Vyhláška
č. 225/2009 Sb.
Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy,
kterou se mění vyhláška č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti
dlouhodobých záměrů, výročních zpráv a vlastního hodnocení školy
Schváleno: 10.07.2009 Rozesláno/platnost od:
16.07.2009 Účinnost od: 01.08.2009
Uveřejněno v č. 67/2009 Sbírky zákonů na straně
3055
Čl. I
Změna vyhlášky, kterou
se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních zpráv a vlastního
hodnocení školy
Vyhláška
č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních
zpráv a vlastního hodnocení školy, se mění takto:
1.
§ 1 včetně nadpisu zní:
„§ 1
Rámcová struktura a obsah dlouhodobého záměru
vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy
(1)
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy (dále jen „dlouhodobý
záměr“) stanovuje strategické směry rozvoje vzdělávání a vzdělávací soustavy
zejména z těchto základních hledisek:
a) celoživotní učení,
b) zlepšení kvality a efektivity systémů
vzdělávání a vzdělávací soustavy,
c) usnadnění rovného přístupu ke vzdělávání pro
všechny,
d) udržitelný rozvoj,
e) vzdělanostní úroveň obyvatelstva, demografie,
trh práce, zaměstnanost, sociální soudržnost.
(2)
Dlouhodobý záměr obsahuje vždy:
a) vyhodnocení dosaženého stavu a změn proti
předchozímu dlouhodobému záměru z hlediska obsahových a kvantitativních cílů,
prioritních úkolů a rozvojových programů,
b) strategické směry rozvoje vzdělávání a
vzdělávací soustavy a způsob jejich realizace a podpory v těchto oblastech:
1. cíle a obsah počátečního vzdělávání,
2. sledování a hodnocení kvality počátečního
vzdělávání,
3. vzdělávání dětí, žáků a studentů se
speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů nadaných,
4. úloha a podpora pedagogických pracovníků,
5. další vzdělávání v rámci celoživotního učení,
6. uplatnitelnost absolventů škol podle oborů
vzdělání na trhu práce,
7. základní umělecké vzdělávání,
8. jazykové a zájmové vzdělávání,
9. systém poradenských služeb,
10. spolupráce státních orgánů a územních
samosprávných celků s odborovými organizacemi, organizacemi zaměstnavatelů a
dalšími partnery při plnění úkolů ve vzdělávání,
c) kritéria rozvoje a optimalizace vzdělávací
soustavy a struktury budoucí vzdělávací nabídky se zaměřením na strukturu oborů
vzdělání, druhů škol a jejich kapacitu na základě předpokládaného
demografického vývoje a záměrů dalšího rozvoje,
d) ekonomickou část zahrnující zejména finanční
nároky na státní rozpočet a veřejné rozpočty, na rozvojové programy a další zdroje
financování, zejména fondy Evropské unie.
(3)
U každého strategického směru podle odstavce 2 písm. b) se uvádí analýza
současného stavu, je stanoven cíl a opatření vedoucí k jeho realizaci, návrh
rozvojových programů a projektů, včetně projektů realizovaných v rámci fondů
Evropské unie, účast v mezinárodních programech, včetně finančního zajištění.
(4)
Dlouhodobý záměr České republiky vychází z dokumentů vztahujících se ke
státnímu rozpočtu, regionálnímu rozvoji, zaměstnanosti, rozvoji lidských
zdrojů, sociálně ekonomickému rozvoji a udržitelnému rozvoji a ke společným
cílům evropských procesů ve vzdělávání přijatých vládou a z výročních zpráv
České školní inspekce.
(5)
Dlouhodobý záměr v kraji vychází z dlouhodobého záměru České republiky, regionálních
specifik rozvoje ekonomiky, trhu práce a společnosti ovlivňujících rozvoj
vzdělávání, stav a vývoj vzdělávací soustavy kraje a z dokumentů vztahujících
se k rozpočtu kraje.“.
2.
§ 2 se včetně nadpisu zrušuje.
3.
§ 3 včetně nadpisu zní:
„§ 3
Termíny předkládání a
zveřejňování dlouhodobých záměrů
(1)
Ministerstvo každý třetí kalendářní rok po předložení platného dlouhodobého
záměru České republiky ke schválení vládě tento záměr vyhodnotí a vyhodnocený,
upravený nebo doplněný podle aktuální situace jej do 31. října předloží krajům
ke stanovisku. Kraje zašlou ministerstvu svá stanoviska do 1. prosince.
Ministerstvo s přihlédnutím ke stanoviskům krajů dlouhodobý záměr České
republiky dopracuje a do 31. března následujícího kalendářního roku předloží
vládě ke schválení; zveřejní jej do 30 dnů od jeho schválení vládou.
(2)
Krajský úřad vyhodnotí dlouhodobý záměr v kraji tak, aby jej vyhodnocený,
upravený nebo doplněný podle aktuální situace v kalendářním roce, kdy byl
vládou schválen dlouhodobý záměr České republiky, do 31. října předložil
ministerstvu ke stanovisku. Ministerstvo zašle krajskému úřadu své stanovisko
do 15. prosince. Krajský úřad s přihlédnutím ke stanovisku ministerstva
dlouhodobý záměr v kraji dopracuje a do 31. března následujícího kalendářního
roku předloží zastupitelstvu ke schválení; zveřejní a zašle jej ministerstvu do
30 dnů po schválení části týkající se vzdělávání ve školách a školských
zařízeních, které zřizuje kraj, zastupitelstvem.“.
4.
V nadpisu § 4 se za slovo „struktura“ vkládají slova „a obsah“.
5.
