Vládní nařízení č. 11/1936 Sb.
vlády republiky Československé
, kterým se provádí na desetiletí 1931 až 1940 zákon ze dne 7. května 1874, č. 51 ř.z., o vyměřování příspěvků k náboženskému fondu na úhradu potřeb katolického kultu

zpet na puvodni stranku



Schváleno (Vydáno): 24.01.1936 
Účinnost od: 01.01.1931 
Zrušeno: 01.11.1949 předpisem: 219/1949 Sb.        

Pozn.: předpis platí jen v zemích České a Moravskoslezské;        



                             11/1936 Sb.
                         Vládní nařízení
                     ze dne 24. ledna 1936,
        kterým se provádí na desetiletí 1931 až 1940
zákon ze dne 7. května 1874, č. 51 ř. z., o vyměřování příspěvků
     k náboženskému fondu na úhradu potřeb katolického kultu

     Vláda republiky  Československé nařizuje podle §  6 zákona ze
dne  7. května  1874, č.  51 ř.  z., kterým  se vyměřují příspěvky
k náboženskému fondu na úhradu potřeb katolického kultu:

                               § 1

     (1) Majitelé  církevních obročí  a řeholní  společenstva jsou
povinni odváděti  na úhradu potřeb katolického  kultu a zvláště na
zlepšení  příjmů kurátního  duchovenstva příspěvky  k náboženskému
fondu, a  to jak z majetku,  podrobeného poplatkovému ekvivalentu,
tak  i  z  majetku,  z  něhož  nebyl poplatkový ekvivalent vyměřen
proto, že majitel nebyl v jeho držení ještě deset let.

     (2) Příspěvkem  k  náboženskému  fondu  jsou  povinny  i cizí
prebendy a cizí řeholní společenstva,  avšak jen podle ceny jejich
nemovitého majetku, ležícího v tuzemsku. 

                               § 2

     (1) Ti,  kdož jsou  podle platných  předpisů účastni  doplňků
kongruy   z  veřejných   fondů,  nepodléhají   vyměření  příspěvku
k náboženskému fondu.

     (2) Příspěvky  k  náboženskému  fondu  se  nevyměřují  z ceny
knihoven,  vědeckých  a  uměleckých  sbírek,  jakož  i  z takového
majetku a důchodů, z nichž se nevyměřuje poplatkový ekvivalent. 

                               § 3

     (1) Příspěvky k  náboženskému fondu se  vyměřují podle spisů,
které   sloužily   finanční   správě   za   podklad  pro  vyměření
poplatkového  ekvivalentu;   u  jmění,  které   ještě  nepodléhalo
vyměření  poplatkového  ekvivalentu,  vyměří  se  příspěvek  podle
přiznání,  které  je  třeba  podati  -  pokud  subjekt,  k placení
příspěvku  povinný,  neučinil  snad  tak  bez  vyzvání - do lhůty,
stanovené zemským úřadem.

     (2) Skutečnosti,  které  měly   vliv  na  změnu  předepsaného
poplatkového ekvivalentu,  mají stejný vliv i  na výměru příspěvku
k náboženskému fondu.

     (3) Napadati předpis příspěvků k náboženskému fondu proto, že
se  při něm  použilo ocenění,  jehož státní  správa finanční užila
jako   podkladu   pro   vyměření   poplatkového   ekvivalentu,  je
nepřípustné. Nevylučuje  se však oprava  početních chyb, které  se
zběhly při vyměřování poplatkového ekvivalentu.

     (4) Příspěvky  k náboženskému  fondu se  vyměřují stejně jako
poplatkový ekvivalent na desetiletí napřed  a beze zřetele na dobu
interkalární.

     (5) Paušalizování   příspěvků   k   náboženskému   fondu   je
nepřípustné. 

                               § 4

     (1) Příspěvek k náboženskému fondu se vyměřuje podle stupnic,
stanovených  v §  9 zák.  č. 51/1874  ř. z.,  z úhrnu ceny majetku
movitého  i   nemovitého,  odděleně  přiznaných,   z  ceny  nadací
(fundací), užívaných prebendou nebo společenstvem.

