Publikováno ve Věstníku MŠMT ČR
č. 7-8/1993
Vztah školských úřadů k
církevním školám při poskytování a vyúčtování dotací, včetně doporučení způsobu
hospodaření pro církevní školy
Metodický návod
č. j. 19 260/93-40
referent: ing. Anna Hlaváčková, tel. 51 93 211
Dne: 24.03.1993
Na základě dotazů školských úřadů k problematice financování církevních
škol v roce 1993, uvádí MŠMT následující metodický návod:
1. Úvod
1. 1. §
57b odst. 1 zákona č. 29/1984 Sb., o soustavě základních a středních škol
(školský zákon) ve znění zákona č. 188/1988 Sb., zákona č. 171/1990 Sb., zákona
č. 522/1990 Sb., zákona č. 134/1993 Sb. a zákona č. 190/1993 Sb., stanoví,
které školy jsou školami církevními.
1. 2. § 10
odst. 1 a § 12 odst. 4 písm. c) zákona č. 564/1990 Sb., o státní správě a
samosprávě ve školství ve znění zákona č. 190/1993 Sb., ve znění zákona č.
500/1993 Sb., stanoví jejich ekonomické zabezpečení státem.
1. 3.
Vyhláška MŠMT a MZd č. 452/1991 Sb., o zřizování a činnosti církevních škol a
náboženských společenství, mimo jiné vymezuje zřizovatele, kterými jsou církev
nebo náboženská společnost nebo náboženské společenství a stanoví podmínky pro
zařazování do sítě škol. Nestanoví formu hospodaření církevních škol.
1. 4. § 31
zákona č. 576/1990 Sb. (rozpočtová pravidla republiky) ve znění pozdějších změn
a doplňků, stanoví, že rozpočtové a příspěvkové organizace mohou zřizovat
ústřední orgány, okresní úřady a obce. Z toho vyplývá, že církevní školy, jejichž
zřizovatelem je církev, nemohou být ani rozpočtové ani příspěvkové organizace.
1. 5. § 4
odst. 3 zákona č. 308/1991 Sb., o svobodě náboženské víry a postavení církví a
náboženských společností, stanoví, že církve a náboženské společnosti jsou
právnickými osobami. V souladu s § 19 citovaného zákona jsou právnickými
osobami i náboženská společenství. Jejich seznam viz přílohu k cit. zákonu,
která tvoří jeho součást. § 6 odst. 1 písm. h) cit. zákona umožňuje církvím
zřizovat a provozovat "účelová zařízení". MŠMT doporučuje, aby
církevní školy byly účelovým zařízením církve s právní subjektivitou.
1. 6. § 5
odst. 2 zák. č. 576/1990 Sb., stanoví možnost použití účelových dotací ze
státního rozpočtu. V souladu s tím přiděluje MŠMT prostřednictvím
školských úřadů církevním školám dotace ze státního rozpočtu (kapitoly MŠMT).
1. 7. § 9
odst. 1 písm. e) zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví stanoví vedení
jednoduchého účetnictví pro církve a náboženské společnosti, jejich orgány a
církevní instituce, které mají právní subjektivitu, pokud nepodnikají nebo
pokud nejsou příjemci dotací z příslušných státních rozpočtů. Jelikož církevní
školy jsou příjemci dotací, vztahuje se na ně odst. 2 cit. zákona. Výklad k
této problematice je uveden v časopise Účetnictví č.11/1992.
2. Postup školských úřadů vůči církevním školám v roce 1993 a v
letech následujících, pokud nebude stanoveno jinak
2. 1. Po
dohodě s MZd a se souhlasem MF doporučujeme, aby církevní školy vedly
účetnictví podle účtové osnovy a směrnic k účtové osnově pro politické strany,
hnutí, občanská sdružení a jiné nevýdělečné organizace č. j. V/2-24500/1990.
2. 2.
Vzhledem k tomu, že řešení způsobu hospodaření je nad rámec kompetencí MŠMT,
předpokládáme zajištění metodické činnosti v oblasti rozpočtování, účetnictví,
odměňování pracovníků apod. zřizovatelem.
2. 3.
Metodickým východiskem pro stanovení výše dotace církevním školám je metodika
rozpočtu regionálního školství pro příslušný rok. V případě církevní školy se
postupuje zcela stejně jako při rozpisu prostředků na státní školu s právní
subjektivitou, která je příspěvkovou organizací. Shodné jsou i výchozí údaje
(normativy apod.).
2. 4.
Dotaci pro církevní školu (zařízení) rozpočtuje školský úřad na položce 5914 -
"Dotace církevním školám". Školský úřad může poskytovat církevní
škole resp. zařízení dotaci na krytí neinvestičních výdajů zvlášť na jednotlivá
čtvrtletí, a to stejně jako v případě škol státních. Prostředky se poskytují
převodním příkazem.
2. 5.
Investiční prostředky se vzhledem k pokynu MŠMT č. j. 12176/93-41 k rozpisu
rozpočtu kapitoly MŠMT neposkytují školám a školským zařízením, kde není
zřizovatelem MŠMT, tedy ani církevním školám.
2. 6. V
souladu s § 10 odst. 1 zákona č. 564/1990 Sb., ve znění pozdějších změn a
doplňků školský úřad kontroluje efektivnost hospodaření s poskytnutými
prostředky ze státního rozpočtu kapitoly MŠMT a provádí s nimi finanční
vypořádání podle pokynů MŠMT a požadavků MF.
Ing. Zdeněk Bernard
ředitel odboru financování a rozpočtu