(převzat
z webové stránky www.sbirka.cz)
ZÁKON
č. 561/2004 Sb.
z 10. listopadu 2004
o předškolním, základním
středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání
(školský zákon)
§ 2
(1) Vzdělávání je založeno na zásadách
a)
rovného
přístupu každého státního občana České republiky nebo jiného členského státu
Evropské unie ke vzdělávání bez jakékoli diskriminace z důvodu rasy, barvy
pleti, pohlaví, jazyka, víry a náboženství, národnosti, etnického nebo
sociálního původu, majetku, rodu a zdravotního stavu nebo jiného postavení
občana,
b)
zohledňování
vzdělávacích potřeb jednotlivce,
c)
vzájemné
úcty, respektu, názorové snášenlivosti, solidarity a důstojnosti všech
účastníků vzdělávání,
d)
bezplatného
základního a středního vzdělávání státních občanů České republiky nebo jiného
členského státu Evropské unie ve školách, které zřizuje stát, kraj, obec nebo
svazek obcí,
e)
svobodného
šíření poznatků, které vyplývají z výsledků soudobého stavu poznání světa a
jsou v souladu s obecnými cíli vzdělávání,
f)
zdokonalování
procesu vzdělávání na základě výsledků dosažených ve vědě, výzkumu a vývoji a
co nejširšího uplatňování účinných moderních pedagogických přístupů a metod,
g)
hodnocení
výsledků vzdělávání vzhledem k dosahování cílů vzdělávání stanovených tímto
zákonem a vzdělávacími programy,
h)
možnosti
každého vzdělávat se po dobu celého života při vědomí spoluodpovědnosti za své
vzdělávání.
(2) Obecnými cíli vzdělávání jsou zejména
a)
rozvoj
osobnosti člověka, který bude vybaven poznávacími a sociálními způsobilostmi,
mravními a duchovními hodnotami pro osobní a občanský život, výkon povolání
nebo pracovní činnosti, získávání informací a učení se v průběhu celého života,
b)
získání
všeobecného vzdělání nebo všeobecného a odborného vzdělání,
c)
pochopení
a uplatňování zásad demokracie a právního státu, základních lidských práv a
svobod spolu s odpovědností a smyslem pro sociální soudržnost,
d)
pochopení
a uplatňování principu rovnosti žen a mužů ve společnosti,
e)
utváření
vědomí národní a státní příslušnosti a respektu k etnické, národnostní,
kulturní, jazykové a náboženské identitě každého,
f)
poznání
světových a evropských kulturních hodnot a tradic, pochopení a osvojení zásad a
pravidel vycházejících z evropské integrace jako základu pro soužití v národním
a mezinárodním měřítku,
g)
získání
a uplatňování znalostí o životním prostředí a jeho ochraně vycházející ze zásad
trvale udržitelného rozvoje a o bezpečnosti a ochraně zdraví.
(3) Vzdělávání
poskytované podle tohoto zákona je veřejnou službou.
§ 8
Právní postavení škol a školských
zařízení
(6) Registrované
církve a náboženské společnosti, kterým bylo přiznáno oprávnění k výkonu
zvláštního práva zřizovat církevní školy,6) ostatní právnické osoby nebo
fyzické osoby zřizují školy a školská zařízení jako školské právnické osoby
nebo jako právnické osoby podle zvláštních právních předpisů,7) jejichž
předmětem činnosti je poskytování vzdělávání nebo školských služeb podle tohoto
zákona.
Vyučování náboženství
§ 15
(1) Ve školách lze v
souladu se zásadami a cíli vzdělávání podle § 2 vyučovat náboženství.
Náboženství mohou vyučovat registrované církve nebo náboženské společnosti,
kterým bylo přiznáno zvláštní právo vyučovat náboženství ve státních
školách,10) a to i společně na základě jejich písemné dohody.
(2) V základních a
středních školách zřizovaných státem, krajem, obcí nebo svazkem obcí se vyučuje
náboženství jako nepovinný předmět, pokud se k předmětu náboženství
uskutečňovanému danou církví nebo náboženskou společností přihlásí ve školním
roce alespoň 7 žáků školy. K vyučování náboženství lze spojovat žáky z několika
ročníků jedné školy nebo více škol, nejvýše však do počtu 30 žáků ve třídě.