     (2) Patří-li  část  výtěžku  takové  nadace  (fundace)  osobě
třetí, nevyměřuje  se příspěvek z této  části. Není-li tento podíl
patrný z přiznání, podaného pro vyměření poplatkového ekvivalentu,
je subjekt, jemuž má býti  vyměřen příspěvek k náboženskému fondu,
povinen  předložiti do  lhůty, stanovené  zemským úřadem, doklady,
z nichž skutečnost ta je zřejma. 

                               § 5

     (1) Státní správa  kultová stanoví po  slyšení biskupů, majíc
zřetel k místním poměrům a  k existenčním potřebám duchovních osob
stavu přiměřeným, onu částku (kompetenci), která má býti zproštěna
příspěvku k náboženskému fondu.

     (2) U  řeholních společenstev  se skládá  tato kompetence  ze
součtu   všech   kompetencí,    jež   náležejí   členům   takového
společenstva.  Totéž platí  i pro  korporace světských duchovních,
používajících nedílné  dotace (mensa communis).  Při tom je  vzíti
zřetel i  na obroční příjmy  těchto společenstev a  korporací, jež
jim  plynou z  jiných zdrojů,  než od  jejich společenstva,  resp.
korporace. 

                               § 6

     (1) Má-li subjekt,  jemuž byl vyměřen  příspěvek podle spisů,
které   sloužily   finanční   správě   za   podklad  pro  vyměření
poplatkového ekvivalentu (§ 3, odst.  1) za to, že výší vyměřeného
příspěvku  byla  dotčena  jeho  kompetence,  může  žádati, aby byl
zjištěn jeho čistý příjem.

     (2) Zjištění  čistého  příjmu  se  stane  na základě přiznání
příjmů a  výdajů subjektu, příspěvkem povinného,  a to podle stavu
ze dne, jímž počíná nové  desetiletí. Fatent ručí za správnost dat
přiznání  podle týchž  zásad, které  v té  příčině jsou  stanoveny
předpisy    o   poplatkovém    ekvivalentu.   Přiznání   řeholních
společenstev  buďte  podepsána  představeným  a  dvěma členy tohoto
společenstva.

     (3) Přiznání je  podati u zemského  úřadu do 6  neděl ode dne
doručení platebního rozkazu, jinak pomine právo žádati za snížení,
event.  za  osvobození  od   příspěvku.  Lhůta  tato  nemůže  býti
prodloužena.

     (4) Zemský úřad, uzná-li toho  potřebu, může také sám uložiti
subjektu příspěvkem povinnému, aby podal přiznání. 

                               § 7

     (1) V přiznání  (§ 6) budiž uveden  nejen výtěžek z kmenového
jmění, nýbrž  i každý příjem  v penězích nebo  v přírodninách, bez
ohledu na  to, z jakého  pramene plyne, a  užitky, jež mohou  býti
vyjádřeny v  peněžité hodnotě. Řeholní  společenstva musí přiznati
i takové  příjmy,   kterých  jsou  snad   účastni  podle  církevní
vlastnosti někteří jejich členové.

     (2) Zvláště budiž přiznán:
     čistý  výtěžek  z  pozemků,  z  budov,  z kapitálů, z důchodů
a práv užitkových,  z provozování živností  a z nadací  (fundací),
odměny za bohoslužebné funkce a příjem z církevních důchodů.

     (3) Do přiznání se nekladou:
     a) užitek   z   místností,   které   obývá   prebendát   nebo
společenstvo,
     b) užitek  z  budov,  které  podle  své  povahy  nemohou  nic
vynášeti, nebo kterých se používá k vlastním hospodářským potřebám
nebo  k  ubytování  čeledi  a  dělnictva  toho,  kdo je příspěvkem
povinen. Skutečnosti,  které zakládají osvobozovací  nárok, buďtež
prokázány  vysvědčením  místně  příslušné  obce,  jehož  správnost
potvrdí okresní úřad,
     c) poplatky za úřední listiny, jež vydávají farní úřady,
     d) náhrada  za  jízdné  a  odměny  za  vyučování náboženství,
počítajíc v to i cestné,
     e) platy, jichž  jest uživatel obročí,  příspěvkem povinného,
účasten jako člen Národního shromáždění,
     f) příjmy za mše nenadané,
     g) užitek z hospodářského příslušenství (fundu instructu). 

