Možnost stažení celého textu zákona ve formátu MS-Word 6.0/95 a vyšší
 Schváleno (Vydáno): 28.02.2001 Účinnost od: 01.06.2001
 Uveřejněno v č. 47/2001 Sbírky zákonů na straně 3014

 § 1-30  ČÁST PRVNÍ VEŘEJNÉ SBÍRKY
   § 30  Zrušovací ustanovení
   § 31  ČÁST DRUHÁ Změna zákona č. 68/1993 Sb., kterým se mění a 
         doplňují některé zákony na úseku všeobecné vnitřní správy, 
         ve znění pozdějších předpisů
   § 32  ČÁST TŘETÍ Změna zákona č. 357/1992 Sb., o dani dědické, 
         dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších 
         předpisů
§ 33-34  ČÁST ČTVRTÁ Změna zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění
         pozdějších předpisů
   § 34  Přechodná ustanovení
   § 35  ČÁST PÁTÁ ÚČINNOST

                          117/2001 Sb.
                              ZÁKON
                      ze dne 28. února 2001
         o veřejných sbírkách a o změně některých zákonů
                  (zákon o veřejných sbírkách)

     Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

                           ČÁST PRVNÍ
                         VEŘEJNÉ SBÍRKY

                               § 1

     (1)   Veřejnou   sbírkou   je   získávání   a   shromažďování
dobrovolných  peněžitých  příspěvků  od  předem  neurčeného okruhu
přispěvatelů pro předem stanovený  veřejně prospěšný účel, zejména
humanitární nebo  charitativní, rozvoj vzdělání,  tělovýchovy nebo
sportu,  nebo ochrana  kulturních památek,  tradic nebo  životního
prostředí  (dále  jen  "sbírka").  Sbírku  je  oprávněna  konat za
podmínek stanovených tímto zákonem pouze právnická osoba.

     (2)  Sbírku není  možné pořádat  k účelu,  který je v rozporu
s bezpečností státu, ochranou  veřejného pořádku, ochranou majetku
nebo ochranou práv a svobod druhých.

     (3) Pro účely tohoto zákona se rozumí
a) hrubým  výtěžkem  sbírky  veškeré  peněžní  příspěvky (dále jen
   "příspěvek") získané  sbírkou, včetně úroků  z vkladů příspěvků
   na bankovní účet,
b) náklady spojenými s konáním  sbírky skutečně vynaložené náklady
   na její technické a  organizační zajištění, zejména na založení
   a vedení  bankovního  účtu,  vytištění  sběracích  listin  nebo
   zajištění sběracích  pokladniček (dále jen  "pokladnička") a na
   propagaci sbírky,
c) čistým  výtěžkem   sbírky  částka  získaná   odečtením  nákladů
   spojených s konáním sbírky od hrubého výtěžku sbírky. 

                               § 2

     Za sbírku se nepovažuje
a) shromažďování  finančních  prostředků,  které  konají politické
   strany nebo politická hnutí,  spolky, společnosti, svazy, hnutí
   a jiná   občanská  sdružení,   jakož  i   odborové  organizace,
   registrované podle  zvláštních právních předpisů,1)  mezi svými
   členy za účelem dosažení prostředků k plnění svých úkolů,
b) shromažďování  finančních  prostředků  církvemi  a náboženskými
   společnostmi,   registrovanými    podle   zvláštního   právního
   předpisu,2)  k církevním  a náboženským  účelům, pokud  se koná
   v kostelech, modlitebnách a jiných místech určených k provádění
   náboženských úkonů, bohoslužeb a obřadů.
------------------------------------------------------------------
1) Zákon č. 83/1990 Sb., o  sdružování občanů, ve znění pozdějších
   předpisů.
   Zákon  č. 424/1991  Sb.,  o  sdružování v  politických stranách
   a v politických hnutích, ve znění pozdějších předpisů.
2) Zákon č.  308/1991 Sb., o  svobodě náboženské víry  a postavení
   církví a náboženských společností. 

                               § 3

     Konat  sbírky může  obec nebo  kraj. Ostatní  právnické osoby
mohou  konat sbírky  v případě,  že mají  na území České republiky
sídlo  a  splňují  podmínky  stanovené  tímto  zákonem  pro  obsah
čestného prohlášení [§ 5 odst. 4 písm. b)]. 

                               § 4

     (1)  Právnická osoba,  která  hodlá  sbírku konat,  (dále jen
"právnická  osoba")   je  povinna  její   konání  písemně  oznámit
krajskému úřadu a v hlavním  městě Praze Magistrátu hlavního města
Prahy,  příslušnému   podle  sídla  právnické   osoby,  (dále  jen
"příslušný  krajský  úřad"),  a  to  tak,  aby tento úřad oznámení
o konání sbírky  (dále jen "oznámení")  obdržel nejpozději 30  dnů
přede dnem  zahájení sbírky. Jsou-li  splněny náležitosti oznámení
(§ 5 odst. 1 a 2)  a neshledá-li příslušný krajský úřad důvody pro
to, že  sbírku nelze konat  (§ 6), osvědčí  právnické osobě, která
konání sbírky oznámila, datum přijetí oznámení. Osvědčení musí být
právnické  osobě  doručeno  do  vlastních  rukou  nejpozději  před
uplynutím  třicátého  dne  ode  dne  přijetí  oznámení splňujícího
předepsané náležitosti. Ve stejném  termínu příslušný krajský úřad
zveřejní osvědčení na své úřední desce; dnem doručení osvědčení je
třetí den po jeho zveřejnění.

     (2)  Uvede-li   právnická  osoba  v   oznámení  důvody  hodné
zvláštního  zřetele,  pro  něž  navrhuje  zahájit  sbírku ve lhůtě
kratší než 30 dnů od přijetí oznámení, například zmírnění následků
ozbrojeného  konfliktu,  živelní   pohromy  nebo  ekologické  nebo
průmyslové  havárie,  anebo  záchrana  zdraví  nebo  života osoby,
příslušný  krajský   úřad  tyto  důvody   bez  zbytečného  odkladu
přezkoumá,   stanoví   den   zahájení   sbírky  svým  rozhodnutím,
rozhodnutí zveřejní a doručí  před uplynutím takto stanovené lhůty
právnické osobě; pro způsob zveřejnění a doručení rozhodnutí platí
obdobně  odstavec  1  věty  třetí  a  čtvrtá.  Uvedené  rozhodnutí
nahrazuje osvědčení podle odstavce 1. 