Spojovat žáky z více škol k vyučování náboženství lze na základě smlouvy mezi
příslušnými školami, která upraví rovněž úhradu nákladů spojených s tímto
vyučováním.
(3) Vyučovat
náboženství může v pracovněprávním vztahu k právnické osobě, která vykonává
činnost dané školy, pověřený zástupce církve nebo náboženské společnosti, který
splňuje předpoklady pro výkon činnosti pedagogického pracovníka podle
zvláštního právního předpisu.2) Pověření vydává statutární orgán církve nebo
náboženské společnosti, v případě římskokatolické církve statutární orgán
příslušného biskupství.
§ 122
Hmotné zabezpečení a odměny za
produktivní činnost
(4) Školní stravování
se zajišťuje přednostně v zařízeních školního stravování podle tohoto zákona.
Právnické osoby, které vykonávají činnost škol nebo školských zařízení, mohou zajišťovat
školní stravování smluvně i u jiné osoby poskytující stravovací služby; v
případě právnických osob, které jsou zřízeny státem nebo registrovanými
církvemi nebo náboženskými společnostmi, kterým bylo přiznáno oprávnění k
výkonu zvláštního práva zřizovat církevní školy,6) s předchozím souhlasem
ministerstva. Školní stravování se řídí výživovými normami.
ČÁST
ČTRNÁCTÁ
FINANCOVÁNÍ
ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZE STÁTNÍHO ROZPOČTU
§ 160
(1) Ze státního
rozpočtu se za podmínek stanovených tímto zákonem poskytují finanční prostředky
vyčleněné na činnost
b) škol a školských zařízení zřizovaných registrovanými
církvemi nebo náboženskými společnostmi, kterým bylo přiznáno oprávnění k
výkonu zvláštního práva zřizovat církevní školy,6) s výjimkou jazykových škol s
právem státní jazykové zkoušky, na výdaje uvedené v písmenu a) s výjimkou
výdajů na pořízení a zhodnocení dlouhodobého majetku; tato výjimka se
nevztahuje na výdaje na učební pomůcky,
(2) Ze státního
rozpočtu se poskytují finanční prostředky vyčleněné na činnost škol a školských
zařízení, které nezřizuje stát, kraj, obec, svazek obcí nebo registrovaná
církev nebo náboženská společnost, které bylo přiznáno oprávnění k výkonu
zvláštního práva zřizovat církevní školy,6) v rozsahu a za podmínek stanovených
zvláštním právním předpisem.31)
§ 162
Financování škol a školských zařízení,
které nejsou zřizovány státem, krajem, obcí nebo svazkem obcí
(1) Ministerstvo
rozepisuje prostřednictvím normativů a poskytuje formou dotace podle zvláštního
právního předpisu37) právnickým osobám vykonávajícím činnost škol a školských
zařízení zřizovaným registrovanými církvemi nebo náboženskými společnostmi,
kterým bylo přiznáno oprávnění k výkonu zvláštního práva zřizovat církevní
školy,6) finanční prostředky na výdaje uvedené v § 160 odst. 1 písm. b).
(2) Normativ stanoví
ministerstvo jako průměrný roční objem výdajů uvedených v § 160 odst. 1 písm.
b) připadajících na jednotku výkonu podle § 161 odst. 2 v daném oboru vzdělání
a formě vzdělávání nebo v dané školské službě a zveřejní je ve Věstníku.
(3) Ministerstvo
poskytuje krajským úřadům formou dotace37) na zvláštní účet kraje finanční
prostředky na činnost škol a školských zařízení, které nezřizuje kraj, stát,
obec, svazek obcí nebo registrovaná církev nebo náboženská společnost, které
bylo přiznáno oprávnění k výkonu zvláštního práva zřizovat církevní školy.6)
(4) Krajský úřad
poskytuje právnickým osobám vykonávajícím činnost škol a školských zařízení,
které nejsou zřizovány státem, krajem, obcí, svazkem obcí nebo registrovanou
církví nebo náboženskou společností, které bylo přiznáno oprávnění k výkonu
zvláštního práva zřizovat církevní školy,6) dotaci v rozsahu a za podmínek
stanovených zvláštním právním předpisem31) a kontroluje její využití.