                               § 8

     (1) Příjmy  proměnlivé  buďte  uvedeny  v  přiznání  průměrem
posledních  šesti let,  novému desítiletí  předcházejících. Příjmy
v přirodninách  je  v  přiznání  oceniti  podle  téhož šestiletého
průměru,  při čemž  je vzíti  za základ  běžné místní  trhové ceny
podle  vysvědčení, vydané  obcí, jehož  správnost potvrdí  okresní
úřad.

     (2) Příjmy z živnostenského podnikání buďte přiznány průměrem
čistého   výtěžku   posledních   šesti   let,   novému  desetiletí
předcházejících, a to podle vyměřovacího základu, podle něhož byla
vyměřena daň důchodová.

     (3) Čistý  výnos  z  pozemků  a  z  budov  budiž přiznán týmž
způsobem jako příjmy z živnostenského podnikání (odstavec 2), a to
podle  vyměřovacího základu,  podle něhož  byla vyměřena příslušná
daň. 

                               § 9

     Jako výdaje je možno přiznati:

     1. Z přiznaných příjmů vybírané  státní daně, zemské, okresní
a obecní přirážky  a jiné příspěvky k  účelům veřejným, na základě
některého zákona placené, jakož i poplatkový ekvivalent;

     2. výdaje na  penězích a na hodnotě  peněžité, spočívající na
závazku,  který  vázne  na  příjmu.  Sem  náležejí  zejména  dávky
pomocným duchovním,  které na základě  speciálních titulů právních
zatěžují obroční příjem;

     3. výdaje  na  pojištění  proti  ohni,  avšak  jen  u vyšších
beneficií a u řeholních společenstev;

     4. zaměstnavatelské  příspěvky   na  veřejnoprávní  pojištění
zaměstnanců pro  případ jejich nemoci, úrazu,  invalidity a stáří,
jakož i  dary a pense  z milosti, výpomoci  a podpory, pokud  byly
uděleny se souhlasem státní správy kultové;

     5. výdaje, spojené s konáním kanonických visitací a s vedením
úřadu  dekanátního   (okresního  vikářství),  tyto   poslední  jen
v částce roč. 2.000.-Kč;

     6. osobní i věcné výdaje na konsistorní kanceláře;

     7. u konventů  náklad, jehož je  třeba ke konání  bohoslužeb,
byť  i  nešlo  o  kostely  farní.  Náklady  tyto je možno přiznati
i u  chrámů  metropolitních,  kathedrálních  a kolegiátních, pokud
snad nejsou hrazeny z vlastního kostelního jmění nebo z fondů, pro
to určených;

     8. skutečně nutné náklady na udržování farních budov v řádném
stavebním  stavu  (sarta  tecta),  avšak  jen  potud, pokud takové
náklady  bylo   posud  možno  započítávati.  Pokud   jde  o  vyšší
beneficia, jež nepatří pod pojen  farních obročí, a o kláštery, je
tyto výdaje  přiznati podle průměru  posledních šesti let,  novému
desítiletí předcházejících, avšak jen potud, pokud nejde o budovy,
z nichž byl přiznán výtěžek (§ 7, odst. 2). 

                              § 10

     (1) Výdaje, vynaložené  na novostavby nebo  na nová zařízení,
nelze  uznati za  srážkovou položku  pro příspěvek  k náboženskému
fondu. Výjimka se připouští jediné  při novém zřízení budov, avšak
jen v posavadním rozsahu, které byly zničeny nebo značně poškozeny
živelními  pohromami,  ovšem  jen  pro  rok  skutečného  zaplacení
vynaložených stavebních nákladů.