                               § 5

     (1) Právnická osoba v oznámení uvede,
a) jde-li o obec nebo kraj,
   1. název  a sídlo  a připojí  usnesení příslušného  orgánu obce
      nebo kraje o souhlasu s konáním sbírky ne starší než 60 dnů,
   2. jméno,  příjmení,  datum  narození  a  místo trvalého pobytu
      starosty obce,  jde-li o obec,  nebo hejtmana kraje,  jde-li
      o kraj,  popřípadě   osob  jimi  pověřených   jednat  jménem
      příslušného územního samosprávného celku ve věci sbírky,
b) jde-li o ostatní právnické osoby,
   1. název   (obchodní  jméno),   sídlo  a   identifikační  číslo
      právnické  osoby a  jména, příjmení,  data narození  a místa
      trvalého  pobytu   osob,  které  jsou   statutárními  orgány
      právnické  osoby  nebo  členy  statutárního orgánu právnické
      osoby, a připojí originál  nebo úředně ověřenou kopii výpisu
      z obchodního  nebo jiného  zákonem stanoveného  rejstříku ne
      starší než 90 dnů,
   2. jméno,  příjmení,  datum  narození  a  místo trvalého pobytu
      fyzické  osoby,  oprávněné  jednat  ve  věci  sbírky  jménem
      právnické  osoby,  a  připojí  doklad  o  bezúhonnosti  této
      fyzické osoby  a její čestné  prohlášení o tom,  že proti ní
      není v okamžiku oznámení vedeno trestní stíhání; bezúhonnost
      se  prokazuje  výpisem  z  rejstříku  trestů  ne starším než
      1 měsíc;  výpis  se  předkládá  v  originále  nebo  v úředně
      ověřené kopii.

     (2) Právnické osoby dále v oznámení uvedou
a) účel sbírky,
b) území, na němž se sbírka bude konat,
c) datum zahájení a ukončení sbírky,
d) způsob provádění sbírky,
e) název a adresu banky nebo  její pobočky nebo pobočky zahraniční
   banky, u níž je zřízen bankovní účet ke shromažďování příspěvků
   získaných  sbírkou,  a  číslo  tohoto  účtu,  koná-li se sbírka
   způsobem uvedeným v § 9 odst. 1 písm. a),
f) podmínky pro otevření a zjištění obsahu pokladniček, koná-li se
   sbírka způsobem uvedeným v § 9 odst. 1 písm. c),
g) určení výše  příspěvku při prodeji předmětů,  v jejichž ceně je
   příspěvek zahrnut,  nebo určení výše  příspěvku na vstupenkách,
   koná-li se sbírka způsobem uvedeným v § 9 odst. 1 písm. d) nebo
   e),
h) číslo pronajaté  telefonní linky určené  k získávání příspěvků,
   koná-li se sbírka způsobem uvedeným v § 9 odst. 1 písm. f).

     (3) K oznámení právnická osoba připojí
a) vzor  sběrací  listiny,  koná-li  se  sbírka  způsobem uvedeným
   v § 9 odst. 1 písm. b),
b) souhlas  Ministerstva  zahraničních   věcí  s  konáním  veřejné
   sbírky,   má-li  být   výtěžku  sbírky   použito  v  zahraničí;
   Ministerstvo zahraničních věcí  posuzuje použití výtěžku sbírky
   v zahraničí  z  hlediska  zahraničně  politických  zájmů  České
   republiky a  přijatých mezinárodních závazků,  kterými je Česká
   republika vázána.

     (4) Právnická  osoba, nejde-li o  obec nebo kraj,  k oznámení
dále připojí
a) potvrzení  příslušného  orgánu  v  místě  sídla právnické osoby
   o tom,  že nemá  splatný daňový  nedoplatek, a  o tom,  že nemá
   splatný  nedoplatek  na  pojistném   a  na  penále  na  veřejné
   zdravotní  pojištění,  na  pojistném  a  na  penále na sociální
   zabezpečení a na příspěvku na státní politiku zaměstnanosti,
b) čestné prohlášení o tom, že  nevstoupila do likvidace, nebyl na
   ni prohlášen konkurs nebo nebylo zahájeno vyrovnací řízení nebo
   nebyl  návrh  na  prohlášení  konkursu  zamítnut pro nedostatek
   majetku anebo na ni nebyla vyhlášena nucená správa.

     (5) Právnická osoba je povinna nejpozději do 5 pracovních dnů
oznámit příslušnému  krajskému úřadu každou  změnu údajů uvedených
v oznámení  nebo  v  dokladech,  které  k  němu  připojuje,  podle
odstavců 1 až 4.

     (6)  Nemá-li  oznámení  náležitosti  stanovené  v  odstavcích
1 až 4,  vyzve  příslušný  krajský  úřad  bez  zbytečného  odkladu
právnickou  osobu,  aby  ve  lhůtě,  která  musí  odpovídat povaze
nedostatku v oznámení a zároveň  nesmí být kratší než 5 pracovních
dnů,  náležitosti oznámení  doplnila. Doba,  po kterou  není výzvě
vyhověno, se do lhůty podle  § 4 odst. 1 nezapočítává. Nedoplní-li
právnická osoba chybějící náležitosti  oznámení ve lhůtě stanovené
ve  výzvě, příslušný  krajský  úřad  oznámení odloží  a právnickou
osobu o tom vyrozumí. 

                               § 6

     (1)  V případě,  že příslušný  krajský úřad  zjistí, že  účel
oznámené  sbírky je  v rozporu  s tímto  zákonem nebo že právnická
osoba,  která  konání  sbírky  oznámila,  nesplnila  jiné podmínky
stanovené tímto zákonem, rozhodne, že sbírku nelze konat; odvolání
proti tomuto rozhodnutí nemá odkladný účinek.

