219/1949 Sb.
VLÁDNÍ NAŘÍZENÍ
ze dne 18. října 1949
hospodářském zabezpečení církve římskokatolické státem.

zpet na puvodni stranku

původní znění podle 219/1949 Sb. ve formatu MS-WORD 6.0


                          219/1949 Sb.
                         VLÁDNÍ NAŘÍZENÍ
                      ze dne 18. října 1949
    o hospodářském zabezpečení církve římskokatolické státem.
Změna: 36/1971 Sb.
Změna: 47/1981 Sb.
Změna: 425/1990 Sb.
Změna: 578/1990 Sb.

     Vláda republiky  Československé nařizuje podle  zákona ze dne
14. října  1949, č. 218  Sb., o hospodářském  zabezpečení církví a
náboženských společností státem:

                               § 1

     (1) Duchovní jsou zaměstnanci církve.

     (2) Osobní  požitky duchovních  poskytuje stát,  pokud s jeho
souhlasem působí  v duchovní správě,  církevní administrativě nebo
v ústavech pro výchovu duchovních. 

                               § 2

     (1) Duchovní  působící v  duchovní správě  jest světský  nebo
řeholní duchovní, který se souhlasem státu vykonává buď samostatně
nebo  pomocně duchovní  správu v  určitém farním  obvodu na  místě
zřízeném se státním souhlasem.

     (2) Duchovní  správou se  rozumí duchovenská  péče o katolíky
určitého  farního  obvodu,  jakož  i  výkon  církevních úkonů z ní
plynoucích.

     (3) Pomocní  duchovní  mohou  být  ustanovení, vyžadují-li to
potřeby  duchovenské  péče  (rozsáhlost  farního obvodu, početnost
farníků,  pastorace ve  veřejných ústavech,  na př.  v nemocnicích
apod.). 

                               § 3

     Duchovní  působící  v  církevní  administrativě jsou duchovní
zaměstnaní se souhlasem státu v  konsistořích a členové kapitul na
místech zřízených se státním souhlasem. 

                               § 4

     Duchovní  působící  v  ústavech  pro  výchovu duchovních jsou
duchovní působící  se souhlasem státu  jako učitelé bohosloveckých
učilišť  a  jako  činovníci  v  kněžských  seminářích  na  místech
zřízených se státním souhlasem. 

                               § 5

     (1) Za  místa zřízená  se  státním  souhlasem se  považují ta
místa,  která   Státní  úřad  pro  věci   církevní *)  po  slyšení
příslušného církevního orgánu za taková prohlásí.

     (2) Zřízení nových  míst vyžaduje souhlas  Státního úřadu pro
věci církevní *) v dohodě s ministerstvem financí.
------------------------------------------------------------------
 *) Podle § 2  vl. nař. č.  19/1956 Sb. byl  Státní úřad pro  věci
    církevní  zrušen  a  jeho  kompetence  přešla  na ministerstvo
    školství a kultury. 

                               § 6

     Duchovním, kteří jsou činni jinak než je uvedeno v § 1, odst.
2, může Státní úřad pro  věci církevní *) v dohodě s ministerstvem
financí po  slyšení příslušného církevního  orgánu přiznati osobní
požitky, požádají-li o to písemně.
------------------------------------------------------------------
 *) Podle § 2  vl. nař. č.  19/1956 Sb. byl  Státní úřad pro  věci
    církevní  zrušen  a  jeho  kompetence  přešla  na ministerstvo
    školství a kultury. 

                               § 7

     (1) Na   místa  zřízená   se  státním   souhlasem  mohou  být
ustanoveni a  osobní požitky podle tohoto  nařízení mohou pobírati
jen  duchovní,  kteří  jsou  českoslovenští  státní občané, státně
spolehliví, bezúhonní a vyhovují  i jinak všeobecným podmínkám pro
přijetí do státní služby.