     (2) Stavby  takové  je  však   třeba  před  jejich  započetím
oznámiti  zemskému  úřadu  ke   schválení.  Opomine-li  se  takové
oznámení, zanikne právo žádati o snížení nebo o odepsání příspěvku
k náboženskému fondu.

     (3) Ministerstvo  školství a  národní osvěty  může ve  zvlášť
závažných  případech připustiti  výjimky z  ustanovení odstavců  1
a 2. 

                              § 11

     (1) Výdaje  proměnlivé se  počítají podle  průměru posledních
šesti let, novému desítiletí  předcházejících. Totéž platí i stran
patronátních a inkorporačních břemen,  a to jak břemen stavebních,
tak i břemen jiných. Stran větších staveb platí obdobně ustanovení
§ 10.

     (2) K obecním přirážkám na mimořádné výdaje je přihlížeti jen
v onom  roce, jehož  se týkají,   a jen  tehdy, bylo-li  ve lhůtě,
stanovené § 21,  odst. 3, zažádáno z jejich  důvodu o snížení nebo
o odepsání příspěvku. 

                              § 12

     (1) Pro vyměření příspěvku je příslušným zemský úřad, v jehož
správním  obvodu leží  majetek příspěvku  podrobený. Ten prozkoumá
došlá přiznání a upraví je podle svých pomůcek.

     (2) Ukáže-li   se  toho   potřeba,  může   zemský  úřad  dáti
příslušným  okresním  úřadem  přezkoumati  udání  fatenta. Bylo-li
přiznání  nesprávné,  hradí   zvláštní  náklady  takového  šetření
fatent.

     (3) Vyjde-li  na jevo,  že  bylo  zamlčeno nějaké  jmění nebo
příjem,   které  by   mohly  míti   vliv  na   vyměření  příspěvku
k náboženskému fondu,  bude fatent pokutován  dvojnásobnou částkou
toho,  oč  příspěvek  byl  nebo  mohl  býti zkrácen. Pokutu vyměří
zemský úřad.

     (4) Po  přezkoušení  přiznání  vyměří  zemský  úřad příspěvek
k náboženskému  fondu  a  vydá  o  tom  výměr subjektu, příspěvkem
povinnému.

     (5) Odvolání nemá odkladného účinku. 

                              § 13

     (1) Zjistí-li  se  podle  předchozích  ustanovení takový ryzí
příjem,  že  kompetence  (§  5)  dojde  úhrady  i po srážce celého
příspěvku  k  náboženskému  fondu,  na  rok  vycházejícího,  budiž
vyměřen  příspěvek  z  celého   jmění,  k  výživě  dále  nehledíc.
Ukáže-li se,  že sice čistý  příjem převyšuje kompetenci,  že však
obě  čísla se  od sebe  liší jen  o část  příspěvku k náboženskému
fondu, na rok  připadající, buď jen tato část  předepsána za roční
příspěvek.

     (2) Je-li  třeba celého  zjištěného čistého  příjmu k  úhradě
kompetence, nebudiž příspěvek vyměřován. 

                              § 14

     Při  stanovení  výše  příspěvku  k  náboženskému  fondu podle
směrnic,  uvedených v  ustanovení §  13 tohoto  nařízení, budiž ke
kompetenci připočten:
     a) u  řeholních  společenstev,  která  podle  svých řeholí se
zabývají  ošetřováním  chudých  nemocných,  onen  příjem, jehož se
podle průkazu používá k tomuto účelu,
     b) příjem,  kterého některé  řeholní společenstvo  používá na
církevní a kultové účely, jež by bylo jinak hraditi z náboženského
fondu,  nebo kterého  používá  na  účely veřejného  vyučování, jež
státní správa uzná za potřebné. 

                              § 15

     (1) To,  čeho řeholní  společenstvo z  důvodů, uvedených  v §
14, žádá nad kompetenci, budiž vykázáno ve zvláštním přiznání.