     (2)  Rozhodnutí  podle  odstavce  1  příslušný  krajský  úřad
zveřejní na své úřední desce. 

                               § 7

     (1)  Nerozhodne-li příslušný  krajský úřad,  že sbírku  nelze
konat, sbírka může být propagována a její konání zahájeno nejdříve
dnem  následujícím po  uplynutí  třicátého  dne ode  dne uvedeného
v osvědčení  příslušného   krajského  úřadu  o   přijetí  oznámení
splňujícího předepsané  náležitosti podle §  4 odst. 1  a 2, pokud
tato  lhůta  nebyla  v  důsledku  nezapočtení  doby  uvedené v § 5
odst. 6   větě  druhé   prodloužena,  popřípadě   dnem  stanoveným
v rozhodnutí příslušného krajského úřadu podle § 4 odst. 2.

     (2) Sbírka  musí být zahájena  nejpozději do 120  dnů ode dne
oznámení  příslušnému  krajskému  úřadu.   Pokud  sbírka  není  ve
stanovené lhůtě zahájena, nelze ji již konat. 

                               § 8

     (1)  Právnická osoba  musí  písemně  nebo ústně  do protokolu
informovat  příslušný  krajský  úřad   o  zahájení  sbírky,  a  to
nejpozději do 30 dnů ode dne jejího zahájení.

     (2)  Konání  sbírky  skončí  dnem  uvedeným právnickou osobou
v oznámení  podle §  5 odst.  2 písm.  c), popřípadě dnem uvedeným
v rozhodnutí   příslušného  krajského   úřadu  (§   21  odst.  1),
nejpozději však do 3 let ode dne oznámení sbírky. 

                               § 9

     (1) Sbírky se konají jedním nebo více z těchto způsobů:

a) shromažďováním   příspěvků  na   předem  vyhlášeném   zvláštním
   bankovním účtu (§ 23) zřízeném pro  tento účel u banky, a to po
   dobu uvedenou v oznámení o konání sbírky,
b) sběracími listinami,
c) pokladničkami v místech určených k přijímání příspěvků,
d) prodejem předmětů, jestliže je příspěvek zahrnut v jejich ceně,
e) prodejem   vstupenek   na   veřejná   kulturní  nebo  sportovní
   vystoupení  anebo  jiné  všeobecně  přístupné  akce pořádané za
   účelem získání příspěvku, jestliže  je příspěvek zahrnut v ceně
   vstupenek, nebo
f) pronájmem  telefonní  linky  určené  ke shromažďování příspěvků
   z telefonního účtu, a  to po dobu uvedenou v  oznámení o konání
   sbírky.

     (2)  Ustanovení zákona  o cenách  o nepřiměřeném hospodářském
prospěchu3) se na výši částky  placené na sbírku při prodeji podle
odstavce 1 písm. d) a e) nevztahuje.
------------------------------------------------------------------
3) § 2 odst. 3 zákona č. 526/1990 Sb., o cenách. 

                              § 10

     (1) Sběrací listiny musí  být postupně očíslovány, vydány jen
v jednom  originálním   vyhotovení  a  opatřeny   otiskem  razítka
a podpisy statutárních orgánů právnické osoby; musí dále obsahovat
a) název právnické osoby,
b) účel sbírky,
c) datum  a  označení  příslušného  krajského  úřadu, kterému byla
   sbírka oznámena, a datum přijetí oznámení podle § 4 odst. 1,
d) území,  na němž  se sbírka  bude konat,  a dobu,  po kterou  se
   sbírka bude konat,
e) jméno, příjmení, popřípadě též titul  a vědeckou hodnost a dále
   datum  narození,  místo  trvalého  pobytu  a  číslo  občanského
   průkazu fyzické osoby pověřené  konáním sbírky a pořadové číslo
   jí vydané plné moci (§ 14 odst. 1),
f) sloupec  pro vyznačení  výšky poskytnutých  příspěvků a sloupec
   pro podpisy přispěvatelů.

     (2)  Právnická  osoba  musí  před  zahájením sbírky předložit
obecnímu  úřadu,   v  územně  členěném   statutárním  městě  úřadu
městského  obvodu (městské  části),  v  hlavním městě  Praze úřadu
městské části, (dále jen "obecní úřad"), v jehož územním obvodu se
má  sbírka  konat,  sběrací  listiny  mající  náležitosti  uvedené
v odstavci  1 se  žádostí o  ověření jejich  počtu a  náležitostí;
o ověřeném počtu sběracích listin vydá obecní úřad právnické osobě
potvrzení pro účely vyúčtování sbírky.

     (3) Koná-li sbírku sběracími listinami obec, předloží sběrací
listiny  podle  odstavce  2  příslušnému  krajskému úřadu, koná-li
sbírku  kraj, předloží  sběrací listiny  Ministerstvu vnitra (dále
jen "ministerstvo").

     (4)  Fyzické  osoby  pověřené  prováděním  sbírky  dbají, aby
přispěvatelé  v  příslušném   sloupci  sběrací  listiny  vyznačili
poskytnutý příspěvek a podepsali se jménem a příjmením. 

                              § 11

     (1) Provádí-li se sbírka  pokladničkami, musí právnická osoba
předem  oznámit jejich  počet a  umístění obecnímu  úřadu, v jehož
územním  obvodu  budou  pokladničky  rozmístěny,  nebo oznámit, že
pokladničky  budou   přenosné,  a  zabezpečit   pokladničky  proti
odcizení. Pokladničky  musí právnická osoba  dále zabezpečit proti
neoprávněnému  otevření,  a  to   tak,  aby  bez  porušení  tohoto
zabezpečení  nemohl  být  jejich  obsah  vyjmut; takto zabezpečené
pokladničky obecní úřad zapečetí.

     (2) Otevření pokladničky musí právnická osoba oznámit nejméně
3 pracovní dny  předem, s uvedením  data pracovního dne  a hodiny,
obecnímu úřadu, v jehož územním obvodu pokladničku umístila.