     (2) V  případech hodných  zvláštního zřetele  povoluje Státní
úřad  pro věci  církevní *)  výjimku,  pokud jde  o československé
státní  občanství,  a  to  na  žádost  duchovního nebo příslušného
církevního orgánu aneb z mocí úřední.
------------------------------------------------------------------
 *) Podle § 2  vl. nař. č.  19/1956 Sb. byl  Státní úřad pro  věci
    církevní  zrušen  a  jeho  kompetence  přešla  na ministerstvo
    školství a kultury. 

                               § 8

     (1) Osobní požitky duchovních uvedených  v § 1, odst. 2 tvoří
základní  plat,  hodnostní  přídavek  a  odměna  za  vyšší  výkon.
Vyplácejí se stejně jako služební příjmy státních zaměstnanců.

     (2) Duchovním,  kteří  zastávají  úřad  spojený  se  zvláštní
odpovědností,  může  být  přiznán  hodnostní  přídavek.  Mimořádné
pracovní zatížení  duchovního, jeho veřejná činnost,  jakož i jeho
podíl   na  budovatelském   úsilí  pracujícího   lidu  mohou  býti
zhodnoceny odměnou za vyšší výkon. 

                               § 9

     (1)  zrušen

     (2)  zrušen

     (3) Základní  plat  se  snižuje  o  jiný  stálý příjem, jehož
duchovní  požívá  z  veřejných   prostředků.  Toto  ustanovení  se
nevztahuje  na  odměny  za  výkon  duchovenské  péče  ve veřejných
ústavech, na odměny za vyučování  náboženství na školách, na platy
členů  vlády,  sboru  pověřenců,  Národního shromáždění, Slovenské
národní rady a na odměny členů národních výborů. 

                              § 10

     Duchovním  náleží  dávky  na  děti  osvojené  a  na schovance
obdobně podle předpisů platných pro státní zaměstnance. 

                              § 11

                             zrušen

                              § 12

                             zrušen

                              § 13

     (1) Duchovním náleží náhrada cestovních, stěhovacích a jiných
výloh  za nezbytně  nutné  služební  cesty obdobně  podle předpisů
platných pro státní zaměstnance.

     (2) Cesty  jest  předem  hlásiti  okresnímu  národnímu výboru
trvalého  úředního  působiště,  vyjímající  cesty,  které  nestrpí
odkladu.

     (3) Cestovní účty se  předkládají měsíčně okresnímu národnímu
výboru, aby je upravil.

                              § 14

     Duchovní v  duchovní správě jsou  povinni bezplatně vyučovati
náboženství na školách prvního a druhého stupně, není-li ve farním
obvodě  o  vyučování   náboženství  postaráno  zvláštním  učitelem
náboženství.

                              § 15

     (1) Duchovní  a  jejich  rodinní  příslušníci  mají  nárok na
pensijní  zabezpečení obdobně  podle předpisů  platných pro státní
zaměstnance.

     (2) Pensijní   základnu   tvoří   75 %   posledně  dosaženého
základního platu a hodnostního přídavku. 

                              § 16

     (1) Jakoukoliv duchovenskou činnost  mohou vykonávati světští
i řeholní duchovní jen se státním souhlasem.

     (2) Státní souhlas si duchovní  vyžádá od krajského národního
výboru  svého trvalého  bydliště,  po  př. jeho  prostřednictví od
Státního úřadu pro věci  církevní *) (duchovní III. stupnice) nebo
od vlády (duchovní IV. stupnice).
------------------------------------------------------------------
 *) Podle § 2  vl. nař. č.  19/1956 Sb. byl  Státní úřad pro  věci
    církevní  zrušen  a  jeho  kompetence  přešla  na ministerstvo
    školství a kultury. 

                              § 17

     (1) Každé ustanovení  duchovního na místo  zřízené se státním
souhlasem vyžaduje předchozí souhlas státu.

     (2) Tento souhlas si vyžádá  písemně příslušný církevní orgán
u pomocných  duchovních  a  u  duchovních  I.  a  II.  stupnice od
krajského národního výboru, u duchovních III. stupnice od Státního
úřadu  pro  věci  církevní.*)  Jmenování  duchovních  IV. stupnice
vyžaduje předchozího souhlasu vlády.
------------------------------------------------------------------
 *) Podle § 2  vl. nař. č.  19/1956 Sb. byl  Státní úřad pro  věci
    církevní  zrušen  a  jeho  kompetence  přešla  na ministerstvo
    školství a kultury. 