     (2) Při tom je v případě, uvedeném v § 14, písm. a), dovoleno
počítati  potřebné výdaje  na lékaře,  na léky  a na jiné potřebné
pomůcky,  event.  i  na  výdaje  pohřební,  pokud  společenstvo je
povinno je zaplatiti.

     (3) V  případě,  uvedeném  v  §  14,  písm.  b),  je dovoleno
počítati   nejmenší   náklad,    který,   kdyby   jej   neuhradilo
společenstvo, musil  by býti uhrazen z  náboženského fondu nebo ze
státní pokladny. Při osobních platech  může se počítati jen to, co
by  náboženský  fond  byl  jinak  povinen  poskytnouti  na doplňku
kongruy.

     (4) Jako  náklad  na  veřejné  vyučování  může  býti započten
náklad  na  učitele,  avšak  jen  potud,  pokud  tito  nepocházejí
z vlastních  řad  řeholního  společenstva,  o  něž  jde, na školní
pomůcky, na místnosti a na režii.

     (5) Náklady   za  místnosti   se  mohou   počítati  ve  všech
případech, uvedených v  § 14, písm. a) i b),  jen potud, pokud jde
o místnosti najaté, u stanic veřejné  duchovní správy pak, když by
náklad takový musil jinak hraditi  náboženský fond z titulu poměru
patronátního,  nebo  kdyby  prebendát  byl  oprávněn uvésti takový
výdej ve své přiznávce, která  má sloužiti za podklad pro přiznání
doplňku kongruy z náboženské matice nebo ze státní pokladny.

     (6) Platy, jichž jsou členové společenstva účastni za funkce,
jimi  konané (na  př.  jako  profesoři, učitelé,  duchovní správci
a p.), ze státní pokladny nebo  z náboženské matice, mohou přijíti
v úvahu jen částkou, která převyšuje stanovenou kompetenci (§ 5). 

                              § 16

     (1) Je-li se zaměstnáním, uvedeným v  § 14, písm. a) nebo b),
spojen nějaký příjem (štola, školné  a pod.), odečte se od částek,
započitatelných podle  §§ 14 a 15  tohoto nařízení, a společenstvo
může  žádati, aby  zbytek  byl  zproštěn příspěvku  podle směrnic,
vytčených v předešlém paragrafu.

     (2) Je  proto třeba,  aby také  takovéto příjmy  byly uvedeny
v přiznáních,  dotčených v  § 15,  odst. 1.  Pro přiznání ta platí
v zásadě totéž,  jako pro přiznání, jež  se podávají pro stanovení
kompetence (§ 6, odst. 2). 

                              § 17

     (1) Prohlásiti,  že  státní   správa  uznává  účel  veřejného
vyučování  [§ 14,  písm. b)],  je vyhrazeno  ministerstvu školství
a národní osvěty.  Řeholní společenstvo, které chce  z toho důvodu
dosáhnuti zproštění  nebo snížení příspěvku  k náboženskému fondu,
musí zažádati prostřednictvím zemského  úřadu o takové prohlášení.
Pokud  není  takové  prohlášení  ke  spisům  připojeno,  nemůže se
povoliti  zproštění nebo  snížení příspěvku  k náboženskému fondu.
Zároveň  s  tímto  prohlášením  se  stanoví  částka, ze které není
společenstvo povinno příspěvkem k náboženskému fondu.

     (2) S výjimkou případu,  uvedeného v předcházejícím odstavci,
rozhodne  o  tom,  zda  a  pokud  má  býti některý církevní příjem
osvobozen od  příspěvku k náboženskému  fondu, zemský úřad  (§ 12,
odst. 1). 

                              § 18

     (1) Příspěvky k  náboženskému fondu plynou  přímo do pokladny
náboženského fondu  té země, v  níž byly vyměřeny,  a platí se  ve
čtvrtletních částkách napřed.

     (2) Z nedoplatků  příspěvků zaplatí povinný  subjekt 5% úroky
z prodlení ode dne, kdy dospěly k placení.

