JUDIKÁT
Nejvyššího správního soudu ČSR
ze dne 27. ledna 1930,

Pramen: [Boh. A 8388/30 (25438/27)]


     (I.) Výkonem vyznání, náboženství nebo víry ve smyslu ústavní
listiny  nelze  rozumět  pouze  ryze  kultové  obřady, nýbrž výkon
všeho,   co  dotčeným   vyznáním,  náboženstvím   nebo  vírou   je
příslušníkům jeho jako povinnost uloženo.

     (II.) Kdy může státní úřad rozhodnout, že na obecních jatkách
je zakázána rituální porážka dobytka.

                          Z odůvodnění:

     Dle   §   122   ústavní   listiny   mají  všichni  obyvatelé
Československé  republiky  právo  vykonávati  veřejně  a soukromě
jakékoliv vyznání,  náboženství nebo víru,  pokud výkon ten  není
v neshodě  s  veřejným  pořádkem  a  řádem  nebo s dobrými mravy.
Ustanovení   toto  zaručuje   příslušníkům  jakéhokoliv  vyznání,
náboženství nebo víry za určitých předpokladů výkon tohoto jejich
vyznání neb náboženství; nejvyšší  správní soud nemusel zkoumati,
je-li takzvaná "rituální porážka" kultovým obřadem stricto sensu,
neboť pod "výkonem vyznání, náboženství nebo víry" nelze rozuměti
pouze  ryze  kultové  obřady,  nýbrž  vše,  co dotyčným vyznáním,
náboženstvím  nebo vírou  jest příslušníkům  jeho jako  povinnost
uloženo. Že  příslušníci židovského vyznání  jsou zásadně povinni
požívati maso  pouze z dobytka rituálním  způsobem poraženého, je
všeobecně  známo a  stížnost sama  toho nepopírá;  ale pak  nelze
shledati,  že  by  názor  žalovaného  úřadu,  že rituální porážky
spadají  pod  úkony  dle  §  122  ústavní listiny chráněné, neměl
v citovaném předpisu dostatečné podpory.

     Zbývá  tedy  již  jen  otázka,  nejsou-li  rituální  porážky
židovské z  ochrany podle § 122  ústavní listiny vyloučeny proto,
že  jsou v  neshodě s  veřejným pořádkem  a řádem  nebo s dobrými
mravy. Nejvyšší  správní soud nemohl však  shledati, že by konání
rituálních,  porážek  bylo  lze  subsumovati  pod  jeden z těchto
případů.

      Nutno  totiž pokládati  za vyloučeno,  že by  obvyklý výkon
náboženského ritu  státně uznaných náboženských  společností mohl
obsahovati  úkony, které  by  bylo  lze označiti  jako odporující
veřejnému  pořádku a  řádu nebo  dobrým mravům,  když úkony  tyto
spočívající na  náboženských předpisech, byly  již v době  uznání
dotyčné náboženské společnosti u ní obvyklé, a přes to náboženská
společnost byla  státem uznána, aniž ten  který úkon rituální byl
zakázán nebo z uděleného  státního uznání vyloučen. Státní uznání
bylo  by vyloučeno,  kdyby úkony  ony byly  s uvedeného  hlediska
závadnými. To  plyne již z  povahy věci, bylo  však také výslovně
projeveno v  § 1 bodu 1  zákona z 20. května  1874 č. 68 říšského
zákona. Rituální porážka jest však  u židů od pradávna na základě
náboženských předpisů obvyklá a byla jako součást židovského ritu
také státními předpisy při uznání náboženské společnosti židovské
implicité  uznána  respektive  stala  se  tohoto  státního uznání
účastna (srovnej §  1 "židovského systému pro Dechy"  ze 3. srpna
1797,  zákona Františka  II. svazek  XI str.  27. a  násl. a § 25
zákona z 21. března 1890 č. 57 říšského zákona).

     Nelze proto shledati, že  by rituální porážka židovská mohla
býti vyloučena  z ochrany §  122 ústavní listiny.

     Pouhá  případná  změna  všeobecného  nazírání  na  ten který
rituální  úkon nemůže  ovšem rušiti  právo náboženské společnosti
židovské   na   nerušený   výkon   jejích   náboženských   obřadů
a zvyklostí,  kteréhož práva  náboženská společnost  právě nabyla
státním uznáním.

     Ježto  pak  stížnost  nepopírá,  že  by  se  spornou  změnou
jatečního   řádu  vzhledem   k  výhradní   povinnosti,  používati
městských  jatek, znemožnil  výkon rituálních  porážek židovských
v P. vůbec, nelze naříkané  rozhodnutí shledati nezákonným a bylo
proto  stížnost  zamítnouti   jako  bezdůvodnou  (srovnej  nálezy
bývalého správního soudu Budw. 10666/1897 a A 5248/1907).