                              § 18

     (1) Ustanovení  duchovního bez  předchozího státního souhlasu
má  za následek,  že se  duchovnímu nedostane  osobních požitků  a
místo se považuje za uprázdněné.

     (2) Pozbude-li   duchovní  způsobilosti   pro  ustanovení  ve
smyslu § 7,  odst. 1, projedná  orgán příslušný podle  § 17, odst.
2 případ  s  příslušným  církevním  orgánem;  nebude-li  do 14 dnů
zjednána náprava, požádá, aby  příslušný církevní orgán duchovního
odstranil a  rozhodne současně, nemá-li  býti duchovnímu zastavena
výplata  osobních požitků.  Nevyhoví-li církevní  orgán žádosti za
odstranění duchovního do 14 dnů, považuje se místo za uprázdněné.

     (3) Uprázdněná  místa jest  obsaditi  nejdéle  do 30  dnů; po
uplynutí  této  lhůty  může   učiniti  stát  opatření  potřebná  k
zajištění řádného  chodu duchovní správy,  církevní administrativy
nebo výchovy duchovních. V odůvodněných případech může Státní úřad
pro věci církevní *) výjimečně povoliti prodloužení lhůty.
------------------------------------------------------------------
 *) Podle § 2  vl. nař. č.  19/1956 Sb. byl  Státní úřad pro  věci
    církevní  zrušen  a  jeho  kompetence  přešla  na ministerstvo
    školství a kultury. 

                              § 19

     (1) Předpokladem výkonu duchovenské činnosti je složení slibu
věrnosti Československé republice.

     (2) Slib zní: "Slibuji na svou  čest a svědomí, že budu věren
Československé republice a jejímu  lidově demokratickému zřízení a
že nepodniknu  nic, co by  bylo proti jejím  zájmům, bezpečnosti a
celistvosti.  Budu jako  občan lidově  demokratického státu  plnit
svědomitě povinnosti, jež vyplývají z mého postavení, a vynasnažím
se podle svých sil podporovat budovatelské úsilí směřující k blahu
lidu".

     (3) Tento  slib  skládají  pomocní  duchovní  a  duchovní  I.
stupnice  do rukou  předsedy okresního  národního výboru, duchovní
II.  stupnice  do  rukou   předsedy  krajského  národního  výboru,
duchovní  III.  stupnice  do  rukou  ministra,  pověřeného řízením
Státního  úřadu pro  věci církevní,*)  a duchovní  IV. stupnice do
rukou předsedy vlády.
------------------------------------------------------------------
 *) Podle § 2  vl. nař. č.  19/1956 Sb. byl  Státní úřad pro  věci
    církevní  zrušen  a  jeho  kompetence  přešla  na ministerstvo
    školství a kultury. 

                              § 20

                             zrušen

                              § 21

     (1) Osobní  požitky podle  tohoto nařízení  nahrazují všechny
dosavadní stálé požitky, které  duchovním plynou z jejich povolání
nebo  v  souvislosti  s  ním,  z  výnosu  obročí, z patronátních a
všelikých  jiných závazků  nebo ze  státních prostředků,  po př. z
veřejných  fondů  podle  dosavadních  právních  předpisů,  jakož i
všechny  individuální  osobní  přídavky,  podpory,  výpomoci  nebo
odměny.

     (2) Ustanovení  odstavce 1  se nevztahuje  na platy  a odměny
uvedené v § 9, odst. 3, větě druhé. 

                              § 22

     (1) Stát  hradí  církvi  řádné  věcné  náklady  a  náklady na
obstarávání prací osobami, které nejsou duchovními.

     (2) Na mimořádné  věcné náklady poskytne  stát v odůvodněných
případech zvláštní pomoc. 

                              § 23

     (1) Věcné  náklady   jsou  náklady  bohoslužebné   a  náklady
správní.