§ 163
Další výdaje státního rozpočtu pro školy
a školská zařízení zapsaná ve školském rejstříku
(1) Ze státního
rozpočtu lze dále poskytovat finanční prostředky na pokusná ověřování a na
rozvojové programy podle § 171 odst. 1 a 2 ve školách a školských zařízeních
všech zřizovatelů. Ministerstvo poskytuje finanční prostředky na pokusná
ověřování a na rozvojové programy podle § 171 odst. 1 a 2
a)
krajskému úřadu na zvláštní účet kraje pro školy
a školská zařízení, které nezřizuje ministerstvo, registrované církve nebo náboženské
společnosti, kterým bylo přiznáno oprávnění k výkonu zvláštního práva zřizovat
církevní školy;6) krajský úřad v přenesené působnosti s vědomím zastupitelstva
kraje tyto finanční prostředky přiděluje právnickým osobám vykonávajícím
činnost těchto škol a školských zařízení,
b) právnickým
osobám vykonávajícím činnost škol a školských zařízení, které zřizuje
ministerstvo a registrované církve nebo náboženské společnosti, kterým bylo
přiznáno oprávnění k výkonu zvláštního práva zřizovat církevní školy.6)
(2) Zákon o státním
rozpočtu stanoví výše dotací ze státního rozpočtu k částečné úhradě výdajů na
provoz právnických osob vykonávajících činnost škol a školských zařízení, které
zřizují kraje, obce a svazky obcí.
§ 190
(1) Statutární orgán
právnické osoby, jež mění právní formu na školskou právnickou osobu, je povinen
podat návrh na zápis do rejstříku školských právnických osob ve lhůtě určené v
rozhodnutí o změně právní formy, jinak nemůže být zápis do rejstříku školských
právnických osob povolen. Žádost o zápis musí obsahovat rozhodnutí o změně
právní formy na školskou právnickou osobu a údaje a doklady, které se v
souvislosti se vznikem školské právnické osoby zapisují do rejstříku školských
právnických osob a zakládají do sbírky listin.
(2) Školská právnická
osoba se zapíše do rejstříku školských právnických osob ke dni, v němž došlo k
výmazu právnické osoby, která změnila právní formu na školskou právnickou
osobu, z obchodního či jiného rejstříku nebo jiné obdobné evidence právnických
osob.
(3) Do rejstříku
školských právnických osob se při změně právní formy zapisuje také forma, název
a sídlo právnické osoby před změnou právní formy.
(4) Do 30 dnů po
právní moci rozhodnutí o zápisu školské právnické osoby do rejstříku školských
právnických osob podá statutární orgán právnické osoby, jež rozhodla o změně
právní formy na školskou právnickou osobu, návrh na zápis této změny do
obchodního či jiného rejstříku nebo jiné obdobné evidence právnických osob. K
návrhu je nutno přiložit rozhodnutí o změně právní formy a rozhodnutí podle
věty první.
(5) Při změně právní
formy na školskou právnickou osobu se do obchodního či jiného rejstříku nebo
jiné obdobné evidence právnických osob zapisuje skutečnost, že právnická osoba
změnila právní formu na školskou právnickou osobu, název a sídlo této školské
právnické osoby, jméno, příjmení, místo trvalého pobytu a rodné číslo ředitele,
a den výmazu dosavadní právnické osoby.
(6) Statutární orgán
právnické osoby, jež rozhodla o změně právní formy na školskou právnickou osobu,
je povinen oznámit orgánu, který vede rejstřík školských právnických osob, že
došlo k zápisu změny právní formy do obchodního či jiného rejstříku nebo jiné
obdobné evidence právnických osob, a den, k němuž byl zápis proveden, a to do
30 dnů od tohoto zápisu. Provedení zápisu o změně právní formy v příslušném
rejstříku se dokládá veřejnou listinou osvědčující tuto skutečnost.
(7) Při změně právní
formy právnické osoby, která není zřizována ministerstvem, krajem, obcí nebo
svazkem obcí nebo registrovanou církví nebo náboženskou společností, na právní
formu školské právnické osoby se ustanovení § 136 odst. 2 písm. b) a c)
nepoužije, pokud jde o práva a povinnosti vzniklé před zápisem do rejstříku
školských právnických osob.
Citace: 561/2004 Sb.
Částka: 190/2004 Sb.
Na straně (od-do):
10262-10324
Rozeslána dne: 10.
listopadu 2004
Datum přijetí: 24.
září 2004
Datum účinnosti od: 1.
ledna 2005