     (3)  Otevření  pokladničky  musí  být  přítomni  2  oprávnění
zástupci právnické osoby a 1 zaměstnanec obce zařazený do obecního
úřadu.  Koná-li sbírku  obec, musí  být přítomni  3 zástupci obce,
z nichž  1  je  zaměstnancem  obce  zařazeným  do  obecního úřadu;
jde-li o sbírku kraje, 3 zástupci kraje, z nichž 1 je zaměstnancem
kraje zařazeným do krajského  úřadu; zástupci si navzájem prokážou
svoji  totožnost.  V  zápise  o  provedeném  otevření  pokladničky
potvrdí svými podpisy výši  finanční částky vyjmuté z pokladničky.
Vyhotovený  zápis je  součástí dokladů  předkládaných k  provedení
kontroly vyúčtování sbírky.

     (4)  Koná-li  sbírku  pokladničkami  obec  nebo  kraj na svém
území,  neoznamuje podle  odstavce  1  umístění pokladniček  a při
jejich  otevření  nepostupuje  podle   odstavce  2.  O  provedeném
otevření pokladničky se vyhotoví zápis podle odstavce 3 s uvedením
míst, kde byly pokladničky umístěny. 

                              § 12

     Provádí-li  se sbírka  prodejem předmětů,  v jejichž  ceně je
zahrnut  příspěvek,  vyznačí  se  na  nich  zřetelně  výše  tohoto
příspěvku, je-li to možné nebo účelné. Právnická osoba dále vyvěsí
v prostoru, kde se takové předměty  prodávají, oznámení, v němž je
uvedeno, kdo sbírku koná, k jakému účelu, výše příspěvku a kterému
příslušnému krajskému úřadu byla sbírka oznámena. 

                              § 13

     Při  veřejných  kulturních  a  sportovních  vystoupeních nebo
jiných všeobecně  přístupných akcích pořádaných  za účelem získání
příspěvku  uvede právnická  osoba na  vstupenkách výši  příspěvku.
Dále vyvěsí  u vchodu do  prostoru, kde se  takové vystoupení nebo
akce  koná,  na  zřetelně  viditelném  místě  oznámení,  v němž je
uvedeno, kdo je pořadatelem takového vystoupení nebo akce, kterému
příslušnému krajskému  úřadu byla sbírka oznámena,  k jakému účelu
se  koná  a  kolik  vstupenek  bylo  vytištěno.  Tyto  údaje uvede
právnická osoba na všech veřejných oznámeních o takovém vystoupení
nebo akci. 

                              § 14

     (1)  Fyzická osoba  pověřená  konáním  sbírky se  na požádání
vykáže plnou mocí právnické osoby, která obsahuje jméno, příjmení,
popřípadě  též titul  a vědeckou  hodnost a  dále datum  narození,
místo  trvalého pobytu  a  číslo  občanského průkazu  této fyzické
osoby a údaje uvedené v § 10 odst. 1 písm. a) až d); plná moc musí
být  opatřena   pořadovým  číslem,  podpisy   statutárních  orgánů
právnické osoby a otiskem jejího razítka.

     (2)  Prováděním sbírky  nelze pověřit  fyzickou osobu  mladší
15 let  a fyzickou  osobu,  která  byla rozhodnutím  soudu zbavena
způsobilosti  k právním  úkonům nebo  jejíž způsobilost  k právním
úkonům byla rozhodnutím soudu omezena. 

                              § 15

     Sbírky prováděné sběracími  listinami, prodejem předmětů nebo
vstupenek  na veřejná  kulturní a  sportovní vystoupení  nebo jiné
všeobecně přístupné akce, v jejichž  ceně je zahrnut příspěvek, se
nesmějí  konat v  prostředcích  veřejné  dopravy a  prostorách pro
cestující;  v jiných  veřejně přístupných  prostorách je  možno je
konat jen se souhlasem jejich provozovatele nebo majitele. 

                              § 16

     V případě konání sbírky pronájmem telefonní linky k získávání
příspěvků z telefonního účtu  je provozovatel telekomunikační sítě
povinen  sdělit  právnické  osobě   konající  sbírku  zůstatek  na
telefonním účtu, jestliže o to požádá. 

                              § 17

     Právnická  osoba   konající  sbírku  nesmí   zveřejňovat  ani
poskytovat,  nevyplývá-li  ze  zvláštního  právního  předpisu něco
jiného,   žádné  údaje   o  osobách,   které  poskytly  příspěvek,
s výjimkou údajů  podle § 10  odst. 1 písm.  f) nebo případů,  kdy
s tím osoby, které poskytly příspěvek, předem vyslovily souhlas. 

                              § 18

     Tatáž právnická  osoba nesmí ke stejnému  účelu konat několik
sbírek  souběžně.  Konání  další  sbírky  ke  stejnému  účelu může
právnická osoba oznámit příslušnému krajskému úřadu až po ukončení
a řádném vyúčtování předchozí sbírky. 

                              § 19

     (1) Změnit účel konané sbírky lze pouze v případě, že původní
účel sbírky zanikl. Pokud účel sbírky zanikl před jejím zahájením,
sbírka  se  nezahájí.  Právnická  osoba,  která  hodlá  pokračovat
v konání  sbírky pro  změněný  účel,  je povinna  dosavadní konání
sbírky zastavit  a tuto skutečnost  spolu s oznámením  změny účelu
sbírky  písemně  oznámit  příslušnému  krajskému  úřadu  tak,  aby
oznámení změny účelu sbírky obdržel  nejpozději 30 dnů před datem,
od kterého  právnická osoba hodlá  pokračovat v konání  sbírky pro
změněný účel. V  případě, že výtěžku sbírky má  být po změně účelu
použito v  zahraničí, postupuje právnická osoba  podle § 5 odst. 3
písm. b).

     (2) Při  zjišťování, zda sbírku  lze pro změněný  účel konat,
postupuje příslušný krajský úřad podle § 6.