     (2) Náklady  bohoslužebnými rozumějí  se náklady  na církevní
budovy, bohoslužebná zařízení a bohoslužebné úkony.

     (3) Náklady   správní   jsou   náklady   spojené  s  provozem
církevních úřadů. 

                              § 24

     (1) Řádnými  náklady  jsou  náklady  každoročně pravidelně se
opakující. Patří k  nim náklady na běžné udržovací  opravy budov a
vnitřního zařízení.

     (2) Mimořádnými  náklady  se  rozumějí  investice  stavební i
nestavební, nákladné obnovy vnitřního zařízení a pod. 

                              § 25

     (1) Výše řádných věcných nákladů se zkoumá v rámci diecése na
základě   dílčích   rozpočtů   a   závěrečných  účtů  jednotlivých
církevních složek v obvodu diecése.

     (2) Rozpočty  musí   býti  sestaveny  podle   zásad  státního
rozpočtu, při  čemž jest dbáti naprosté  úspornosti. Bližší pokyny
pro sestavování  rozpočtů i závěrečných účtů  vydá Státní úřad pro
věci církevní *) v dohodě s ministerstvem financí.

     (3) Z  dílčích  rozpočtů  jednotlivých  složek  svého  obvodu
sestaví konsistoře celkový rozpočet  diecésní na příští rok, který
předloží do  konce měsíce března  běžného roku Státnímu  úřadu pro
věci církevní ke schválení spolu s obdobně vypracovaným závěrečným
účtem za minulý rok.

     (4) Pro  rok  1950  jest  nutno  předložiti  rozpočet  do 15.
listopadu 1949.
------------------------------------------------------------------
 *) Podle § 2  vl. nař. č.  19/1956 Sb. byl  Státní úřad pro  věci
    církevní  zrušen  a  jeho  kompetence  přešla  na ministerstvo
    školství a kultury. 

                              § 26

     (1) Na  základě  předložených  rozpočtů  a  závěrečných  účtů
vyměří  Státní úřad  pro věci  církevní *) částku  nutnou k úhradě
skutečné potřeby jednotlivých diecésí.

     (2) Skutečná  potřeba  je  rozdíl  mezi  celkových celoročním
vydáním a příjmem.

     (3) Do  příjmů  se  započítává  výnos  veškerého nemovitého i
movitého  církevního majetku  bez rozdílu,  zda doposud  sloužil k
úhradě nákladů osobních nebo věcných, dále výnos všech majetkových
práv,  jakož i  sbírky, dary,  dědictví, odkazy  a veškeré ostatní
příjmy s výjimkou poplatků štolových.

     (4) Aby   byl  získán   podklad  ke   zjištění  příjmů  podle
předchozího odstavce, provedou konsistoře soupis veškerého majetku
a majetkových  práv  všech  církevních  složek  v  obvodu diecese,
včetně  jednotlivých  komunit,  ústavů,  nadací,  kostelů,  obročí
a fondů.

     (5) Soupisy  majetku předloží  konsistoře do  31. ledna  1950
Státnímu úřadu  pro věci církevní,*) jemuž  budou pravidelně ročně
hlásiti změny ve stavu majetku ke dni 31. prosince každého roku.
------------------------------------------------------------------
 *) Podle § 2  vl. nař. č.  19/1956 Sb. byl  Státní úřad pro  věci
    církevní  zrušen  a  jeho  kompetence  přešla  na ministerstvo
    školství a kultury. 

                              § 27

     Stát  dozírá  na  církevní  majetek  tím,  že zkoumá církevní
hospodaření  a vyhrazuje  si předchozí  schválení všech důležitých
majetkově  právních jednání,  týkajících se  tohoto majetku. Výkon
působnosti  jednotlivých  orgánů  upraví   Státní  úřad  pro  věci
církevní.*)
------------------------------------------------------------------
 *) Podle § 2  vl. nař. č.  19/1956 Sb. byl  Státní úřad pro  věci
    církevní  zrušen  a  jeho  kompetence  přešla  na ministerstvo
    školství a kultury. 

