišťovaly, zda splňuje podmínky stanovené
zákonem pro udělení oprávnění k výkonu zvláštního práva zachovávat povinnost
mlčenlivosti duchovními. V tom, že provedly jiný výklad ustanovení § 7 odst. 1
písm. f) zákona č. 3/2002 Sb. než nabízí stěžovatelka, nelze spatřovat porušení
jejích základních práv. Především Nejvyššímu správnímu soudu jako vrcholnému orgánu
ve věcech patřících do pravomoci soudů ve správním soudnictví náleží zajišťovat
jednotu a zákonnost rozhodování a v rámci tohoto oprávnění činit výklad
podústavního práva. Protože jeho postup nevykazuje znaky protiústavnosti,
Ústavnímu soudu nepřísluší do něj zasahovat.
Pro úplnost Ústavní soud uvádí, že zákon
č. 3/2002 Sb. byl jako celek podroben ústavnímu přezkumu. I když Ústavní soud
nálezem ze dne 27. 11. 2002 sp. zn. Pl. ÚS 6/02 některá jeho ustanovení
zrušil, neshledal, že by ústavní
stížností dotčená ustanovení byla v rozporu s ústavními zákony (viz sp. zn. Pl. ÚS 6/02).
Jak již bylo uvedeno výše, napadeným
rozhodnutím a řízením, jež předcházelo jeho vydání, nebyla porušena ústavní
práva stěžovatelky. I z důvodové zprávy k zákonu č. 3/2002 Sb. vyplývá, že
práva vyjmenovaná v ustanovení § 7 nejsou právy náboženské svobody, která jsou
dána Listinou. Proto jsou označena jako "zvláštní práva" a mohou je
využívat jen ty církve a náboženské společnosti, které splní podmínky pro
jejich udělení stanovené tímto zákonem. Neudělením požadovaného zvláštního
práva proto nemohlo být zasaženo do tvrzených ústavních práv.
Ústavnímu soudu proto nezbylo, než
ústavní stížnost podle ustanovení § 43 odst. 2 písm. a) zákona o Ústavním soudu
mimo ústní jednání, bez přítomnosti účastníků řízení odmítnout jako zjevně
neopodstatněnou.
Poučení: Proti usnesení Ústavního soudu není odvolání
přípustné.
V Brně dne 6. března 2008
Jiří Nykodým
předseda senátu