     (3) V případě, že příslušný  krajský úřad neshledá důvody pro
rozhodnutí, že  sbírku nelze pro změněný  účel dále konat, osvědčí
právnické osobě  datum přijetí oznámení změny  účelu sbírky. Je-li
v oznámení změny  účelu sbírky navrženo  z důvodů uvedených  v § 4
odst. 2 pokračování v konání sbírky  ve lhůtě kratší než 30 dnů od
přijetí   tohoto   oznámení,   stanoví   příslušný   krajský  úřad
rozhodnutím den,  od něhož bude konání  sbírky pokračovat; uvedené
rozhodnutí  nahrazuje osvědčení  podle  věty  první a  včas podané
odvolání  proti  tomuto  rozhodnutí   nemá  odkladný  účinek.  Pro
doručování  a zveřejňování  osvědčení a  rozhodnutí platí  obdobně
§ 4 odst. 1 a 2.

     (4) Nerozhodne-li příslušný krajský úřad, že sbírku nelze pro
změněný účel konat,  může být sbírka propagována a  v jejím konání
pro změněný  účel může být pokračováno  nejdříve dnem následujícím
po uplynutí třicátého dne ode  dne uvedeného v osvědčení krajského
úřadu  o oznámení  změny účelu  sbírky, popřípadě  dnem stanoveným
v rozhodnutí příslušného krajského úřadu (odstavec 3).

     (5) Pokud právnická osoba  propagovala sbírku, je povinna bez
zbytečného  odkladu  seznámit  veřejnost  se  změnou  účelu sbírky
stejným  způsobem,  jakým  sbírku  propagovala,  a  nelze-li  toho
dosáhnout, srovnatelným způsobem. 

                              § 20

     (1) Zanikl-li účel sbírky po jejím zahájení a právnická osoba
nemá  v úmyslu  pokračovat v  konání sbírky  pro změněný  účel, je
povinna  konání  sbírky  bez  zbytečného  odkladu  ukončit  a tuto
skutečnost neprodleně písemně oznámit příslušnému krajskému úřadu.
Zároveň právnická  osoba oznámí využití  dosud nepoužitého čistého
výtěžku  sbírky nebo  jeho zbytku   pro jiný  účel, pro  který lze
sbírku podle  tohoto zákona konat. Tento  výtěžek nebo jeho zbytek
může použít  pro jiný účel jen  se souhlasem příslušného krajského
úřadu. Se  změnou využití čistého výtěžku  sbírky nebo jeho zbytku
je  právnická  osoba  povinna   bez  zbytečného  odkladu  seznámit
veřejnost stejným  způsobem, jakým sbírku  propagovala, a nelze-li
toho dosáhnout, srovnatelným způsobem.

     (2) Obdobně se podle odstavce 1 vět druhé až čtvrté postupuje
v případě,  že účel  sbírky zanikl  po jejím  ukončení, avšak před
použitím čistého výtěžku nebo jeho zbytku.

     (3) Nelze-li  v případech podle  odstavců 1 a  2 použít čistý
výtěžek  sbírky  nebo  jeho  zbytek  pro  účel oznámený právnickou
osobou,  neboť  tento  účel  je  v  rozporu  se  zákonem, rozhodne
o účelu,  k  němuž  bude   výtěžek  použit,  podle  tohoto  zákona
příslušný krajský úřad a rozhodnutí zveřejní na své úřední desce. 

                              § 21

     (1) Příslušný  krajský úřad rozhodne  po zahájení sbírky,  že
sbírku nelze konat, jestliže nastanou nebo dodatečně vyjdou najevo
okolnosti, které jsou v rozporu se  zákonem a pro něž není nebo by
nebylo  možno  sbírku  konat,  nebo  jestliže  se  ukáže, že údaje
uvedené  v oznámení  anebo v  dokladech k  němu připojených nebyly
pravdivé.

     (2) Příslušný krajský úřad rozhodnutím dočasně zastaví konání
sbírky,  není-li plněna  některá z  podmínek uvedených  v oznámení
nebo neplní-li právnická osoba povinnosti stanovené tímto zákonem;
nezjedná-li  právnická   osoba  ve  lhůtě   stanovené  rozhodnutím
příslušného  krajského  úřadu   nápravu,  příslušný  krajský  úřad
dodatečně rozhodne, že sbírku nelze konat.

     (3)  Odvolání proti  rozhodnutím uvedeným  v odstavcích 1 a 2
nemá odkladný účinek.

     (4)  Pokud  právnická  osoba  propagovala  sbírku, je povinna
seznámit  veřejnost s  rozhodnutím o  tom, že  sbírku nelze konat,
nebo s  rozhodnutím o jejím  dočasném zastavení stejným  způsobem,
jakým sbírku propagovala, a  nelze-li toho dosáhnout, srovnatelným
způsobem, a to  bez zbytečného odkladu, nejpozději však  do 30 dnů
od právní moci tohoto  rozhodnutí; o způsobu zveřejnění rozhodnutí
je  právnická  osoba  povinna  bez  zbytečného  odkladu informovat
příslušný krajský úřad. 

                              § 22

     (1)  O  využití  příspěvků   získaných  sbírkou  konanou  bez
oznámení  rozhodne  příslušný   krajský  úřad.  Příspěvky  získané
sbírkou mohou  být využity k účelu  stanovenému právnickou osobou,
která sbírku konala bez oznámení, popřípadě k účelu jemu blízkému.
Nelze-li  čistý  výtěžek  sbírky   takto  využít  proto,  že  účel
stanovený  právnickou  osobou,  popřípadě   účel  jemu  blízký  je
v rozporu  s  účelem,  pro  který  lze  podle tohoto zákona sbírku
konat,  je  příslušný  krajský  úřad  oprávněn  rozhodnutím uložit
právnické  osobě  odvedení  čistého   výtěžku  do  rozpočtu  kraje
a rozhodnout o  účelu, k němuž  bude výtěžek použit,  podle tohoto
zákona.

     (2) O způsobu využití příspěvků získaných sbírkou, o níž bylo
dodatečně  rozhodnuto,  že  ji  nelze  konat,  informuje příslušný
krajský úřad veřejnost na své úřední desce. 

                              § 23

     (1)  Pro  každou  sbírku  je  právnická  osoba povinna zřídit
zvláštní  bankovní účet,  na který  převede hrubý  výtěžek sbírky,
a vést  o  něm  odděleně  od  svého  ostatního  majetku  a závazků
účetnictví podle zvláštního právního předpisu.4)

     (2)  Právnická   osoba  může  na   úhradu  nákladů  spojených
s konáním sbírky  použít část hrubého  výtěžku sbírky, která  však
nesmí převýšit 5 % z hrubého výtěžku.