V § 4 odst. 1 písmeno c) zní:
„c) hodnocení naplňování dlouhodobého záměru v
kraji, jeho cílů a opatření v uplynulém období, včetně hodnocení souladu s
dlouhodobým záměrem České republiky.“.
6.
§ 5 včetně poznámek pod čarou č. 1 až 3 zní:
„§ 5
(1)
Výroční zpráva v kraji zachycuje současný stav a vyhodnocení změn v porovnání
se stavem popsaným v předcházející výroční zprávě v těchto oblastech:
a) předškolní vzdělávání,
b) základní vzdělávání a povinná školní
docházka,
c) střední vzdělávání,
d) vyšší odborné vzdělávání,
e) vzdělávání dětí, žáků a studentů se
speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů nadaných,
f) základní umělecké, jazykové a zájmové
vzdělávání,
g) poradenské služby,
h) školská zařízení,
i) pracovníci ve školství,
j) další vzdělávání pedagogických pracovníků,
k) další vzdělávání v rámci celoživotního učení,
l) prevence sociálně patologických jevů, environmentální a multikulturní výchova, vzdělávání cizinců
a příslušníků národnostních menšin, výchova k udržitelnému rozvoji,
m) účast škol v rozvojových a mezinárodních
programech.
(2)
Ekonomická část výroční zprávy v kraji uvádí údaje za kalendářní rok, za který je
připravována, a nejméně za dva předcházející kalendářní roky a obsahuje vždy:
a) celkové výdaje na školy a školská zařízení
zřizované krajem podle jednotlivých druhů škol a školských zařízení v členění
na:
1. výdaje hrazené prostřednictvím krajských normativů1),
z toho mzdové nebo platové výdaje,
2. provozní výdaje,
3. investiční výdaje,
4. výdaje na rozvojové programy,
b) neinvestiční výdaje škol a školských zařízení
zřizovaných obcemi nebo svazky obcí na území kraje podle jednotlivých druhů
škol a školských zařízení v členění na výdaje hrazené prostřednictvím krajských
normativů 1),
c) údaje o finančních prostředcích na činnost
škol a školských zařízení, které nezřizuje stát, kraj, obec, svazek obcí nebo
registrovaná církev nebo náboženská společnost, které bylo přiznáno oprávnění k
výkonu zvláštního práva zřizovat církevní školy 2), v rozsahu a za podmínek
stanovených jiným právním předpisem 3) poskytovaných ze státního rozpočtu a z
rozpočtu kraje, v členění podle druhů škol a školských zařízení,
d) přímé výdaje na vzdělávání na dítě, žáka a
studenta u jednotlivých druhů škol a školských zařízení uvedených v písmenech
a) a b).
(3)
Závěry výroční zprávy v kraji shrnují poznatky z jednotlivých kapitol a jsou
formulovány tak, aby mohly být podkladem pro zpracování dlouhodobých záměrů v
kraji.
1)
§ 161 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním,
vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění zákona č. 383/2005
Sb.
2)
§ 7 odst. 1 písm. e) zákona č. 3/2002 Sb., o svobodě náboženského vyznání a
postavení církví a náboženských společností a o změně některých zákonů (zákon o
církvích a náboženských společnostech).
3)
Zákon č. 306/1999 Sb., o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a
školským zařízením, ve znění pozdějších předpisů.“.
7.
V § 7 odstavec 1 zní:
„(1)
Výroční zpráva o činnosti školy obsahuje vždy:
a) základní údaje o škole, jimiž jsou název,
sídlo, charakteristika školy, zřizovatel školy, údaje o vedení školy, adresa
pro dálkový přístup, údaje o školské radě,
b) přehled oborů vzdělání, které škola vyučuje v
souladu se zápisem ve školském rejstříku,
c) rámcový popis personálního zabezpečení
činnosti školy,
d) údaje o přijímacím řízení nebo o zápisu k povinné
školní docházce a následném přijetí do školy,
e) údaje o výsledcích vzdělávání žáků podle cílů
stanovených školními vzdělávacími programy a podle poskytovaného stupně
vzdělání včetně výsledků závěrečných zkoušek, maturitních zkoušek a absolutorií,
f) údaje o prevenci sociálně patologických jevů,
g) údaje o dalším vzdělávání pedagogických
pracovníků,
h) údaje o aktivitách a prezentaci školy na
veřejnosti,
i) údaje o výsledcích inspekční činnosti
provedené Českou školní inspekcí,
j) základní údaje o hospodaření školy,
k) údaje o zapojení školy do rozvojových a
mezinárodních programů,
l) údaje o zapojení školy do dalšího vzdělávání
v rámci celoživotního učení,
m) údaje o předložených a školou realizovaných
projektech financovaných z cizích zdrojů,
n) údaje o spolupráci s odborovými organizacemi,
organizacemi zaměstnavatelů a dalšími partnery při plnění úkolů ve
vzdělávání.“.
8.
Nadpis § 8 zní: „Rámcová struktura vlastního hodnocení školy“.
9.
V § 8 odst. 1 písmeno c) zní:
„c) oblasti uvedené v odstavci 2, ve kterých
škola dosahuje dobrých výsledků, a oblasti, ve kterých je třeba úroveň
vzdělávání zlepšit, včetně návrhů příslušných opatření,“.
10.
V § 8 odst. 2 písmeno d) zní:
„d) výsledky vzdělávání žáků a studentů, v případě
středních škol a vyšších odborných škol také uplatnitelnost absolventů na trhu
práce,“.
11.
V § 9 odstavec 1 zní:
„(1)
Vlastní hodnocení školy se zpracovává průběžně za období 3 školních roků.“.