Schváleno (Vydáno): 09.02.1995
Účinnost od: 01.04.1995
Uveřejněno v č. 8/1995 Sbírky zákonů na straně 467
Znění § 1 a 2 před novelou provedenou zákonem
č. 138/2002 Sb.
OBECNÁ USTANOVENÍ
§ 1
(1) Reklamou se pro účely tohoto zákona rozumí přesvědčovací proces, kterým jsou hledáni uživatelé zboží, služeb nebo jiných výkonů či hodnot prostřednictvím komunikačních médií.
(2) Komunikačními médii se pro účely tohoto zákona rozumí televize, rozhlas, nosiče audiovizuálních děl, periodický tisk1) a neperiodické publikace,2) dopravní prostředky, plakáty a letáky, jakož i další komunikační prostředky umožňující přenos informací.
------------------------------------------------------------------
1) Zákon č. 81/1966 Sb., o periodickém tisku a o ostatních hromadných
informačních prostředcích, ve znění pozdějších předpisů.
2) § 1 zákona ČNR č. 106/1991 Sb., o neperiodických publikacích.
§ 2
(1) Reklama zboží nebo služeb nebo jiných výkonů či hodnot, jejichž prodej nebo poskytování nebo šíření není dovoleno, je zakázána.
(2) Reklama nesmí obsahovat nepravdivé údaje, prvky, které by byly v rozporu s dobrými mravy, zejména prvky urážející národnostní nebo náboženské cítění, ohrožující obecně nepřijatelným způsobem mravnost nebo propagující násilí, prvky snižující lidskou důstojnost nebo využívající motiv strachu.
(3) Reklamy určené osobám do 15 let, nebo v nichž vystupují osoby mladší 15 let, pokud podporují chování ohrožující jejich zdraví, psychický nebo morální vývoj, se zakazují.
(4) Zakazuje se:
Znění po novele provedené
zákonem č. 138/2002 Sb. (účinnost od 1.6.2002)
Čl.I
OBECNÁ USTANOVENÍ
§ 1
(1) Reklamou se rozumí oznámení, předvedení či jiná prezentace šířené zejména
komunikačními médii, mající
za cíl podporu podnikatelské
činnosti, zejména podporu
spotřeby nebo prodeje zboží,
výstavby, pronájmu nebo prodeje nemovitostí, prodeje nebo využití práv nebo závazků, podporu poskytování služeb, propagaci ochranné
známky,1) pokud není dále stanoveno jinak.
(2) Komunikačními médii, kterými je reklama šířena, se rozumí
prostředky umožňující přenášení
reklamy, zejména periodický tisk2) a neperiodické publikace,3) rozhlasové a televizní vysílání, audiovizuální produkce,4) počítačové sítě,
nosiče audiovizuálních děl, plakáty a letáky.
(3) Sponzorováním se
rozumí příspěvek poskytnutý
s cílem podporovat výrobu nebo prodej zboží, poskytování služeb nebo jiné výkony sponzora. Sponzorem se
rozumí právnická nebo fyzická osoba, která takový příspěvek k tomuto účelu
poskytne.
(4) Zadavatelem reklamy
(dále jen "zadavatel") je pro účely tohoto zákona právnická nebo
fyzická osoba, která objednala u jiné právnické nebo fyzické osoby reklamu.
(5) Zpracovatelem reklamy
(dále jen "zpracovatel") je
pro účely tohoto zákona právnická nebo
fyzická osoba, která pro sebe nebo pro jinou právnickou nebo fyzickou
osobu zpracovala reklamu.
(6) Šiřitelem
reklamy (dále jen "šiřitel")
je pro účely tohoto zákona právnická nebo
fyzická osoba, která reklamu veřejně šíří.
(7) Ustanovení tohoto
zákona se vztahují na sponzorování,
pokud není dále stanoveno jinak.
------------------------------------------------------------------
1) § 1 zákona č. 137/1995 Sb., o ochranných známkách.
2) § 3 písm. a) zákona
č. 46/2000 Sb., o právech a povinnostech při vydávání periodického tisku a
o změně některých dalších zákonů
(tiskový zákon).
3) § 1 zákona č. 37/1995 Sb., o neperiodických publikacích.
4) § 1 odst. 1
písm. c) zákona
č. 273/1993 Sb., o
některých podmínkách výroby, šíření a archivování
audiovizuálních děl, o
změně a doplnění některých zákonů
a některých dalších
předpisů.
§ 2
(1) Zakazuje se
a) reklama zboží,
služeb nebo jiných výkonů či
hodnot, jejichž prodej, poskytování
nebo šíření je
v rozporu s
právními předpisy,
b) reklama založená
na podprahovém vnímání. Takovou reklamou se pro účely tohoto zákona rozumí reklama, která by
měla vliv na podvědomí fyzické
osoby, aniž by ji tato osoba vědomě vnímala,
c) reklama klamavá,5)
d) reklama skrytá.
Takovou reklamou se pro účely
tohoto zákona rozumí reklama,
u níž je obtížné rozlišit,
že se jedná o reklamu, zejména
proto, že není jako reklama označena,
e) šíření nevyžádané
reklamy, pokud vede k výdajům
adresáta nebo pokud adresáta obtěžuje.
(2) Srovnávací reklama6) je přípustná za podmínek
stanovených tímto zákonem a zvláštním právním předpisem.7)
(3) Reklama nesmí být v rozporu s dobrými mravy, zejména nesmí obsahovat jakoukoliv
diskriminaci z důvodů
rasy, pohlaví nebo národnosti
nebo napadat náboženské nebo národnostní cítění, ohrožovat obecně nepřijatelným
způsobem mravnost, snižovat lidskou důstojnost, obsahovat prvky pornografie, násilí nebo prvky využívající motivu strachu. Reklama
nesmí napadat politické přesvědčení.
(4) Reklama nesmí
podporovat chování poškozující zdraví nebo ohrožující bezpečnost
osob nebo majetku,
jakož i jednání poškozující zájmy na ochranu
životního prostředí.
(5) Reklama šířená společně s jiným sdělením musí být zřetelně rozlišitelná a
vhodným způsobem oddělena od ostatního sdělení.
------------------------------------------------------------------
5) § 45 zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník.
6) § 50a odst. 1
zákona č. 513/1991
Sb., ve znění zákona č. 370/2000 Sb.
7) § 50a odst. 2 a 3
zákona č. 513/1991 Sb., ve znění
pozdějších předpisů.