     (3)  Čistý  výtěžek  sbírky  musí  právnická  osoba nebo ten,
v jehož   prospěch  byla   sbírka  konána,   použít  výhradně   ke
stanovenému účelu sbírky.
------------------------------------------------------------------
4) Zákon  č.  563/1991  Sb.,  o  účetnictví,  ve  znění pozdějších
   předpisů. 

                              § 24

     (1)  Kontrolu a  dozor nad  konáním sbírek  provádí příslušný
krajský úřad. Ten je oprávněn  se kdykoliv v průběhu konání sbírky
přesvědčit,   zda  je   sbírka  konána   v  souladu   s  oznámením
a s  právními  předpisy.  Právnická  osoba  je  povinna na vyzvání
příslušného krajského úřadu předložit  mu veškeré doklady potřebné
k provedení kontroly.

     (2)  Koná-li  se  sbírka  déle  než  1 rok, provádí příslušný
krajský  úřad  kontrolu  průběžného  vyúčtování sbírky každoročně.
Právnická osoba je povinna předložit  vždy do 3 měsíců po uplynutí
každého  jednotlivého  roku  od  data  zahájení sbírky příslušnému
krajskému úřadu ke kontrole průběžné vyúčtování sbírky.

     (3)  Nejpozději  do  3  měsíců  ode  dne  ukončení  sbírky je
právnická osoba  povinna předložit příslušnému  krajskému úřadu ke
kontrole  a  schválení  celkové  vyúčtování  sbírky. Ve vyúčtování
sbírky  uvede  výši  jejího  hrubého  výtěžku,  skutečných nákladů
spojených s jejím konáním a  čistého výtěžku sbírky a prokáže, zda
a jakým   způsobem  bylo   použito  tohoto   čistého  výtěžku   ke
stanovenému  účelu   sbírky.  Zároveň  předloží   všechny  sběrací
listiny,  včetně  potvrzení  obecního   úřadu  o  počtu  ověřených
sběracích  listin,  nebo  jiné  doklady  o  hrubém  výtěžku sbírky
v závislosti  na  způsobu  jejího  konání  a  doklady  o nákladech
spojených  s jejím  konáním. Nebyl-li  v době  kontroly vyúčtování
využit  čistý  výtěžek  sbírky  v  plném  rozsahu, sdělí příslušný
krajský úřad  právnické osobě termín  pro provedení kontroly  jeho
konečného  využití. Právnická  osoba  je  povinna v  tomto termínu
použít zbytek  čistého výtěžku sbírky k  jejímu stanovenému účelu,
předložit  příslušnému krajskému  úřadu konečné  vyúčtování sbírky
a prokázat mu,  jakým způsobem byl  použit zbytek čistého  výtěžku
sbírky.  Pokud  není  čistý  výtěžek  sbírky  ke stanovenému účelu
využit  ani v  termínu uvedeném  ve sdělení,  je příslušný krajský
úřad   oprávněn  rozhodnutím   uložit  právnické   osobě  odvedení
nepoužité části  výtěžku do rozpočtu  kraje a rozhodnout  o účelu,
k němuž  bude  výtěžek  použit,  podle  tohoto  zákona. Rozhodnutí
o použití  odvedeného  zbytku  čistého  výtěžku  sbírky  příslušný
krajský úřad zveřejní na své úřední desce.

     (4)  Pokud  právnická  osoba  propagovala  sbírku, je povinna
seznámit veřejnost s konečným  vyúčtováním sbírky a jejím využitím
stejným  způsobem,  jakým  sbírku  propagovala,  a  nelze-li  toho
dosáhnout,  srovnatelným způsobem,  a to  bez zbytečného  odkladu,
nejpozději  však do  1 měsíce  po schválení  vyúčtování příslušným
krajským úřadem.

     (5)  Povinnost  prokázat  příslušnému  krajskému  úřadu,  zda
a jakým způsobem  byl využit čistý výtěžek  sbírky, má na vyžádání
příslušného krajského  úřadu i ten,  v jehož prospěch  byla sbírka
konána.  Zjistí-li  příslušný  krajský  úřad,  že poskytnutý čistý
výtěžek sbírky nebyl  použit v plném rozsahu, vyzve  toho, v jehož
prospěch  byla sbírka  konána, aby  ve lhůtě  stanovené příslušným
krajským  úřadem ve  výzvě zbývající  část čistého  výtěžku sbírky
k jejímu stanovenému účelu použil. Pokud není čistý výtěžek sbírky
ke  stanovenému účelu  využit ani  ve lhůtě  uvedené ve  výzvě, je
příslušný krajský  úřad oprávněn rozhodnutím uložit  tomu, v jehož
prospěch byla  sbírka konána, odvedení nepoužité  části výtěžku do
rozpočtu kraje a rozhodnout o  účelu, k němuž bude výtěžek použit,
podle  tohoto  zákona.  Rozhodnutí  o  použití  odvedeného  zbytku
čistého  výtěžku sbírky  příslušný  krajský  úřad zveřejní  na své
úřední desce. 

                              § 25

     (1) Příslušný krajský úřad uloží právnické osobě pokutu
a) až do  výše 500 000  Kč, nesplní-li povinnost  stanovenou v § 4
   odst. 1, § 8 odst. 2, § 11  odst. 3, § 19 odst. 1, § 20 odst. 1
   a 2, § 22  odst. 1, § 23 odst.  1 a 3 a §  24 nebo postupuje-li
   v rozporu s rozhodnutím podle § 21 odst. 1 a 2,
b) až do  výše 300 000  Kč, nesplní-li povinnost  stanovenou v § 7
   odst. 2,  § 10 odst.  2, § 11  odst. 1 větě  první, § 17,  § 19
   odst. 5, § 21 odst. 4 větě první a § 23 odst. 2,
c) až do výše  100 000 Kč, nesplní-li povinnost  stanovenou v § 11
   odst. 2, § 12 větě druhé, § 13, § 14 odst. 2 a § 19 odst. 4,
d) až  do výše  50 000  Kč, nesplní-li  povinnost stanovenou v § 7
   odst. 1, § 8 odst. 1, § 15 a § 21 odst. 4.

