Evidence charity Lipník nad Bečvou -
nález senátu Ústavního soudu
I. Úvod
K případu evidence charity Lipník nad Bečvou jsou
dále uvedeny listinné dokumenty tak, aby o celém případu byl každý,
kdo tuto informaci čte, informován co možná nejobjektivněji.
Zákon
č. 3/2002 Sb., o církvích a náboženských společnostech , nabyl
účinnosti dne 7. ledna 2002. Při jeho projednávání bylo navrhováno, aby rozsah
evidovaných subjektů na Ministerstvu kultury byl rozšířen např. o charity, což
nebylo Parlamentem přijato. Stenoprotokoly z projednávání tohoto zákona
v Poslanecké sněmovně a v Senátu Parlamentu ČR jsou na stránkách
poslanecké sněmovny Parlamentu. (šlo o sněmovní tisk 919 v roce 2001).
Nález Ústavního soudu č. 4/2003 Sb. nabyl účinnosti dne 13.
ledna 2003.
Způsob podání návrhu na evidenci církevních
právnických osob a jeho náležitosti jsou uvedeny v § 16 odst. 1 a 2 zákona o
církvích a náboženských společnostech:
§ 16
Evidence církevních právnických osob
(1) Návrh na evidenci orgánu registrované
církve a náboženské společnosti nebo řeholní a jiné církevní instituce jako
církevní právnické osoby podává orgán registrované církve a náboženské
společnosti k tomu určený v základním dokumentu předkládaném podle §
10 odst. 3.
(2) Návrh na evidenci právnické osoby
podle odstavce 1 musí obsahovat:
a) doklad o jejím založení k tomu příslušným
orgánem registrované církve a náboženské společnosti podle jejího základního
dokumentu,
b) vymezení předmětu její činnosti
a její stanovy, pokud existují,
c) její název, který se musí lišit od
názvu právnické osoby, která již vyvíjí činnost na území České republiky, nebo
která již o evidenci požádala,
d) její sídlo na území České
republiky,
e) označení jejího statutárního
orgánu na území České republiky,
f) osobní údaje členů jejího
statutárního orgánu.
Církev římskokatolická jako jediná nemá dosud doplněné údaje
podle § 28 odst. 4 zákona o církvích a náboženských společnostech.
V základním dokumentu má registrovány tyto údaje:
(a) „Pokud Římskokatolická církev
vystupuje na území České republiky jako právnická osoba ve smyslu právního řádu
státu, je sídlem této právnické osoby Praha a jejím statutárním zástupcem je
předseda České biskupské konference.“ (registrováno rozhodnutím MK č.j.
12541/95 ze dne 6.11.95“).
(b) „Právní subjektivitu mají rovněž
Charity a další útvary církve zřízené podle kán. 114 CIC k naplnění cílů
zbožnosti, apoštolátu nebo dobročinnosti. Tyto útvary jsou vedeny
v evidenci registrujícího orgánu MK za předpokladu, že obecně právní
předpisy nevyžadují s ohledem na stanovami upravený předmět jejich
činnosti zápis v jiné evidenci či registraci.“ (registrováno
jako změna rozhodnutím MK č.j. 10917/96 ze dne 29.10.1996).
II. Podání k charitě
Lipník nad Bečvou
Dne 9. ledna 2003 byl na Ministerstvo kultury doručen návrh na evidenci charity Lipník nad Bečvou . Návrh byl
podán:
· předtím než
nabyl účinnosti nález Ústavního soudu (tj. před 13.1.2003),
· Arcidiecézní
charitou Olomouc, která není zřizovatelem charity Lipník nad Bečvou
(zřizovatelem této charity je Arcibiskupství olomoucké),
· sekretářkou
Arcidiecézní charity Olomouc.
Ústavní soud nezaslal nález Ministerstvu kultury předem, což
ale nebyla ani jeho povinnost, protože žalovanou stranou u Ústavního soudu
nebylo Ministerstvo kultury, ale Parlament ČR.
Dne 13. ledna 2003 byla odeslána z Ministerstva
kultury odpověď Arcidiecézní charitě Olomouc .
III. Podání k Ústavnímu soudu
Dne 31. 3. 2003 byla Ministerstvu kultury doručena žádost Ústavního soudu o vyjádření k ústavní
stížnosti ve věci charity Lipník nad Bečvou. K této žádosti
bylo Ústavnímu soudu odesláno vyjádření Ministerstva
kultury ze dne 14.4.2003.
Dne 23. 5. 2003 byl Ministerstvu kultury doručen dopis Ústavního soudu, k němuž byla přiložena replika stěžovatelů.
Ústavnímu soudu bylo zasláno vyjádření Ministerstva
kultury k replice stěžovatelů ze dne 26. 5. 2003.
IV. Informace o nálezu senátu Ústavního soudu
Ministerstvo kultury na tomto místě zveřejní úplný text
nálezu senátu Ústavního soudu, jakmile jej z Ústavního soudu obdrží.
Do doby zveřejnění textu nálezu uvádíme jen tuto informaci.
Ústavní soud podle § 82 odst. 3 písmena b) zákona o Ústavním soudu zakázal
Ministerstvu kultury neevidovat charitu Lipník nad Bečvou. Současně
nevyhověl návrhu stěžovatelů, aby Ministerstvu kultury bylo zakázáno
uvádět v kolonce „Ostatní skutečnosti“ ve výpisu z Rejstříku
církevních právnických osob údaje, které nenavrhne církevní právnická osoba.
Zákaz neevidence charity Lipník nad Bečvou senát
Ústavního soudu odůvodnil tím, že vychází ze zásady materiální pravdy. A ačkoli
Arcidiecézní charita Olomouc není orgánem církve, který by mohl podávat návrh
na evidenci Ministerstvu kultury, a ačkoli byl tento návrh podepsán pouze
sekretářkou Arcidiecézní charity Olomouc, pak podle názoru senátu Ústavního
soudu mělo být Ministerstvu kultury zřejmé z obsahu příloh tohoto návrhu,
jaký je projev vůle a kdo jej projevuje. A proto měla být i za tohoto stavu
evidence provedena, byť nebyly splněny zákonné podmínky podle § 16 zákona o
církvích a náboženských společnostech.
V.
Další informace
Protože se v informacích poskytovaných tisku
Arcidiecézní charitou Olomouc objevilo obvinění, že Ministerstvo kultury
evidovalo diakonie Církve českobratrské evangelické účelově těsně před jednáním
Ústavního soudu, uvádíme zde následující přehled o evidenci těchto
diakonií.