     (3) Příspěvky k náboženskému fondu, úroky z prodlení a pokuty
(§ 12, odst. 3) se vymáhají týmž způsobem jako státní daně. 

                              § 19

     (1) Pokud  nedoplatky příspěvků  k náboženskému  fondu nejsou
starší tří let, přísluší jim  a jejich vedlejším poplatkům zákonné
zástavní právo k výtěžkům  nemovitého majetku subjektu, příspěvkem
povinného, které v pořadí následuje  za veřejnými dávkami a jejich
vedlejšími  poplatky, má  však přednost  před každou  pohledávkou,
založenou na právu soukromém.

     (2) V případě  konkursu budou příspěvky  k náboženskému fondu
s vedlejšími poplatky, pokud nejsou starší tří let, zaplaceny hned
po veřejných dávkách a jejich vedlejších poplatcích. 

                              § 20

     (1) Nastane-li ve jmění nebo  v příjmech subjektu, příspěvkem
k náboženskému fondu povinného, nějaká  změna, která by měla podle
ustanovení § 12  zák. č. 51/1874 ř. z. za  následek, že by nastala
povinnost zapraviti příspěvek k náboženskému fondu nebo že by bylo
nutno vyměřený  již příspěvek zvýšiti,  je třeba učiniti  o tom do
šesti neděl, kdy změna nastala, oznámení zemskému úřadu.

     (2) K oznámení budiž připojeno  řádné přiznání nově přibylého
jmění nebo příjmů; podle tohoto  přiznání se příspěvek vyměří nebo
zvýší.

     (3) Opominutí  takového  oznámení   má  tytéž  následky  jako
zatajení nějakého jmění nebo příjmu (§ 12, odst. 3). 

                              § 21

     (1) Učiniti oznámení  o změnách, které podle  ustanovení § 12
zák.  č. 51/1874  ř. z.   mají za  následek snížení  nebo odepsání
příspěvku  k náboženskému  fondu, se  ponechává těm,  jichž se  to
týká.

     (2) Totéž  platí  o  slevách,  o  které  by někdo žádal podle
posledního odstavce § 12 téhož zákona.

     (3) V obou případech je třeba učiniti oznámení nejdéle do tří
měsíců  ode  dne,  kdy  změna  nastala.  Jinak zaniká právo žádati
o odepsání nebo o snížení příspěvku pro běžící desetiletí. 

                              § 22

     V  novém  desetiletí,  pokud  příspěvek  k náboženskému fondu
nebyl  snad  ještě  vyměřen,  platí  subjekt,  příspěvkem povinný,
prozatím dále  příspěvek, pro minulé  desetiletí předepsaný. Možné
doplatky nebo přeplatky se vyrovnají po vyměření příspěvku na nové
desetiletí. 

                              § 23

     (1) Pokud snad nebude jinak  stanoveno, platí pro vedení knih
o správě příspěvků k náboženskému fondu, jejich placení a evidenci
předpisy posud platné.

     (2) Ministerstvo   školství   a   národní   osvěty  v  dohodě
s ministerstvem financí a nejvyšším účetním kontrolním úřadem může
stanoviti  jiný způsob  vedení knih,  jakož i  placení a  evidence
těchto příspěvků. 

                              § 24

     Nařízení  toto platí  od 1.  ledna 1931  jen pro  zemi Českou
a Moravskoslezskou.   Nebude-li  novým   vládním  nařízením  jinak
stanoveno, platí toto nařízení i pro desetiletí, následující po r.
1940. 

                              § 25

     Toto  nařízení  provedou  ministr  školství  a národní osvěty
a ministr financí.

                         Dr. Hodža v. r.
          Dr. Černý v. r.              Dr. Zadina v. r.
          Dr. Trapl v. r.              Machník v. r.
          Dr. Franke v. r.             Nečas v. r.
          Dr. Dérer v. r.              Dr. Czech v. r.
          Najman v. r.                 Tučný v. r.
          Bechyně v. r.                Dr. Šrámek v. r.
          Dostálek v. r.               Dr. Spina v. r.