     (2) Příslušný krajský úřad uloží  tomu, v jehož prospěch byla
sbírka konána, pokutu až do  výše 500 000 Kč, nesplní-li povinnost
stanovenou v § 23 odst. 3 a v § 24 odst. 4.

     (3) Příslušný  krajský úřad uloží fyzické  osobě pokutu až do
výše  10 000  Kč, nesplní-li  povinnost stanovenou  v § 10 odst. 4
a v § 14 odst. 1.

     (4) Řízení  o uložení pokuty lze  zahájit do 1 roku  ode dne,
kdy  se  příslušný  krajský   úřad  dozvěděl  o  jednání  uvedeném
v odstavci 1 nebo  2. Pokutu však lze uložit nejdéle  do 3 let ode
dne,  kdy  k  porušení  povinnosti  došlo.  Do  lhůt  podle tohoto
odstavce  se nezapočítává  doba, po  kterou se  pro tentýž  skutek
vedlo trestní řízení podle zvláštního právního předpisu.5)

     (5)  Při  stanovení  výše  pokuty  se  přihlíží  k závažnosti
protiprávního jednání, zejména ke  způsobu, kterým k porušení práv
a povinností došlo, k okolnostem, za nichž k protiprávnímu jednání
došlo,  a   k  následkům  takového  jednání.   Pokutu  lze  uložit
opakovaně.

     (6) Pokuty vybírají a vymáhají  příslušné krajské úřady, a to
postupem podle zvláštního právního předpisu, který upravuje správu
daní  a poplatků.  Výnosy  z  pokut uložených  příslušným krajským
úřadem  jsou  příjmem  rozpočtu  kraje,  výnosy  z pokut uložených
ministerstvem (§ 26 odst. 1)  jsou příjmem státního rozpočtu České
republiky.
------------------------------------------------------------------
5) Trestní řád. 

                              § 26

     (1) Koná-li  sbírku kraj nebo hlavní  město Praha, plní úkoly
příslušného krajského úřadu ministerstvo.

     (2)  Ministerstvo vede  centrální evidenci  sbírek. Příslušné
krajské  úřady  oznamují   ministerstvu  všechny  právnické  osoby
konající sbírku, účel a způsob  konání sbírky, název banky a číslo
bankovního účtu,  na kterém jsou příspěvky  shromažďovány, a to ve
lhůtě  do 1  měsíce od   zahájení konání  sbírky. Ve  stejné lhůtě
oznamují příslušné  krajské úřady ministerstvu  všechna rozhodnutí
o tom,  že sbírku  nelze konat  podle §  21 odst.  1, nebo o jejím
dočasném zastavení podle  § 21 odst. 2 anebo  o změně účelu sbírky
podle § 19.

     (3)  Ministerstvo zpřístupní  aktuální informace  z centrální
evidence sbírek způsobem umožňujícím dálkový přístup. 

                              § 27

     Výkon   působnosti  podle   tohoto  zákona   obecními  úřady,
pověřenými obecními  úřady a krajskými  úřady náleží do  přenesené
působnosti příslušných územních samosprávných celků. 

                              § 28

     (1)  Správní řízení  o  povolení  sbírky zahájená  přede dnem
nabytí účinnosti tohoto zákona se  dokončí podle tohoto zákona. Za
den  oznámení sbírky  se považuje  den, kterým  tento zákon  nabyl
účinnosti.

     (2) Sbírky povolené přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona
a konané i po tomto dni se považují za sbírky podle tohoto zákona,
nejpozději  však po  dobu 3  let ode  dne nabytí  účinnosti tohoto
zákona.

     (3)  Pro  sbírky  povolené   a  ukončené  přede  dnem  nabytí
účinnosti tohoto zákona platí dosavadní právní předpisy. 

                              § 29

     Na rozhodování podle tohoto  zákona se vztahuje správní řád6)
s výjimkou odložení oznámení podle §  5 odst. 6 a vydání osvědčení
podle § 4 odst. 1 a §  19 odst. 3 věty první, potvrzení podle § 10
odst. 2 a souhlasu podle § 20 odst. 1 a 2.
------------------------------------------------------------------
6) Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění
   pozdějších předpisů. 

                              § 30

                      Zrušovací ustanovení

     Zrušuje  se  zákon  č.  37/1973  Sb.,  o  veřejných  sbírkách
a o  loteriích   a  jiných  podobných   hrách,  ve  znění   zákona
č. 202/1990 Sb. 

                           ČÁST DRUHÁ
     Změna zákona č. 68/1993 Sb., kterým se mění a doplňují
        některé zákony na úseku všeobecné vnitřní správy,
                  ve znění pozdějších předpisů

                              § 31

     V zákoně  č. 68/1993 Sb.,  kterým se mění  a doplňují některé
zákony  na  úseku  všeobecné   vnitřní  správy,  ve  znění  zákona
č. 132/2000 Sb. a zákona č. 301/2000 Sb., se čl. III zrušuje. 

                           ČÁST TŘETÍ
   Změna zákona č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací
   a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů

                              § 32

     Zákon č. 357/1992  Sb., o dani dědické, dani  darovací a dani
z převodu  nemovitostí, ve  znění  zákona  č. 18/1993  Sb., zákona
č. 322/1993  Sb., zákona  č. 42/1994  Sb., zákona  č. 72/1994 Sb.,
zákona   č.  85/1994   Sb.,   zákona   č.  113/1994   Sb.,  zákona
č. 248/1995 Sb., zákona  č. 96/1996 Sb.,  zákona č. 151/1997  Sb.,
zákona   č.  203/1997   Sb.,  zákona   č.  227/1997   Sb.,  zákona
č. 169/1998  Sb., zákona  č. 95/1999  Sb., zákona  č. 27/2000 Sb.,
zákona   č.  103/2000   Sb.,  zákona   č.  132/2000   Sb.,  zákona
č. 340/2000 Sb. a zákona č. 364/2000 Sb., se mění takto:

     1. V § 20 odst. 6 písm.  d) se slova "v souvislosti s výměnou
nemovitostí"  nahrazují slovy  "na základě  rozhodnutí pozemkových
úřadů o pozemkových úpravách".