                              § 28

     (1) O  zvláštní  pomoc  na  mimořádné  věcné  náklady  žádají
jednotlivé  církevní  složky  Státní  úřad  pro  věci  církevní *)
prostřednictvím konsistoře.

     (2) Žádosti je  nutné doložiti takovými  doklady, z nichž  by
bylo patrno, že potřeba je nezbytná, že se uspokojuje hospodárně a
že je na ni v jednotném hospodářském plánu pamatováno.
------------------------------------------------------------------
 *) Podle § 2  vl. nař. č.  19/1956 Sb. byl  Státní úřad pro  věci
    církevní  zrušen  a  jeho  kompetence  přešla  na ministerstvo
    školství a kultury. 

                              § 29

     Na  stát  přechází  patronát  nad římsko-katolickými kostely,
obročími  a jinými  církevními ústavy,  vykonávaný dosud veřejnými
fondy   a   nadacemi,   obcemi,    okresy,   kraji   a   ostatními
veřejnoprávními korporacemi, dále patronát váznoucí na majetku, na
který  se vztahují  zákony ze  dne  18.  dubna 1919,  č. 215  Sb.,
o  zabrání velkého majetku pozemkového,  ze dne 11. července 1947,
č.  142b., o  revisi první  pozemkové reformy,  ze dne  21. března
1948,  č.  46  Sb.,  o   nové  pozemkové  reformě  (trvalé  úpravě
vlastnictví  z   zemědělské  a  lesní   půdě),  dekret  presidenta
republiky  ze  dne  21.  června  1945,  č.  12  Sb.,  o konfiskaci
a urychleném  rozdělení zemědělského  majetku, nařízení  Slovenské
národní  rady  ze  dne  23.  srpna   1945,  č.  104  Sb.  n.  SNR,
o konfiskování   a  urychleném   rozdělení  zemědělského   majetku
a dekret presidenta republiky  ze dne 25. října 1945,  č. 108 Sb.,
o konfiskaci nepřátelského majetku a Fondech národní obnovy, jakož
i jiný veřejný a soukromý patronát. 

                              § 30

     (1) Stát  vykonává  patronát  tak,  že presentuje příslušnému
ordináři vhodné uchazeče na uprázdněná obročí.

     (2) Konkursy   na   uprázdněná   obročí   vypisuje  příslušná
konsistoř   vždy   v   nejbližším   čísle   Věstníku   katolického
duchovenstva.  Konsistoř  předloží  státu  žádosti  všech uchazečů
a v předkládací zprávě označí uchazeče, jež nepokládá za způsobilé
k presentaci. Zamítavé stanovisko je nutno řádně odůvodnit důvody,
jež  nejsou v  rozporu s  právním řádem  Československé republiky.
Z uchazečů, kteří nebyli důvodně  zamítnuti, presentuje stát toho,
jehož  uzná za  nejzpůsobilejšího. Příslušný  ordinář jest povinen
udělit presentovanému církevní úřad od  14 dnů ode dne presentace.
Neučiní-li tak ve stanovené lhůtě,  má se za to, že presentovanému
byl úřad udělen. 

                              § 31

     Veškeré  závazky přispívat  na účely  církve, jejích  složek,
komunit, ústavů,  nadací, kostelů, obročí a  fondů, opírající se o
patronát  nebo  jiné  právní  důvody  nebo  dlouholeté  zvyklosti,
zanikají. 

                              § 32

     (1) Ústavy pro výchovu  duchovních jsou bohoslovecká učiliště
a kněžské semináře.

     (2) Stát hradí jejich osobní i věcné náklady. 

                              § 33

     Toto  nařízení  nabývá  účinnosti  dnem  1.  listopadu  1949;
provede  je  ministr  pověřený  řízením  Státního  úřadu  pro věci
církevní *) v dohodě s ministrem financí.
------------------------------------------------------------------
 *) Podle § 2  vl. nař. č.  19/1956 Sb. byl  Státní úřad pro  věci
    církevní  zrušen  a  jeho  kompetence  přešla  na ministerstvo
    školství a kultury.

                         Zápotocký v. r.
                       Dr. Čepička v. r.