     2.  V  §  20  odst.  6  písm.  e)  se  slova  "do  obchodních
společností nebo družstev (dále jen "společnost")" nahrazují slovy
"do základního kapitálu obchodních společností nebo družstev (dále
jen "vklad")".

     3. V § 20 se doplňuje  odstavec 15, který včetně poznámky pod
čarou č. 13b) zní:

     "(15)  Od  daně  darovací  je  osvobozeno  bezúplatné  nabytí
majetku na humanitární nebo charitativní účely a bezúplatné nabytí
majetku z  veřejných sbírek,13b) nejsou-li  tato bezúplatná nabytí
majetku od daně darovací osvobozena podle předchozích odstavců.
------------------------------------------------------------------
13b) Zákon  č.  117/2001  Sb.,  o  veřejných  sbírkách  a  o změně
     některých zákonů (zákon o veřejných sbírkách).". 

                           ČÁST ČTVRTÁ
        Změna zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů,
                  ve znění pozdějších předpisů

                              § 33

     Zákon  č. 586/1992  Sb., o  daních z  příjmů, ve znění zákona
č. 35/1993  Sb., zákona  č. 96/1993  Sb., zákona  č. 157/1993 Sb.,
zákona   č.  196/1993   Sb.,  zákona   č.  323/1993   Sb.,  zákona
č. 42/1994 Sb.,  zákona č.  85/1994 Sb.,  zákona č.  114/1994 Sb.,
zákona   č.  259/1994   Sb.,   zákona   č.  32/1995   Sb.,  zákona
č. 87/1995 Sb., zákona  č. 118/1995 Sb.,  zákona č. 149/1995  Sb.,
zákona   č.  248/1995   Sb.,  zákona   č.  316/1996   Sb.,  zákona
č. 18/1997 Sb., zákona  č. 151/1997 Sb.,  zákona č. 209/1997  Sb.,
zákona   č.  210/1997   Sb.,  zákona   č.  227/1997   Sb.,  zákona
č. 111/1998 Sb.,  zákona č. 149/1998 Sb.,  zákona č. 168/1998 Sb.,
zákona   č.  333/1998   Sb.,   zákona   č.  63/1999   Sb.,  zákona
č. 129/1999 Sb., zákona  č. 144/1999 Sb., zákona  č. 170/1999 Sb.,
zákona  č. 225/1999  Sb., nálezu  Ústavního soudu  č. 3/2000  Sb.,
zákona   č.   17/2000   Sb.,   zákona   č.   27/2000  Sb.,  zákona
č. 72/2000 Sb., zákona  č. 100/2000 Sb.,  zákona č. 103/2000  Sb.,
zákona   č.  121/2000   Sb.,  zákona   č.  132/2000   Sb.,  zákona
č. 241/2000 Sb., zákona č. 340/2000  Sb. a zákona č. 492/2000 Sb.,
se mění takto:

     1. V § 7a větě první se  slovo "pouze" zrušuje a za slova "až
c)" se  vkládají slova "včetně  úroků na běžném  účtu, které podle
podmínek  banky jsou  určeny k  podnikání poplatníka  [§ 8 odst. 1
písm. g)]".

     2. V  § 8 odst.  1 písm. g)  větě první se  za slovo "účtech"
vkládají slova "s výjimkou podle § 7a".

     3.  V §  15 odst.  8 a  v §  20 odst.  8 se za slovem "obcím"
spojka  "a"  nahrazuje  čárkou  a  za  slova "právnickým osobám se
sídlem  na  území  České  republiky"  se  vkládají  slova ", jakož
i právnickým osobám, které jsou  pořadateli veřejných sbírek podle
zvláštního zákona,14e) a to".

Poznámka pod čarou č. 14e) zní:
------------------------------------------------------------------
"14e) Zákon  č.  117/2001  Sb.,  o  veřejných  sbírkách  a o změně
      některých zákonů (zákon o veřejných sbírkách).".

     4.  V §  19 se  na konci  odstavce 1  tečka nahrazuje  čárkou
a doplňuje se písmeno z), které zní:
"z) úrokové  příjmy  plynoucí   z  prostředků  veřejné  sbírky14e)
    pořádané k účelům vymezeným v § 15 odst. 8 a § 20 odst. 8.".

     5. V § 38l odst. 1 písmeno g) zní:
"g) potvrzením  příjemce daru  nebo pořadatele  veřejné sbírky14e)
    o jeho výši a účelu podle § 15 odst. 8,".

     6.  V §  38n odst.  2 se  na konci  věty první  doplňují tato
slova:  " ,  avšak daňová  ztráta vzniklá  a vyměřená poplatníkovi
zaniklému  bez  provedení  likvidace  nepřechází  na jeho právního
nástupce". 

                              § 34

                      Přechodná ustanovení

     U poplatníků uvedených v § 17  odst. 3, u kterých byl konkurs
prohlášen do 31. prosince 2000 a nebyl do tohoto data zrušen, jsou
příjmy plynoucí  ze zpeněžování konkursní  podstaty uskutečněné do
31. prosince 2000  osvobozeny od daně. Při  stanovení základu daně
za období od prohlášení konkursu do  31. prosince 2001 nebo do dne
zrušení konkursu,  byl-li konkurs zrušen  v průběhu roku  2001, se
vychází   z  hospodářského   výsledku  vykázaného   za  období  od
prohlášení  konkursu  do  31.  prosince  2001  nebo do dne zrušení
konkursu,  byl-li  konkurs  zrušen  v  průběhu  roku  2001. Daňová
povinnost  se  stanoví  a  daňové  přiznání  podává  za  období od
prohlášení  konkursu  do  31.  prosince  2001  nebo do dne zrušení
konkursu, byl-li konkurs zrušen v průběhu roku 2001. 

                            ČÁST PÁTÁ
                            ÚČINNOST

                              § 35

     Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. června 2001.

                           Klaus v. r.
                           Havel v. r.
                           Zeman v. r.